четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8766 прочитания

    TELUS: Пазарът на труда в Пловдив все още не е добре разработен

    Ксавие Марсенак, президент на TELUS International Europe, пред Еconomy.bg
    02 юни 2016, 16:19 a+ a- a

    Аутсорсинг компанията TELUS International Europe ще разкрие нови 500 работни места до края на годината – 300 от тях в Пловдив и 200 в София. Това обявиха преди дни от компанията по време на откриването на нов офис в Пловдив. В TELUS International Europe работят повече от 3000 служители в България и Румъния, като 2100 от тях са в София и 250 – в Пловдив. През миналата година компанията инвестира 5 млн. евро в разширяването си, като планира подобна инвестиция и за 2016.

    За предимствата и предизвикателствата на пазара в Пловдив и у нас разговаряхме с Ксавие Марсенак, президент на TELUS International Europe.

    За плановете на компанията

    Г-н Марсенак, тясна ли е вече София за вашите планове?
    София е столица на България с население от 2 млн. души. В момента имаме 2000 служители там, но смятаме, че още можем да растем. Въпреки това решихме, че е добре да имаме офиси и в други локации в България. Затова преди 7 години избрахме Пловдив, където е вторият ни център в страната. Офисът ни тук е малък, но сега ще удвоим броя на служителите си тук.

    Колко се очаква да станат те?
    Сега в Пловдив сме около 250 души и в края на годината очакваме да надхвърлим 500. В София в момента сме 2100 и планираме да станем 2300.

    За предимствата и недостатъците на пазара в Пловдив

    Напоследък доста компании стъпват за първи път или се разрастват в Пловдив. Какви са предимствата и предизвикателствата на пазара в града?
    Предимствата са няколко. Първо, общината помага много на всички компании. Общинските власти разбраха, че това е бизнес, който създава много добре платени работни места. Така могат да бъдат задържани младите хора в града. Затова общината помага на компании като нашата. На второ място, Пловдив се намира близо до София, на 1 час път от летището. Това е много важно за нашите клиенти, които ни посещават непрекъснато.
    По отношение на потенциалните проблеми смятам, че пазарът на труда в Пловдив все още не е достатъчно разработен като в София. Липсват например специализирани компании за намиране на персонал, каквито ползваме в София. Самите хора в града не знаят много добре какво представлява аутсорсинг индустрията.

    Това не е ли и възможност за първите компании, които стъпват тук?
    Абсолютно. Затова ние стъпихме тук още през 2009 и продължаваме да инвестираме в града. Виждаме, че вече няколко компании стъпиха тук и че колелото започва да се завърта.

    Как TELUS се справя с предизвикателствата на пазара на труда у нас?

    Хора с какви езици ще търсите в Пловдив?
    Търсим хора с много езици. По принцип работим с над 35 езика в момента в нашите офиси. В Пловдив специално работим със 7-8 езика. Това са по-стандартните европейски езици, като: немски, английски, италиански, испански, френски, холандски и т.н.

    Ще ви позволи ли пазарът на труда да реализирате плановете си за растеж в София и в Пловдив?

    Смятам, че да. Щом и други компании са разбрали, че тук има потенциал и идват. Освен това според мен много хора, които са в чужбина, ще се завърнат в Пловдив. Защото подобни процеси наблюдавахме в София. Освен това Пловдив е приятен град и за чужденците. В София привлякохме доста чужденци от Германия, Полша и Франция. Затова планираме да приложим тази програма и за Пловдив и да привлечем чужденци и тук.

    Пазарът на труда у нас е доста ограничен. Предполагам, че имате наблюдения върху пазара на труда във Франция. Каква е ситуацията там? Имат ли подобни проблеми и как са решени те?
    В България все пак има доста хора, които нямат работа. Мисля, че са около 12-13%. Това, което в много държави се прави, е да се преквалифицират хората. Ние вече правим това за някои от нашите потенциални служители, които например нямат необходимото ниво за работа с немски език, защото са го забравили. Ние ги обучаваме безплатно в период от 6 до 8 седмици. Те стават стажанти на компанията. След тези 8 седмици, ако те са преминали успешно изпитите, ние ще им даваме работа. Така че ние инвестираме в тях още преди да са станали наши кадри.

    Клиенти от кои сектори добавихте с разрастването в София и в Пловдив?
    Ние се фокусираме върху пет сектора: финансови услуги, технологии, гейминг, туризъм и здравеопазване. В Пловдив най-много са клиентите ни от финансови услуги и транспорт в момента.

    Това предполага ли, че служителите ви трябва да имат и такъв тип умения?
    Не е задължително. По-добре е, ако работиш за авиокомпания, да имаш интерес към бизнеса. Ако не обичаш самолети, не е много добре да продаваш самолетни билети по цял ден. Но ние обучаваме служителите си за всичко, което трябва да знаят – за продуктите и клиентите.

    За потенциала на аутсорсинг пазара у нас и актуалните тенденции в сектора

    Какъв е потенциалът на аутсорсинг пазара у нас? Докога можем да очакваме, че той ще продължи да расте?
    Аутсорсинг секторът расте по цял свят. Расте, защото компаниите стават все по-глобални и искат да съкращават разходи и да направят процесите си по-ефективни. Държави като България им позволяват да имат достъп до талант, който не е наличен при тях, и то на по-разумна цена, отколкото в други страни.
    В България 35 хил. души са заети в аутсорсинг индустрията. Проучване на Българската аутсорсинг асоциация показа, че може да се наемат още около 60 хил. души. Ако сравним с Румъния, където ние също оперираме, то там заетите в индустрията са около 70 хил. души. Очаква се до три години те да достигнат 150 хил. Проучванията сочат, че потенциалът на индустрията в страната е за заетост от 300 хил. души. Държавата там помага много със субсидии и инвестиции в инфраструктура, за да се достигне това ниво.

    Това липсва ли тук?
    Мисля, че тук може да се прави повече. Събрахме се с други колеги в Българската аутсорсинг асоциация, за да помогнем на държавата да се ориентира как да обучи повече хора. Имаме вече предложения. Надявам се да се създадат магистърски програми за мениджъри в аутсорсинг индустрията. Когато имаме обучени мениджъри, ще е много по-лесно да привличаме нови клиенти от чужбина.

    Какви са актуалните тенденции на глобалния аутсорсинг пазар?
    Използва се много повече технология. Ако преди аутсорсингът се считаше за нискоразходен бизнес, както в Индия, то сега се разчита на повече технологии.

    Не е ли такъв случаят и в България?
    Не, не мисля. Заплатите в аутсорсинг индустрията са доста високи и не са много по-различни от тези във Франция за същата работа. Но тук хората са много по-компетентни и могат да правят много повече неща. Това е разликата. Тенденцията в аутсорсинг индустрията е все повече да се върви към сложни процеси, които клиентите ни възлагат, към все повече технология и хората да стават все по-големи експерти в областта си.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 25 минути
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 2 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 4 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 5 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 5 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки