събота, 13 август 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5405 прочитания

    Ботевград и Враца се утвърждават като нови производствени центрове в аутомотив индустрията у нас

    Градовете с технически училища и университети все по-често се оказват предпочитани от чуждите инвеститори за сметка на София, Пловдив или Варна, отбеляза пред Economy.bg арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България
    17 декември 2019, 08:43 a+ a- a

    Как приключват годината и какви са очакванията за следващата на някои от най-добре представящите се индустрии у нас? Тези въпроси Economy.bg отправи към арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България.

    Колко са компаниите от аутомотив сектора, които оперират в момента у нас?
    Откакто съществува Аутомотив Клъстер България (2012) автомобилната индустрия в страната се развива изключително динамично. За последните седем години регистрираме непрестанно увеличение на броя предприятия и тяхната значимост за икономиката. Най-положителното е, че на фона на колебаещ се световен пазар, българските производители на автомобилни компоненти не спират да разширяват бизнеса си. Последните ни данни сочат, че в индустрията са заети близо 250 компании – доставчици от първо до четвърто ниво – както доставящи директно на компаниите производители, така и на други поддоставчици.
    Важно е да се отбележи, че според опита на останалите страни от Централна и Източна Европа, развитието на мрежа от около 250-300 доставчика за автомобилната индустрия е най-важната предпоставка за привличането на голям производител на автомобили. Регистрираният тази година интерес на най-голямото име в индустрията, възможността България да влезе в битката за привличане на такъв производител – това се дължи изцяло на изграждането на цялостна мрежа от доставчици.

    Колко са фирмите, обявили или открили производство през 2019?
    Неслучайно започнах с това, че 2019 беше поредната година на нарастващ положителен тренд в развитието на аутомотив индустрията у нас. До октомври инвестиции за 170 млн. лв. разкриха хиляди нови работни места. Безспорно някои от тези инвестиции са изключително значими. Bosch откри своя Инженерен център в София, в който се създават най-високотехнологичните разработки в областта на автоматизираното и автономното шофиране в глобален мащаб. 200 инженери започнаха работа в центъра през тази година, като броят им ще се увеличава, защото необходимостта от автономни технологии тепърва обхваща индустрията на всички нива – от луксозните модели до малките градски коли. През тази година също бе създаден R&D центърът на odelo. В него се проектират задните светлини на моделите на марки като Mercedes и Volkswagen. През годината видяхме и едно важно събуждане на индустриална зона, която е много важна за района си – тази край ловешкото село Баховица. От поточните линии на Voss Automotive сега слизат компоненти за електромобили и системи за пречистване на изгорелите газове на дизелови двигатели отново за Mercedes и Volkswagen. Много фирми разшириха производството си – WITTE Automotive откри нова производствена база в завода си в Русе, благодарение на което работещите там надхвърлиха 1300 души. Шведско-швейцарската АББ също откри ново производствено съоръжение, което ще създаде над 400 работни места за производството на електрически системи в Петрич. Не бива да се подминава фактът, че много от инвестициите се случват в райони с висока безработица, най-вече в Северозападна и Североизточна България – например във Враца, Плевен и Русе. Винаги казваме, че Северна България притежава завиден потенциал и градове като Видин и Плевен ще имат все по-значим принос към аутомотив картата на Европа.

    Колко са новите фирми, които се очаква да стъпят у нас през 2020?
    Истината е, че докато медиите и обществеността бяха фокусирани върху една голяма инвестиция от производител на автомобили, Аутомотив Клъстер България не е спирал да работи по над десет нови проекта, като осъществяването на всички тях би имало не по-малко значимо отражение върху икономиката на страната. В момента преговаряме с няколко големи имена в областта на производството на високотехнологични компоненти и имаме всички основания да смятаме, че те гледат на България като на свой първи избор при проучванията си в района. За страната е важно не просто да привлича нови инвестиции, но да привлича инвестиции с висока добавена стойност. В клъстера се стремим да позиционираме страната като хъб за високи технологии – за разработки в областта на автономните технологии, батериите за електромобили и водородните клетки. Голям плюс на страната ни е развитата мрежа от IT компании и изключителните специалисти, които работят в тях. Причината е, че автомобилните производители вече не търсят просто работна ръка, а високоплатени специалисти. Неслучайно Tesla не избра автомобилен град като Щутгарт или Мюнхен, а IT град като Берлин за своя първи завод в Европа – защото високите технологии стават все по-важни и за автомобилното производство. София и останалите големи градове са много добре позиционирани на тази карта и трябва да се възползваме от това.

    Колко са заетите в индустрията?
    Преди годината да завърши и фирмите да подадат своите данни към Статистическия институт, не можем да кажем със сигурност, но смятаме, че реално към момента 65 000 души работят в автомобилната индустрия. Тук е важно да се отбележи, че тази статистика претърпя изключително развитие през последните седем години. Когато Аутомотив Клъстер България направи своето първо изследване на автомобилната индустрия през 2012, то заетите в нея бяха около 9000 души, които допринасяха за около 1% от БВП. Според нашите изчисления вече оборотът на компаниите в индустрията е равен на близо 12% от БВП, което превръща тези 65 000 души в служителите с най-висока добавена стойност на своята работа в сравнение с всички останали индустрии в страната.

    Колко нови работни места са разкрити през 2019 и колко се очаква да бъдат създадени през 2020?
    Точното изчисление и прогнози на фона на колебаещия се световен пазар са трудни за правене, но ако сравним числата, които имахме преди година, и сега, то се оказва, че автомобилната индустрия е привлякла около 15 000 нови служители през 2019. Дори в най-песимистичния вариант очакваме тази тенденция да се запази и в края на 2020 броят на заетите в производството на автомобилни компоненти да приближава 80 000 души. Важно е обаче и как ще се развие световният пазар, който в момента отбелязва сигнали за намаляване на търсенето на нови автомобили, а това се отразява на цялата верига от производители и доставчици. Ако обаче работата ни по привличане на голям световен производител се увенчае с успех, то в близките две-три години ще може да говорим за шестцифрени стойности по отношение на работните места в българската аутомотив индустрия.

    Какви са средните заплати в сектора?
    В това отношение аутомотив секторът може да се похвали с по-високи стойности от тези в сравними браншове на индустрията. Причината е, че заплатите на служителите представляват много малък процент от крайната стойност на един автомобил – по-малко от 5%. Така липсата на хора, която е най-големият проблем не само у нас, а на всички европейски пазари, не засяга сектора толкова сериозно, защото служителите са привлечени от аутомотив компаниите.

    На колко се оценява аутомотив пазарът у нас?
    Благодарение на данните, които имаме към 31 юни 2018 можем да отговорим доста точно на този въпрос – аутомотив секторът у нас се оценява на 5,5 млрд. евро, което е над 11% от БВП на страната. При това тези числа се дължат не само на големите играчи – компании с над 1000 служители и милиони евро оборот, но и на бързо развилата се мрежа от малки поддоставчици. Очакваме резултатите към края на декември, за да потвърдим и на хартия положителната тенденция, която е видима с просто око.

    Откриват ли компаниите производства в нови градове?
    Категорично да и както споменах, радващото е, че все повече компании се насочват към градове с по-висока безработица в Северна България. Ботевград и Враца вече се утвърждават като нови производствени центрове, които привличат служители от околните населени места. Усилената ни работа с образователните институции постепенно започва да дава своите плодове и градовете с технически училища и университети все по-често се оказват предпочитани от чуждите инвеститори за сметка на София, Пловдив или Варна. За примери мога да посоча Видин с филиала на Русенския университет там. Важното в тази вътрешна борба за привличане на инвестиции е, че автомобилната промишленост дава пример на всички браншове на индустрията колко положителни са резултатите, когато вместо централизация имаме отделни притегателни центрове, като Ботевград, Враца, Плевен, Русе.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    КЕВР утвърди цена на природния газ за август – 297,89 лв./Mwh
    Основната причина за увеличението са рязко нарасналите цени на международните газови пазари
    преди 23 часа
    София въвежда „спирка по желание“
    Те влизат в сила на 13 август за 9 автобусни линии
    преди 23 часа
    Европейската космическа агенция започна предварителни преговори със SpaceX
    Агенцията иска да подсигури резервни варианти за своите космически товари
    преди 1 ден
    CDC премахна изискването за карантина на контактни на Covid-19 лица
    Здравната агенция издаде нови насоки, които имат за цел „Covid-19 вече не нарушава сериозно ежедневието ни“
    преди 1 ден
    SMIC: Секторът за производство на чипове е изправен пред известна „паника и несигурност“
    Компанията отчете 42% ръст на приходите през второто тримесечие