четвъртък, 30 ноември 2023   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8666 прочитания

    TELUS: Пазарът на труда в Пловдив все още не е добре разработен

    Ксавие Марсенак, президент на TELUS International Europe, пред Еconomy.bg
    02 юни 2016, 16:19 a+ a- a

    Аутсорсинг компанията TELUS International Europe ще разкрие нови 500 работни места до края на годината – 300 от тях в Пловдив и 200 в София. Това обявиха преди дни от компанията по време на откриването на нов офис в Пловдив. В TELUS International Europe работят повече от 3000 служители в България и Румъния, като 2100 от тях са в София и 250 – в Пловдив. През миналата година компанията инвестира 5 млн. евро в разширяването си, като планира подобна инвестиция и за 2016.

    За предимствата и предизвикателствата на пазара в Пловдив и у нас разговаряхме с Ксавие Марсенак, президент на TELUS International Europe.

    За плановете на компанията

    Г-н Марсенак, тясна ли е вече София за вашите планове?
    София е столица на България с население от 2 млн. души. В момента имаме 2000 служители там, но смятаме, че още можем да растем. Въпреки това решихме, че е добре да имаме офиси и в други локации в България. Затова преди 7 години избрахме Пловдив, където е вторият ни център в страната. Офисът ни тук е малък, но сега ще удвоим броя на служителите си тук.

    Колко се очаква да станат те?
    Сега в Пловдив сме около 250 души и в края на годината очакваме да надхвърлим 500. В София в момента сме 2100 и планираме да станем 2300.

    За предимствата и недостатъците на пазара в Пловдив

    Напоследък доста компании стъпват за първи път или се разрастват в Пловдив. Какви са предимствата и предизвикателствата на пазара в града?
    Предимствата са няколко. Първо, общината помага много на всички компании. Общинските власти разбраха, че това е бизнес, който създава много добре платени работни места. Така могат да бъдат задържани младите хора в града. Затова общината помага на компании като нашата. На второ място, Пловдив се намира близо до София, на 1 час път от летището. Това е много важно за нашите клиенти, които ни посещават непрекъснато.
    По отношение на потенциалните проблеми смятам, че пазарът на труда в Пловдив все още не е достатъчно разработен като в София. Липсват например специализирани компании за намиране на персонал, каквито ползваме в София. Самите хора в града не знаят много добре какво представлява аутсорсинг индустрията.

    Това не е ли и възможност за първите компании, които стъпват тук?
    Абсолютно. Затова ние стъпихме тук още през 2009 и продължаваме да инвестираме в града. Виждаме, че вече няколко компании стъпиха тук и че колелото започва да се завърта.

    Как TELUS се справя с предизвикателствата на пазара на труда у нас?

    Хора с какви езици ще търсите в Пловдив?
    Търсим хора с много езици. По принцип работим с над 35 езика в момента в нашите офиси. В Пловдив специално работим със 7-8 езика. Това са по-стандартните европейски езици, като: немски, английски, италиански, испански, френски, холандски и т.н.

    Ще ви позволи ли пазарът на труда да реализирате плановете си за растеж в София и в Пловдив?

    Смятам, че да. Щом и други компании са разбрали, че тук има потенциал и идват. Освен това според мен много хора, които са в чужбина, ще се завърнат в Пловдив. Защото подобни процеси наблюдавахме в София. Освен това Пловдив е приятен град и за чужденците. В София привлякохме доста чужденци от Германия, Полша и Франция. Затова планираме да приложим тази програма и за Пловдив и да привлечем чужденци и тук.

    Пазарът на труда у нас е доста ограничен. Предполагам, че имате наблюдения върху пазара на труда във Франция. Каква е ситуацията там? Имат ли подобни проблеми и как са решени те?
    В България все пак има доста хора, които нямат работа. Мисля, че са около 12-13%. Това, което в много държави се прави, е да се преквалифицират хората. Ние вече правим това за някои от нашите потенциални служители, които например нямат необходимото ниво за работа с немски език, защото са го забравили. Ние ги обучаваме безплатно в период от 6 до 8 седмици. Те стават стажанти на компанията. След тези 8 седмици, ако те са преминали успешно изпитите, ние ще им даваме работа. Така че ние инвестираме в тях още преди да са станали наши кадри.

    Клиенти от кои сектори добавихте с разрастването в София и в Пловдив?
    Ние се фокусираме върху пет сектора: финансови услуги, технологии, гейминг, туризъм и здравеопазване. В Пловдив най-много са клиентите ни от финансови услуги и транспорт в момента.

    Това предполага ли, че служителите ви трябва да имат и такъв тип умения?
    Не е задължително. По-добре е, ако работиш за авиокомпания, да имаш интерес към бизнеса. Ако не обичаш самолети, не е много добре да продаваш самолетни билети по цял ден. Но ние обучаваме служителите си за всичко, което трябва да знаят – за продуктите и клиентите.

    За потенциала на аутсорсинг пазара у нас и актуалните тенденции в сектора

    Какъв е потенциалът на аутсорсинг пазара у нас? Докога можем да очакваме, че той ще продължи да расте?
    Аутсорсинг секторът расте по цял свят. Расте, защото компаниите стават все по-глобални и искат да съкращават разходи и да направят процесите си по-ефективни. Държави като България им позволяват да имат достъп до талант, който не е наличен при тях, и то на по-разумна цена, отколкото в други страни.
    В България 35 хил. души са заети в аутсорсинг индустрията. Проучване на Българската аутсорсинг асоциация показа, че може да се наемат още около 60 хил. души. Ако сравним с Румъния, където ние също оперираме, то там заетите в индустрията са около 70 хил. души. Очаква се до три години те да достигнат 150 хил. Проучванията сочат, че потенциалът на индустрията в страната е за заетост от 300 хил. души. Държавата там помага много със субсидии и инвестиции в инфраструктура, за да се достигне това ниво.

    Това липсва ли тук?
    Мисля, че тук може да се прави повече. Събрахме се с други колеги в Българската аутсорсинг асоциация, за да помогнем на държавата да се ориентира как да обучи повече хора. Имаме вече предложения. Надявам се да се създадат магистърски програми за мениджъри в аутсорсинг индустрията. Когато имаме обучени мениджъри, ще е много по-лесно да привличаме нови клиенти от чужбина.

    Какви са актуалните тенденции на глобалния аутсорсинг пазар?
    Използва се много повече технология. Ако преди аутсорсингът се считаше за нискоразходен бизнес, както в Индия, то сега се разчита на повече технологии.

    Не е ли такъв случаят и в България?
    Не, не мисля. Заплатите в аутсорсинг индустрията са доста високи и не са много по-различни от тези във Франция за същата работа. Но тук хората са много по-компетентни и могат да правят много повече неща. Това е разликата. Тенденцията в аутсорсинг индустрията е все повече да се върви към сложни процеси, които клиентите ни възлагат, към все повече технология и хората да стават все по-големи експерти в областта си.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 41 минути
    България се присъедини към Декларацията за тройно увеличаване дела на ядрената енергия
    Тя е в съответствие с енергийната политика България и действията на правителството за изграждане на блок 7 и 8 на АЕЦ „Козлодуй“
    преди 16 часа
    От 1 декември: Без стари коли в центъра на София
    Нискоемисионната зона ще е валидна до 29 февруари 2024
    преди 18 часа
    80% от страната ще има 5G свързаност до края на 2025
    Всички 265 общини ще бъдат свързани с високоскоростни връзки в единна мрежа на държавната администрация
    преди 21 часа
    Бизнес климатът през ноември отчита минимален ръст
    Според данните на НСИ мениджърите в строителството и услугите очакват известно увеличение на цените
    преди 22 часа
    Amazon.com надмина както UPS, така и FedEx по доставени пратки в САЩ
    Пощенската служба на САЩ все още е най-голямата колетна услуга по обем – обработва стотици милиони пакети и за трите компании
    преди 1 ден
    Подписахме споразумение с Intel в областта на изкуствения интелект
    Целта на меморандума е да осигури подготовка и достъп до ключови умения за работа с AI