петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    16601 прочитания

    Какви са плановете на ЕПАМ Системс България?

    През 2014 компанията откри офис у нас. Вижте какво сподели в интервю Станимир Николов, директор на ЕПАМ Системс България
    11 юни 2015, 18:00 a+ a- a

    ЕПАМ Системс е международна компания за разработка на софтуерни продукти и технологични решения с централен офис в Нютаун, Пенсилвания, САЩ. Основана е през 1993 от белоруските граждани Аркадий Добкин и Лео Лознер. През 2012 излиза на борсата в Ню Йорк. Освен в САЩ компанията има офиси във Великобритания, Канада, Германия, Швейцария, Холандия, Швеция, Русия, Китай, Сингапур. Близо 12 хиляди служители на компанията обслужват клиентите й от деливъри центрове в Унгария, Беларус, Русия, Украйна, Полша, България, Китай и Казахстан. Сред клиентите на ЕПАМ са компании, като Colgate-Palmolive, SAP, Adidas, Sephora, Coca Cola, Barclays и др. През 2013 Forbes я нарежда на 6-то място сред 25-те най-бързорастящи технологични компании в Северна Америка.
    През 2014 компанията откри офис и в България, като в момента в него работят около 40 специалисти.

    От септември 2014 Станимир Николов е директор на ЕПАМ Системс България. Преди това той е заемал ръководни позиции в компании като Concentrix, IBM центъра в София и SITEL Bulgaria.

    Economy.bg разговаря със Станимир Николов за решението на ЕПАМ Системс да стъпи в България, за плановете, предизвикателствата и възможностите у нас.

    Кои са ЕПАМ Системс и защо решиха да стъпят у нас?

    Г-н Николов, разкажете ни малко повече за вашата компания – каква е основната й дейност и кои са основните ви клиенти?
    През 2013 ЕПАМ Системс празнува 20-годишен юбилей. Компанията е основана през 1993 от един студент в Америка. През 2012 тя беше листвана на борсата в Ню Йорк. Основната й дейност е разработване на софтуерни продукти за различни клиенти. Започнала е като аутсорсинг компания, но благодарение на опита и уменията на служителите се развива като компания, която предлага услуги за разработване на цялостни софтуерни продукти.
    Покриваме различни индустрии. Около 20% от дейността на компанията е свързана с финансовия сектор. Работим с три големи банки на световно ниво. Партнираме си и с аутомотив индустрията, с фирми от сектора на електронната търговия и с много технологични компании, като Oracle например.

    В кои страни присъствате и защо решихте да стъпите в България?
    Дейността на ЕПАМ се осъществява на две основни нива: едното е от офиси, които извършват дейност близо до клиента. Имаме такива офиси в Америка, в Германия, в Англия и в други страни от „Стария свят”. Голяма част от дейността обаче се извършва в т.нар. „деливъри центрове”. Такива центрове първо бяха открити в Беларус и Украйна. В тези страни са и повечето ни служители. Българският „деливъри център”, който създаваме тук, е ориентиран към Централна Европа и по-конкретно към Полша и Унгария, където също имаме „деливъри центрове”. Наскоро открихме център в Мексико, а през 2014 – и в Китай. Разглеждат се и други локации, които биха могли да бъдат от интерес.

    Колко и какъв тип специалисти ще бъдат назначени?

    Колко и какъв тип специалисти планирате да наемете?
    За България броят и лимитът се определя от пазара на труда. Нашата идея е да не сме агресивен участник на този пазар.

    Все пак сте си поставили някакви цели?
    Целите за мен трябва да бъдат реални. Ние сме си поставили за цел да назначаваме в рамките на над 100 опитни инженери на година.

    Колко служители планирате да наемете тази година?
    Плановете за тази година са да станем трицифрено число. Пазарът в България наистина се определя от самите кандидати, но когато една компания предлага интересни проекти и интересни технологии, с които се работи, то тя е достатъчно атрактивна.

    Върху какви проекти ще работят специалистите тук?
    Основният клиент за България в момента е една от големите английски банки. Ще се работи с различни технологии, които засягат "low latency", "multitrading", "high performance" системи. Това е сравнителна новост за пазара тук и може да е интересно за много от кандидатите.

    Колко служители имате в момента?
    В момента имаме около 40 служители, които сме набрали от началото на годината. Целта ни да растем динамично все още стои. Плановете на ЕПАМ за всяка локация, на която отиде, са за растеж. Самата компания на световно ниво расте със средно 20% годишно. Така че като всяка нова локация на компанията и ние желаем да растем. Лимитът е пазарът на труда. Нищо друго.

    Какви са целите ви в 5-годишен план?
    В 5-годишен план за мен целта е да бъдем една от големите компании на българския пазар за този вид услуги. Цифрите могат да са между 500 и 1000 според това как пазарът на труда се развива. Ние ще направим всичко необходимо, но това зависи от много други фактори.

    За стойността на инвестицията

    Каква е стойността на инвестицията?
    ЕПАМ няма фиксиран бюджет като инвестиция за една локация. За компанията e важно локацията да започне да работи добре. Самата инвестиция не е важният фактор. Факторът е перспективата, възможностите, качеството на служителите и тяхното развитие. Инвестицията в България не се различава от други нови локации и със сигурност е в шестцифрена сума.

    Кои бяха факторите, които предопределиха решението да стъпите на пазара у нас? Не ви ли притесни фактът, че пазарът на труда тук е ограничен и че много международни компании, които вече присъстват, планират разрастване?
    Никоя компания според мен не би трябвало да се притеснява от предизвикателства или конкуренция. Не сме притеснени по никакъв начин. Решението за България беше взето след анализ и дю дилиджънс на самата локация и други държави наоколо, вкл. Румъния.
    Няколко фактора изиграха роля. Единият е качеството на разработчиците, които ние търсим да назначим тук, техният опит, проектите, по които са работили. Друг фактор е подкрепата от страна на правителство.

    Получихте ли такава подкрепа?
    Ние участвахме в програмата на правителството за клас А инвеститор, но там има административни неща, които трябва да се изчистят. Все още сме кандидат за сертификат.

    Как ЕПАМ ще набира служители?

    Имате ли проблеми в момента с намирането на подходящите специалисти?
    Определено е предизвикателство, тъй като ние ще работим с технологии, които не са много разпространени на пазара в България. Хората, които са се сблъсквали с такива проекти на пазара, не са много. Ще комбинираме нашия опит с този вид продукти и системи от други локации и ще докараме хора тук, които да обучат голяма част от служителите.

    Предвиждате ли предварително обучение?
    Със сигурност. Част от културата на ЕПАМ e да развива служителите си постоянно. Виждаме, че тук липсва опит в сферата, в която ние работим. Затова ще се опитаме възможно най-бързо да внесем тук специалисти, които да обучат останалите. Ще правим конференции. Планираме и един път месечно да организираме tech talks, чрез които ще запознаваме специалистите в България със сферата ни на дейност.

    Планирате ли да си сътрудничите с университети, или да създадете академии, както напоследък много компании правят?
    За академия още е рано да се говори, макар това да е много интересна идея. Смятам, че трудностите, които пазарът на труда в момента изпитва, могат да бъдат преодолени само с правилното обучение. Със сигурност партньорството с университетите е много важно. Участваме в асоциации, които си партнират с университетите в момента. Впоследствие ще си партнираме директно с тях. За академия вероятно ще можем да говорим през следващите няколко години.

    Много компании призовават за облекчаване на процедурите за наемане на служители от трети страни извън ЕС. Каква е вашата позиция?
    В този глобален свят, в който живеем, границите на един континент като Европа не би трябвало да бъдат толкова драстични, както са в момента. Ние зависим от външни ресурси, които имат опит и които трябва да дойдат тук, за да го предадат. Едно облекчаване на тази процедура би позволило ние по-бързо и по-лесно да обучим по-голям брой служители. Много други страни, като Полша, го правят. Процедурата там е 4 седмици. В страни като Германия и Англия, процедурата също е от 4 до 6 седмици. Само ние в България още не сме стигнало до това ниво. Мисля, че е време да се напаснем с актуалното положение.

    Вие планирате ли да наемете служители от трети страни, ако не успеете да ги намерите тук?
    Броят на служителите, които искаме да имаме, не стои в съотношение с това, колко хора можем да вкараме отвън. За мен тези, които вкарваме или бихме желали да вкараме отвън, са хора със специфични знания и умения и които могат да обучат голям брой други служители. Идеята не е да се запълни нужната бройка, а да имаме специалисти, които да пренесат своето ноухау в България. Искаме да ползваме този канал по-скоро за обучение на хората тук, отколкото за покриване на нуждите ни.

    За нивата на заплатите в ИТ сектора у нас

    Мислите ли, че нивата на заплатите у нас могат да достигнат такива мащаби, че да обезсмислят разкриването на нови офиси?
    Те не са много далеч от това ниво. Много е важно да има правилното съотношение между възнаграждение и възможности. Мисля, че никоя компания не се притеснява да плаща необходимите възнаграждения, когато съотношението с възможностите е насреща. Това, което забелязваме в България, е, че очакването за заплати в някои случаи се разминава с възможностите, които имат хората за предоставяне на технологични знания и умения. Според мен този дисбаланс трябва в един момент да бъде изчистен. Защото когато човек има учения, които са търсени, това оправдава и цената. България трябва много да внимава как се развива в тази насока, защото не сме голям пазар и никога не сме били атрактивни като брой специалисти. Нашето предимство за момента поне в малка степен е финансовата част и това, че сме член на ЕС. Но ако финансовото предимство изчезне, ще изгубим тази позиция.

    Какво може държавата да направи още, за да подкрепи индустрията?
    Друга посока, в която може да се работи, са административните процедури, защото много от регулациите са на базата на закони и разпоредби, приети преди разрастването на ИТ и аутсорсинг индустрията у нас. Едно подобно напасване би било много положително за нас.

    Оправдават ли се до момента очакванията ви за развитие в България?
    Ние доста добре анализирахме пазара и ситуацията в България, така че това, което се случва, е това, което предвиждахме. Винаги има малки разминавания, но това е предизвикателството. Засега нещата вървят добре.

    За потенциала на ИТ и аутсорсинг пазара у нас

    Как оценявате потенциала на ИТ и аутсорсинг пазара у нас? Наскоро класация на Cushman & Wakefield ни нареди на трето място като най-атрактивна аутсорсинг дестинация в света. В какви посоки считате, че ще се развива аутсорсинг индустрията въобще?
    Мисля, че България е един много атрактивен пазар, най-вече защото хората, които са част от аутсорсинг индустрията, имат много високо образование. Това им дава възможност да бъдат по-креативни и по-инициативни, а това се цени.
    Самата аутсорсинг индустрия се измества от просто преместване към по-евтина локация в миналото до оптимизиране и трансформация на процеси, което изисква по-добре обучени хора. Мисля, че от тази гледна точка България е една много добра дестинация. Подготовката в училища, университети и други институции би трябвало да бъде напасната към случващото се в ИТ сферата.
    Като член на ЕС и като страна с атрактивни данъчни политики, вкл. и за физически лица, България е привлекателна дори за хора от чужбина, които искат да се релокират тук.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 минути
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 1 час
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 1 час
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 2 часа
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 2 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS