Научете повече за процеса и очакванията към кандидатите от Николай Любчев - мениджър маркетинг и подбор в „Ментормейт България”
Николай Любчев - мениджър маркетинг и подбор в „Ментормейт България”.
„Ментормейт България” разработва специализиран софтуер за американски клиенти. Сред клиентите на “Ментормейт” са големи корпорации от САЩ, като Cargill, Trane, Thomson Reuters, средни по размер компании като Spok, Braun Intertec, Native X и по-малки стартъпи.
В България компанията има офиси в София, Велико Търново, Пловдив и Варна.
Какъв е процесът на подбор в компанията и какво може да очаквате на едно интервю за работа, разказва Николай Любчев - мениджър маркетинг и подбор в „Ментормейт България”.
Колко и какъв тип специалисти работят при вас?
При нас работят едни от най-добрите софтуерни специалисти в България, които освен технически познания, притежават и страхотен набор от други умения. Те са умели комуникатори, лидери и креативни личности. В момента наброяват над 220 човека, разпределени в четирите ни офиса в страната. Горди сме, че имаме най-големия екип от iOS и Android специалисти в България. .NET, PHP, Front-end и QA специалистите също представляват съществена част от хората, които работят при нас. Развиваме и функции, като Business Intelligence, управление на големи обеми от данни, системен дизайн, User Experience. Имаме доста широка експертиза и се стремим да използваме най-новите и модерни технологии, за да бъдем конкурентноспособни на пазара в Америка.
Какви хора най-често търсите, за какви позиции?
Поради бурния растеж при нас има постоянен процес на търсене и наемане на хора. В момента имаме отворени позиции за хора с опит в .NET, JavaScript, Backbone, Java, iOS, Android, Xamarin и QA. Другото интересно нещо е, че обикновено търсим тези позиции и за четирите града, в които имаме офиси.
Име: “Ментормейт България”
Сектор: Разработка на софтуер
В България е от: 2006
Брой служители глобално/в България: 270/220
Офис в България: София, Велико Търново, Пловдив, Варна
Как протича типично процесът по подбор - колко интервюта провеждате и с кои мениджъри от компанията кандидатите най-вероятно ще се видят? Колко време продължава едно интервю? Целият процес по подбор?
В „Ментормейт“ се стремим да бъдем максимално гъвкави и бързи в процеса на подбор. След като желаещите кандидатстват, наш представител се свързва с одобрените по документи в рамките на няколко дни и ги кани на интервю в някой от офисите ни. Понякога за позициите извън София правим скайп интервюта. В повечето случаи още след първото интервю имаме яснота дали ще предложим оферта на кандидата. Интервютата се провеждат от съответните технически мениджъри за всяка технология и обикновено продължават около час-час и половина. Понякога се налага и интервю с конкретния клиент, за когото ще работи кандидатът. Тъй като нещата при нас се случват доста динамично, често отправяме оферта до няколко дни след интервюто.
Какво да очакват кандидатите на едно интервю? Имате ли тестове и ако да - какви?
Интервюто протича като дискусия между интервюиращия и кандидата. В нея кандидатът обяснява с какво се е занимавал до този момент и с какви технологии има опит, а ние му разказваме за компанията и позицията. Не залагаме особено на тестове, по-скоро може да зададем логическа задача, за да видим как човекът разсъждава. Тестваме също и нивото на английски език.
Какво бихте искали да видите в кандидатите по време на интервю? Какво би ви направило добро впечатление?
На първо място се стремим да разберем дали кандидатът ще се впише в нашата фирмена култура. Тя се основава на седем основни ценности: почтеност, интелект, сътрудничество, страст, уважение, резултати и грижа за клиента. В „Ментормейт“ освен на техническите умения, държим и на добрите комуникационни умения и доброто ниво на английски език , защото работим директно с клиенти и разговорите и срещите с тях се случват ежедневно. Опитът в директната работата с клиенти и в Agile методологията също са предимство.
Какво би ви направило лошо впечатление на интервю?
Да закъснее без предупреждение. Агресивно, арогантно или надменно поведение.
На кой етап се обсъжда въпросът за възнаграждението и имате ли практика да искате от кандидатите сами да дефинират очакванията си?
В „Ментормейт“ имаме политика за възнагражденията и нивата на заплащане, съобразена с опита и уменията на кандидата, както и с пазарните нива. По време на интервюто задаваме въпрос какви са финансовите очаквания на кандидата, за да преценим дали можем да отговорим на тях.
Имате ли стажантски програми? Ако да – кога стартират и какви са условията?
Да, във фирмата разчитаме на стажанти, особено за по-новите технологии, като мобилните, за които няма много специалисти на пазара. Обикновено стажантските програми стартират в началото на лятото. Стажът е платен, продължава три месеца и е съобразен с програмата на студентите. След успешното му приключване, издаваме служебна бележка, която да послужи пред университета. Почти всички започнали стажанти продължават да работят при нас и след завършване на програмата. Освен стажантски програми, организираме и академии за безплатно изучаване на iOS и Android. Като планираме да започнем обучения и по други технологии.
За кои позиции конкуренцията е най-голяма и колко човека типично се конкурират за едно място?
Конкуренцията в софтуерния бизнес е доста слабо изразена поради недостига на хора в индустрията, като това важи не само за България, а за целия свят. Просто технологиите напредват по-бързо от хората. На този етап ние успяваме да се справим с това предизвикателство и плановете ни за 2015 са да се увеличим до 300 човека.
За кои позиции е най-трудно да откриете подходящите хора?
Опитните мобилни специалисти са едни от най-трудните за откриване, защото технологиите са относително нови и няма много хора с опит в тях. Други по-трудни за запълване позиции са опитни специалисти с Java поради голямото търсене на такива хора.
Какво не знаят кандидатите за компанията, а е важно да знаят според вас?
Ще разкажа как е възникнала компанията. “Ментормейт” започва своето развитие като продуктов стартъп в Минеаполис и е основана от Бьорн Стансвик - швед, имигрирал в Щатите. Продуктът е бил приложение за научаване на чужд език за Palm OS - една от първите мобилни операционни системи. Конкретно, Бьорн е създал приложението, за да впечатли китайско момиче, което е харесвал по онова време. Инвеститорите, пред които е представен продуктът, харесват идеята, но отпращат Бьорн с думите, че това е нещо, което е изпреварило времето си с няколко години. Поради този факт твърдим, че сме една от компаниите, които притежават най-дълбок опит в разработката на мобилни приложения - First in Mobile. Връзката с България става чрез Димитър Добрев, нашия CTO, който заедно с малък екип от българи впечатляват Бьорн с производителността и техническите си умения. След това пътят на развитие на “Ментормейт” е плавен, като основното направление са софтуерните услуги за бизнес клиенти.
2014 беше ключова в развитието на фирмата, защото станахме 200 човека, увеличихме портфолиото си с нови клиенти, организирахме конференция за мобилни технологии MobCon BG и в края на лятото бяхме придобити от „Тейлър Корпорейшън“ – една от най-големите частни компании в САЩ, с приходи 1.6 млрд. долара за 2013.
С какво най-вече се отличавате от останалите компании и привличате кандидатите като работодател?
Доброто ни представяне е резултат от професионализма на хората, които работят при нас, разнообразието от проекти и технологии, които използваме и културата в компанията. За нас е много важно да поддържаме професионална, но неангажираща обстановка в офисите, с лесна комуникация между колеги и мениджмънт и въпреки разрастването си, да успяваме да запазим духа на стартъп, като какъвто сме започнали развитието си.
Видео за компанията като работодател вижте в профила на MentorMate Bulgaria Ltd. в Jobs.bg тук
Вижте любимият въпрос на интервю за работа на Ана Кожухарова, Talent Acquisition Expert в „Ментормейт“ тук