петък, 13 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1475 прочитания

    Какво промени ChatGPT: Георги Попов - Софтуерен Инженер, Exadel

    Вижте как ChatGPT се отразява на бизнеса, хората и работата в сферата на технологиите според Георги Попов
    27 ноември 2024, 17:51 a+ a- a

    Георги Попов - Софтуерен Инженер, Exadel. Снимка: Личен архив

    С появата си през ноември 2022 чатботът ChatGPT, създаден от изследователската лаборатория с нестопанска цел OpenAI, привлече вниманието на технологичната общност. За първи път изкуствен интелект успешно автоматизира интелектуален труд с очакванията това да доведе до сериозни промени за хората и бизнеса.

    Как изглеждат тези промени според технологичните лидери в България и как ChatGPT промени работата в сферата на високите технологии? В рубриката на Economy.bg „Какво ще промени ChatGPT“ показваме гледната точка и прогнозите на ИТ лидери и професионалисти с дългогодишен опит във водещи технологични компании в България.

    Вижте какво коментира Георги Попов - Софтуерен Инженер в Exadel.

    Какъв според Вас е реалният ефект за бизнеса и хората вследствие на ChatGPT и какво още очаквате да се промени?
    Като софтуерен инженер, който използва ChatGPT ежедневно, видях от първа ръка как този инструмент трансформира работните процеси, вземането на решения и дори как екипите и отделните хора подхождат към проблемите. Изкуственият интелект даде възможност на фирмите и физическите лица да постигнат повече с по-малко бариери. Нека го разделя на конкретни точки.

    1. Растеж на ефективността:

    - Компаниите използват ChatGPT, за да се справят с повтарящи се или отнемащи време задачи като изготвяне на имейли, генериране на съдържание или автоматизиране на обслужването на клиенти. Например виждал съм компании да го използват, за да поддържат денонощно обслужване на клиенти с базирани на AI чатботове, които предоставят последователни и бързи отговори. Това дава възможност на компаниите да разпределят човешките си ресурси към стратегическа работа с висока стойност.Автоматизацията на процесите на работа позволява на екипите да работят по-интелигентно, а не по-трудно.

    2. Достъпност до опит и знания:

    - Изкуственият интелект демократизира достъпа до специализирани знания и опит. В близкото минало придобиването на умения в определена област често изискваше скъпо образование или наставничество от хора от индустрията. Задвижваните от AI платформи обаче демократизират достъпа като предоставят учебни ресурси при поискване, виртуални ментори и персонализирани препоръки, съобразени с индивидуалните нужди и стилове на учене.Тази демократизация на знанието позволява на амбициозни предприемачи, студенти и професионалисти от различни сектори да придобият уменията, от които се нуждаят, за да прогресират.

    3. Подобрена креативност и решаване на проблеми:

    - ChatGPT действа като генератор на идеи, помагайки на хора и екипи да мислят извън рамките. Независимо дали става дума за обмисляне на идеи за продукти, създаване на маркетингови кампании, или намиране на нови решения на технически или бизнес проблеми, AI предизвиква креативност по начини, по които традиционните работни потоци не го правят.Например при разработването на софтуер инженерите използват ChatGPT за бързо създаване на прототип на код или на алтернативни алгоритми. По същия начин  в дизайна и създаването на съдържание инструментът предоставя предложения, варианти и структури. Като намалява когнитивното натоварване при започване от нулата, Chat GPT помага на потребителите да се съсредоточат върху усъвършенстване и изпълнение на идеи. Резултатът е по-бърз, по-итеративен процес, при който иновациите се превръщат в норма, а не в изключение.

    Бизнесът ще интегрира AI по-задълбочено в работните си процеси и ChatGPT ще се развие, за да предоставя високо персонализирани отговори. Представете си версия на ChatGPT, която разбира вътрешните инструменти и процеси на компанията, предоставяйки отговори, специфични за техните операции.

    Тъй като изкуственият интелект става все по-разпространен, ще има нарастващ фокус върху етичната употреба, смекчаването на пристрастията и прозрачността. Ще бъдат необходими разпоредби, за да се гарантира, че AI се използва отговорно.

    Как ChatGPT промени работата на ИТ професионалистите и как ще се отрази на ИТ сектора в дългосрочен план?
    ChatGPT фундаментално промени начина, по който ИТ специалистите подхождат към работата си. Като софтуерен инженер, който го използва ежедневно, съм виждал както незабавно повишаване на производителността, така и по-широки промени в начина, по който екипите си сътрудничат и изграждат решения. За мен ChatGPT се превърна в помощник за ежедневната ми работа. Без значение дали помага с шаблонен код, отстраняване на грешки или разбиране на непознати похвати, това спестява безброй часове. Въпреки че невинаги е перфектно, това е чудесна отправна точка.

    Независимо дали е за API, ръководства за онбординг или спецификации на дизайна –отнема значителна част от времето. Сега мога да предоставя на ChatGPT набор от бележки или фрагмент от програмен код и да получа прилична първа чернова. IT специалистите използват ChatGPT, за да учат и повишават уменията си по-бързо. Например, използвал съм го, за да се справя с библиотеки или езици, които не използваме често. Не замества дълбокото обучение, но помага с бързи отговори и решаване на проблеми. Изкуственият интелект действа и като посредник в технически дискусии. 

    Например мога да го използвам, за да обясня сложна техническа концепция на нетехнически заинтересована страна с по-прости думи, правейки сътрудничеството между екипи по-безпроблемно.

    Изкуственият интелект  вече има значително въздействие върху работата на софтуерните инженери и ИТ сектора, като променя начина на работа, инструментите и стратегиите, използвани за разработка на софтуер. В дългосрочен план това въздействие вероятно ще продължи да се задълбочава.

    В заключение, виждам развитието на изкуствения интелект като партньорство. ChatGPT не е тук, за да замени IT специалистите, а за да им даде възможност. Чрез автоматизиране на повтарящи се задачи и предоставяне на незабавен достъп до знания, той ни позволява да се съсредоточим върху креативността, иновациите и решаването на сложни проблеми.

    Ключът е да използвате ChatGPT внимателно – като инструмент за разширяване на човешкия потенциал, а не като патерица за избягване на учене или критично мислене.

    В работата си научих, че успехът не идва от това какво може да направи конкретен инструмент, а колко ефективно го интегрираме в нашите процеси на работа.

     В дългосрочен план вярвам, че IT секторът ще стане по-силен и по-динамичен, когато се научим да си сътрудничим с изкуствения интелект по смислени начини.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Exadel/ Motion Software JSC в JOBS.bg

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ КОМЕНТАРИ В РУБРИКАТА КАКВО ЩЕ ПРОМЕНИ ChatGPT:

    Стефан Станков – Търговски Директор, myPOS
    Деян Геновски - Chief Technology Officer, Appolica
    Виктор Димитров - Data Science Lead, Blankfactor

    Красимир Костадинов - Chief Technology Officer, Scalefocus
    Димитър Георгиев - Мениджър „Информационна сигурност“ в Мнемоника
    Виктор Цветков - CTO на Телерик Академия
    Атанас Райков - Вицепрезидент във Viber
    Борис Христов - Основател на 356labs
    Светлин Николаев - Директор „Иновации и UX“ в Progress
    Бьорн Стансвик - Founder & CEO в МенторМейт
    Боян Кроснов - Chief of Product в StorPool
    Веселин Арнаудов - Директор на Advanced Development Center към Office of the CTO във VMware
    Алексей Рубцов - Изпълнителен Директор на Luxoft България
    Боян Шейтанов - Ръководител на проекти и екипи в Astea Solutions
    Иван Ангелинин - Технически Директор на Cosmos Thrace
    Стоян Дамов - Съосновател и СТО на Tick42
    Михаил Панайотов - CTO на TechPods

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    Софтуерният сектор у нас: За 8 години сме пораснали 5 пъти, вече сме индустрия за близо 10 млрд. лв., до 2026 заетите ще достигнат 70 хил. души
    100% от компаниите в софтуерната индустрия планират или вече използват изкуствен интелект, сочи проучване на БАСКОМ
    преди 4 часа
    ИТ секторът у нас настоява за предвидим бюджет
    Липсата на дългосрочна стратегия и предвидимост застрашава конкурентоспособността на страната, предупреди високотехнологичният бизнес у нас
    преди 6 часа
    Xiaomi откри физически магазин в Пловдив
    Това е третият обект на компанията в България
    преди 7 часа
    Ето колко компании у нас ще дадат коледен бонус на служителите си
    Размерът на бонуса варира в широк диапазон в различните сектори
    преди 7 часа
    Лек ръст на сивата икономика в България
    Усилията за ограничаване на сивата икономика не трябва да отслабват, отбелязват от АИКБ