четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    22719 прочитания

    MentorMate: До три години ще увеличим служителите си до 500 и ще отворим нов офис, вероятно в Бургас

    Бьорн Стансвик, изпълнителен директор на MentorMate, пред Economy.bg
    18 май 2016, 10:40 a+ a- a

    Бьорн Стансвик е основател и изпълнителен директор на американската компания за специализирани софтуерни разработки MentorMate. Създава компанията през 2001 около мобилно приложение за чуждоезиково обучение в Минеаполис, САЩ. Освен там компанията има офиси в София, Велико Търново и Пловдив. През 2014 MentorMate е придобита от Taylor Corporation, съставена от над 80 фирми, чиито клиенти са голяма част от Fortune 500 компании.
    В момента в българските офиси на компанията работят около 310 софтуерни специалисти. До три години MentorMate планира броят на служителите й у нас да достигне 500 души. В плановете на компанията е и откриването на един или два нови офиса в България, като в полезрението й като потенциални локации са Бургас, Русе и Плевен.

    Преди дни MentorMate се премести в нов офис в София. Сградата в Дружба, която е една от най-модерните офис площи в страната, ще изпълнява функциите на главен офис за Европа. В момента в нея са настанени 200 служители на компанията в София. Капацитетът й е за 330 души.

    За плановете на компанията у нас разговаряхме с Бьорн Стансвик, изпълнителен директор на MentorMate.

    Кой е Бьорн Стансвик?

    Г-н Стансвик, знам, че донякъде сте стартирали компанията, воден от желанието си да впечатлите момиче. Успяхте ли да впечатлите и клиентите?
    На база на успеха, който имаме, бих казал, да. В момента сме около 400 души в 5 офиса, като четири от тях са тук в България, а единият е в Минесота, САЩ.

    За решението да се стартира бизнес у нас

    Защо решихте да стартирате бизнес в България?
    Когато стартирах компанията, в екипа си попадах на много погрешни хора. Не разбираха особено от разработка на софтуер. Един ден, докато пиех кафе с друг предприемач в Минеаполис, който е живял в България, му споделих, че е много трудно да стартираш компания и да наемеш точните хора в софтуерната индустрия. Тогава той ми каза, че познава доста добър специалист от времето, когато е бил в България, чието име е Митко. Той беше фалирал и аз го наех. Бях много впечатлен от работата му. Беше много бърз и комуникацията с него беше добра. Останах доволен и попитах Митко дали не може да намери и други като него. Той посочи Иван и аз му казах да го наеме. Така Митко и Иван започнаха да разработват софтуер в дома на родителите на Митко в София. Започнахме да привличаме все повече нови клиенти и да наемаме нови хора, за да достигнем в момента около 310 служители в България.

    Значи сте доволен от решението си да стартирате бизнес тук?
    Да, много съм доволен. Опитахме се да създадем култура, която е микс между шведската, американската и българската култура. Това е културата на MentorMate. Ориентирани сме около това да отговорим на нуждите на бизнеса и на потребителите. Отделяме много време, за да разберем целите на клиентите си, защото само така можем да им бъде добри партньори.

    Кое в българската култура пасна най-много на бизнес стратегията ви?
    Това, което ми се стори подходящо за нас в българската култура, е амбицията тук. Хората в България според мен са много амбициозни. След 50 години комунистически режим българите имат силно желание да се присъединят към Запада и да постигнат по-висок стандарт на живот и по-високо ниво на развитие като общество. Има желание за саморазвитие. Харесва ми този стремеж. Служителите ни тук са много ангажирани и внимателни в работата си и имат желание да напредват в кариерата си. На служителите ни им пука за работата им.

    За плановете на компанията в България

    Какви са плановете ви за офисите в България?
    Планираме разрастване на офисите ни тук. Може да добавим още един или два офиса. В момента имаме четири: в София, Пловдив, Велико Търново и Варна.

    Защо решихте да диверсифицирате локациите си в България? Повечето компании се фокусират само върху София. Какъв беше вашият мотив да отворите офиси и в други градове у нас?
    Основният фактор за това решение беше фактът, че не можехме да намерим достатъчно бързо служители в София. Пазарът тук не можа да отговори на нуждите ни. Анализирахме възможностите в други страни – Индия, Китай, Коста Рика, Аржентина, Бангладеш, Виетнам. Усилията ни там се оказаха безрезултатни и след негативния опит там отправихме отново поглед към България. Казахме си, че България не е само София. Разбира се, че София е най-големият град, но осъзнахме, че има специалисти и в другите градове. Така постепенно започнахме да откриваме малки офиси в други градове. Около 35% от персонала ни в момента е извън София. Установихме, че хората извън София като че ли вече са се позиционирали там и по-рядко биха сменили града. Допада им да са около семействата си. Тези, които са искали да дойдат в София, вече са го направили. Конкуренцията на пазара на труда в София обаче е доста висока. Хубаво е, че някои от хората, които са дошли в София, могат да решат да се върнат обратно в родните си градове, ако им се наложи да се грижат за родителите им. Работата, която предлагаме извън София,е добра възможност за тях. Един от първите ни служители беше от Варна, но майка му се разболя сериозно и той искаше да е с нея. Предложихме му да работи в офиса ни във Варна, което беше добре за него.

    Как конкретно ще разраствате офисите си в България?
    Ще растем като брой офиси и брой служители. Ще увеличаваме служителите си с около 30% на година във всички офиси. През следващите три години целта ни е да увеличим служителите си с 25-30% на година. Така че след три години вероятно броят на служителите ни ще достигне около 500 души в България.

    Планирате ли да откриете нови офиси в други градове в България, или в други страни? Активно търсим, оценяваме и сравняваме възможностите. Ако има недостиг на кадри в София, това ще окаже натиск върху нас да открием скоро нов офис в друг град в България, или в друга страна. В Швеция откриваме офис за бизнес развитие. Това ще е европейският ни офис за бизнес развитие.

    В кои градове в България обмисляте да откриете офиси?
    Може би в Бургас. Там има най-голяма вероятност да открием офис. Разглеждаме още Плевен и Русе. Но по-вероятно е в Бургас.

    Ще ви позволи ли българският пазар на труда да реализирате плановете си за растеж?
    Мисля че да, но и не разчитаме само на това. Имаме много големи клиенти и проекти, за които ще се нуждаем най-вече от Front-end и JavaScript специалисти. Знаем, че пазарът на този тип специалисти е ограничен тук. Ще стартираме с търсенето на такъв тип специалисти тук, но ще анализираме и други възможности.

    За проектите, върху които ще работят служителите на компанията в България

    Върху какви проекти ще работят специалистите ви тук?
    Последните два големи проекта са в сферата на здравеопазването. Първият е на компания от уелнес сферата. Другият клиент се нарича Be The Match, който отговаря за националната донорска програма в САЩ. Работата им изисква сложна софтуерна система. Там именно помагаме ние. С тези два проекта ще са ангажирани и служителите ни в България.

    Трябва ли служителите ви да имат познания в областта на здравеопазването?
    Би било добре, ако имат. Но за нас по-важно е да са Front-end и JavaScript специалисти. Ще имат възможност да научат повече за различните индустрии, докато работят по проектите. Но ако имат подобен опит, ще е още по-добре.

    Добро място за инвестиции ли е България?

    Бихте ли посъветвали друга американска компания да инвестира в България?
    Да. Харесва ми ангажираността на служителите тук. Хората в България възприемат работата си сериозно. Донякъде не ми се ще повече американски компании да идват тук и да са ни конкуренти за ИТ кадрите. Но като цяло, мисля, че България е добра локация за бизнес.

    Как оценявате бизнес средата у нас? Кои са предимствата и предизвикателствата да правиш бизнес в България?
    Като предимство бих посочил работната сила. Предизвикателство е трудовото законодателство, което е по-малко привлекателно за работодателите, отколкото в САЩ. Имам предвид условията за наемане на хора, за прекратяване на договори, отпуски и т.н. По-скъпо е за работодателите тук в това отношение. В САЩ условията са по-гъвкави. Това са някои от предизвикателствата, но като цяло инвестицията тук си струва.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 30 минути
    преди 44 минути
    ЕК с планове за европейска диплома
    Така ще се насърчи мобилността с учебна цел в рамките на ЕС
    преди 46 минути
    В България има все по-голям интерес към използване на AI в счетоводството
    Счетоводителите се сблъскват със значително увеличаване на документооборота, което изисква по-ефективни методи за обработка и анализ на данните
    преди 1 час
    България ще бъде домакин на 61-вата сесия на IPCC
    Междуправителствения панел по изменение на климата ще се проведе през юли 2024 г.
    преди 55 минути
    Електронната търговия ще достигне дял от 2% от БВП на България
    48% от потребителите пазаруват регулярно онлайн
    преди 2 часа
    Президентът ще връчи мандат на ПГ на „Има такъв народ“
    Вторият проучвателен мандат бе върнат неизпълнен