Пазарът у нас трябва да стане по-достъпен за специалисти извън ЕС
Какви автомобили ще управляваме в бъдеще и какво е българското участие в разработването им - Иван Михайлов, управител на Visteon Electronics Bulgaria, пред Economy.bg
Visteon Electronics Bulgaria е вторият по големина развоен център на американския доставчик на електроника за автомобили. През юли тази година Visteon придоби бизнеса с автомобилна електроника на Johnson Controls. Така и Johnson Controls Electronics Bulgaria стана част от Visteon. Инженерният център в България съществува от 2001. В него са ангажирани 550 служители, които работят върху проекти за Daimler, BMW, Peugeot, Renault, Ford Motor Company, General Motors Corporation, VW Group, Honda, Mazda, Mitsubishi и др.
Иван Михайлов е управител на Visteon Electronics Bulgaria от 2012. Има дългогодишен опит в областта на ИТ мениджмънта в секторите „Информационни технологии”, „Телекомуникации” и др. През 2013 придобива магистърска степен в University of Texas at Austin - The Red McCombs School в областта на иновации и технологии. Има завършени магистърска степен „Стопанско управление” към СУ „Климент Охридски” и „Компютърни системи и технологии” към Технически университет в София.
Разговаряхме с г-н Михайлов за автомобилите на бъдещето, българското участие в разработката им и възможностите за привличане на инженерни специалисти от трети страни извън ЕС.
Върху какви проекти и за кои клиенти работи българският развоен център на Visteon Electronics?
Г-н Михайлов, какво се промени за вас след придобиването от Visteon? Освен че станахме №2 в света по продажби и по пазарен дял в автомобилната електроника, за нас сега е важно да навлезем в новите процеси, да отговорим на очакванията на новата компания и на очакванията на клиентите, защото позицията ни вече е доста задължаваща. Дейността ни не се променя. Оставаме фокусирани върху автомобилната електроника.
Колко служители работят в момента в софийския развоен център на Visteon? В момента имаме 550 служители.
Върху какви проекти работят те? Проектите, върху които работят, са около 30. Те са свързани основно със системи за информиране на водача, или т.нар. табла, системи за инфотейнмънт (информационно-развлекателни системи) свързаност на автомобила с мобилни устройства, електроника за каросерията. Това са основните направления, върху които работим. Нашите инженери са фокусирани върху софтуера, механиката, хардуера, продуктовото тестване, качество и т.н. С други думи, това е цялото продуктово портфолио.
Кои са клиентите на разработваните от българското звено продукти? В България специално ние сме фокусирани върху Volkswagen Group, BMW, Ford, Daimler, Mazda, Honda и др.
За предизвикателствата на пазара на труда у нас
Имате ли планове да разширите екипа? В момента сме фокусирани върху сливането и върху това, да намерим своето място в по-голямото семейство на Visteon. Ние в България сме вторият по големина развоен център. Над половината ни инженери са софтуеристи. Фокусът ни е да уеднаквим процесите, да разпределим проектите. В следващите етапи ще гледаме към разширение.
Имате ли проблеми с намирането на подходящи кадри? Смятам, че това е проблем за сектора, а не само за нашата фирма. Ние имаме своите трудности, но смятам, че засега успяваме да се справим, макар и трудно.
Как привличате специалистите да работят за вас? С редица дейности, които осъществяваме. Главният ни фокус е върху студентите. Имаме различни университетски програми. Освен това нашата по-специфична дейност – автомобилната електроника, е изключително атрактивна и същевременно отговорна заради качеството. Така че самата възможност инженерите ни да се докоснат до определен тип продукти на известни марки производители също е атрактивна. Не на последно място, привличаме специалисти чрез редица социални програми, обучения и инвестиции в служителите.
Имате ли планове за наемане на специалисти от трети страни извън ЕС? Много компании от сектора споделят за подобни намерения. Ние работим с партньорски фирми и очакваме да се включим в проекти за привличане на специалисти от трети страни. Необходимо е. Фокусът ни е Украйна. Трябва да разчупим модела на ЕС. Режимът у нас трябва да стане по-отворен и по-достъпен точно за специалисти извън ЕС. Това е фокусът ни – да въздействаме по възможност върху регулаторния режим, тъй като това е полезно за нас и за икономиката.
Как ще изглеждат автомобилите на бъдещето?
До 2016 година 80% от новите автомобили ще са свързани с Интернет, заяви преди дни президентът на Асоциацията на германските автомобилни компании (VDA) Матиас Висман. Какво ще означава това за автомобила и за автомобилните компании? Тази свързаност означава свобода за водача – да може той да бъде освободен от функциите на шофиране и вниманието му да е насочено по-скоро към електронните устройства, към информационния поток, към семейството му, ако той пътува с него, към развлекателни и интерактивни приложения. Естествено това предполага и развита „облачна” инфраструктура, която да може да позволи тези коли да бъдат свързани и автомобилите да могат да общуват един с друг. Това означава и нов етап в сигурността на автомобилите, тъй като в момента водачът е този, който е отговорен за действията си, докато в бъдеще това ще се пренесе върху автомобила. За нас това са нови технологии, нови очаквания и нов тип разработки.
Реалистично ли е постигането на такава свързаност до 2016? Да, напълно е реалистично. Работи се доста отдавна в тази посока. Технологиите също позволяват това да се случи много бързо. Няма технологични ограничения, които да ни възпрепятстват за това. Въпросът е доколко самите автомобилопроизводители допускат тези продукти до пазара. От инженерна гледна точка не смятам, че това е проблем.
Какви коли ще караме след 10 години? Интерактивни коли. Колите на бъдещето ще са изключително икономични. Интериорът ще е тотално променен. Очакваме да има доста елементи на свобода – свобода на водача, визуална свобода, интериорни решения, които влияят на настроението. Ще караме свързани коли – коли, които предоставят изключително много информация през Интернет. Ще бъде интересно. Колите след 10 години ще бъдат доста по-различни от това, което познаваме.
Ще се возим ли в автономни автомобили? До голяма степен смятам, че автомобилите ще бъдат и автономни. Въпросът е доколко потребителите са готови да посрещнат автономния автомобил. Защото има места, където настроенията са по-скоро традиционни. Все пак за много хора шофирането е удоволствие.
Какви ще са промените по отношение на сигурността? Тя се развива непрекъснато. Това е една посока, която изисква нов подход. Очакванията стават много големи. По-голяма част от отговорността и функциите по следене на сигурността се прехвърлят върху системите на автомобила. Очаквам доста промени в тази посока. Новите технологии, които навлизат, са информативни, с алармиращо-предупредителен характер и изключително визуални. Те следят за камери, обекти на пътя, знаци, погледа на водача. Това предстои да бъде надградено в още по-нови функции и защити.
Появи се информация, че Visteon обмисля разделяне на компанията и евентуална продажба на бизнеса с електроника. Какво налага такава стъпка? Това по-скоро е спекулация, тъй като бизнесът току-що се окрупни. Компанията гледа доста сериозно напред в посока развитие на бизнеса с електроника.