Преди дни Lidl България откри своя втори логистичен център в страната, който се намира в с. Кабиле, Ямбол. Инвестицията в складовата база е на стойност над 80 млн. лева, а с откриването й компанията създава нови 150 работни места в региона. Логистичната база е разположена на площ от близо 200 000 кв. м. Тя ще поеме зареждането на магазините Lidl в Източна България, докато първата складова база на веригата – тази в с. Равно поле до София, ще отговаря за доставките в западната част на страната. С откриването на центъра компанията създава 150 нови работни места в региона. Lidl стартира своята дейност в България през 2010. Днес веригата има 85 магазина в 45 града, две складови бази и над 2 200 служители.
За плановете на компанията у нас Economy.bg разговаря с Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Lidl България.
За инвестициите на Lidl у нас досега и в бъдеще
Г-жо Драгийска, какъв е общият размер на инвестициите на Lidl в България досега? Нашата инвестиция трае много години. Бизнесът ни е такъв, че преди да можем да открием магазинната си мрежа, трябва да изградим логистичен център (първият ни беше в Равно поле) и да закупим множество имоти. През 2010 открихме едновременно 14 магазина, след това бързо се разраснахме до над 50, като към момента имаме 85 магазина в 45 града. Затова ние сме доста устойчив инвеститор. За тези близо 10 години, откакто оперираме в България, сме инвестирали над 800 млн. лв. само в имоти и строителство.
Какъв е размерът на инвестицията в този логистичен център? Тя конкретно е малко над 80 млн. лв., тъй като не само самият обект като строителство и земя беше важен, но оборудването вътре е най-модерното.
Планирате ли откриване на нови магазини и в кои градове? Разбира се, изграждането на една такава логистична база предполага доста стриктно планиране на следващи обекти, за да можем да получим т.нар. „икономия от мащаба“ и да постигнем добра натовареност на базата. Не случайно Източна България попада в основния фокус на този логистичен център. Добрите цифри за развитието на туризма по нашето Черноморие ни дават увереност, че можем да разчитаме на още успешни обекти. Освен това самите градове Бургас и Варна се развиват също много добре. Цялостното индустриализиране на страната ни дава надежда, че и в градове, които досега са се считали за по-изостанали, също можем да разчитаме на нови работодатели и съответно на повишена покупателна способност.
Кои градове визирате? Визирам град като Стара Загора, в който имаме два обекта, но защо да не открием и трети. Пловдив продължава да бъде в обсега на интерес. Търново също е в перспектива. София, разбира се, остава много интересна за нас. Целта ни за тази година е да открием общо между 5 и 7 магазина. До края на годината може би биха били един до два магазина, които са в строеж. През май месец открихме магазин в Балчик, а в Самоков преди дни. Постепенно изпълняваме целите си.
За партньорството с български производители: възможности и предизвикателства
С колко и какъв тип български производители си партнирате в момента? Как се развива партньорството ви с тях? Доста добре се развива партньорството ни с българските производители. Защото във времето те научиха защо ние сме взискателни по отношение на одити и сертификати. Ще ви дам пример: Балканската седмица, която тече в 18 държави в Lidl в Европа, донесе изключително високи шансове за експорт. Само за нея ние сме дали възможност на шест български фирми с 13 продукта да изнасят в тези 18 държави.
С колко български производители си партнирате? Тези, с които изнасяме стока, са над 20. Това са предприятия, които са абсолютно най-добрите по отношение на обеми, постоянно качество, сертификати. Отделно от тях имаме множество други производители, броят им е трицифрен. През 2016 спрямо 2015 имаме 74 нови доставчика, от тях 21 са само в областта на плод и зеленчук, а 40% от всички доставчици, с които сме започнали работа през 2010, все още са наши партньори при нарастващи обеми. Рейнджът от български продукти „Родна стряха“, за който 20 нови доставчика получиха шанс, включва над 50 продукта.
Кои са най-големите предизвикателства при това партньорство? Преди всичко да се научим да планираме устойчиво заедно. На второ място, разбирането за постоянно качество и за подсигуряване на обеми.
За плановете за разкриване на нови работни места и потенциала на дуалната система на обучение
Колко служители имате в момента? Малко над 2300 служители.
Колко работни места ще разкриете в Кабиле? В Кабиле конкретно са близо 150 нови работни места, част от тях са в административната сфера, но 90% са на ниво складови работници, комисионери, хора, които контролират вход стоки.
Планирате ли разкриване на нови работни места? Разбира се, с отварянето на всеки магазин се откриват нови работни места. До края на годината вероятно биха били близо 100 допълнително за цяла България.
Миналата година се похвалихте с текучество на служителите от едва 2%. Как успявате да мотивирате служителите си? Много колеги от другите браншове и компании усетиха твърде късно глада за кадри. Сега вече всички говорят за това. Ние някак си успяхме да усетим тази тенденция и от повече от 3-4 години инвестираме сериозно в различни програми. Искаме всеки наш служител да разбере, че има спокойствието, но и кариерните възможности в Lidl. Затова успяхме да върнем много българи, които бяха студенти в Германия и в Австрия. Дадохме им чувството, че могат да намерят европейско ниво на работа в България и да бъдат с роднините и с приятелите си. Освен това имаме редица текущи квалификационни курсове и обучения, стажантски програми, тренинг програми, практикантски програми за ученици. Шансовете за кариерно развитие са много важни. Всеки 10-ти служител в Lidl България е имал възможност за развитие – хоризонтално или вертикално.
Каква е средната работна заплата, която предлагате? 1641 лв. е към настоящия момент.
Вие сте една от компаниите, ангажирана с дуално обучение. От колко години е този ангажимент и какви резултати отчитате? Борим се за утвърждаване на дуалната система на обучение от доста години. Радваме се, че със съвместните усилия на Немска, Австрийска и Швейцарска търговски камари успяхме да постигнем този пробив. С Националната финансово-стопанска гимназия в София вече посрещаме втори випуск деца. Радваме се, че и родители и деца разбират, че ние всъщност запълваме един вакуум, който се беше създал при намаляването на интереса към техникумите. Това са млади хора, които не непременно още на 15 години знаят какво ще следват, ако въобще искат да следват висше образование, но те не бива да бъдат изпуснати от пазара на труда. С една такава близка до конкретните нужди на бизнеса програма, ние улавяме техните възможности и им даваме още шансове за развитие. Така ситуацията е печеливша и за двете страни. Много ни се иска с учителското съсловие и с другите браншови организации да покажем, че този пример е от полза както за борба с младежката безработица, така и за запълването на кадри в редица фирми.
За предизвикателството да си жена на ръководен пост в България
Кое е най-голямото предизвикателство да си жена на ръководна позиция у нас? Разбира се, балансът между всички ангажименти, които човек трябва да удовлетворява. Това става не само с много търпение, но и с разбирането от най-близкото обкръжение за многото мелници, в които едновременно трябва да се сипва вода и брашно.