Как се ражда идеята за платформа за ИТ фрийлансъри, разказва Пламен Цеков, изпълнителен директор на GigsRemote
Пламен Цеков, изпълнителен директор на GigsRemote (Снимка: Личен архив)
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Пламен Цеков, изпълнителен директор на GigsRemote, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
GigsRemote е платформа за фрийлансъри, където проверени специалисти от гиг икономиката и бизнеси се срещат и работят заедно с оптимизиран бизнес модел. Целта ни е бързо (в рамките на няколко дни) да намерим правилната спойка на проект и фрийлансър, намалявайки до минимум времето на отворените вакантни роли. Ние сме компасът на компаниите, които имат нужда от работната сила от гиг икономиката и „човешкия облак“, превеждайки ги бързо и ефективно до правилните хора с правилните умения и опит. Казано по друг начин – Booking.com или AirBnB за отдалечено работещи ИТ специалисти.
Име: GigsRemote
Сектор: HR Tech
Създадена: март 2022
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: наемане на технологични фрийлансъри и ИТ специалисти
Брой служители: 4
Офис: София Тех Парк
Финансиране: собствени средства
Член на BESCO от: 2023
Нашата мисия е да действаме като импресарио за фрийлансърите в тяхното непрекъснато търсене на проекти и проверени, реномирани клиенти. Също така да бъдем надежден партньор за компаниите в тяхното търсене на доказани и опитни таланти, да им помагаме да изграждат еластични екипи и да внедряват гъвкави модели на разходи.
Стартирахме GigsRemote като един еволюирал модел в гиг икономиката, който предоставя ценово и времево ефективна алтернатива на традиционния модел на набиране персонал чрез агенции за подбор или отдаване под наем на служители.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Компанията е създадена през март 2022 г., а започнахме реална дейност с екип през септември 2022. През ноември набрахме публичност с първите си действия на българския пазар за привличане на ИТ специалисти. В началото на 2023 подписаха договори и стартираха първите проекти. Преди март 2022 в продължение на няколко месеца правих проучване и първоначални разговори за идеята с различни хора в IT бранша в България и региона за подобно бизнес начинание.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Първото предизвикателство беше да намерим сериозна валидация на бизнес идеята, включително и под формата на допълнителен капитал. Основателите бяхме силно ентусиазирани от собствената ни визия, но това не беше достатъчно. В рамките на няколко месеца успяхме да говорим с много наши колеги от индустрията, от които получихме окуражаваща обратна връзка за бизнес плана и модела. Някои от тях станаха частни инвеститори и така на практика удвоихме капитала на основателите.
Второто сериозно предизвикателство беше обръщането на пазара на труда.
В началото на 2022 имаше повсеместен глобален глад за ИТ кадри – точно в нишата, в която избрахме да стартираме. Пазарът се водеше главно от служителите и работодателите трябваше да се съобразяват с все повече условия и претенции. Основното послание на GigsRemote към клиентите беше, че можем да им намерим опитен и качествен ИТ талант, бързо.
В края на 2022 се случи охлаждане, много международни компании съкратиха огромен ресурс и пазарът се обърна. Като допълнение през следващите 2 години изкуственият интелект навлезе по-широко в компаниите и съкращенията продължиха. На нас ни се наложи спешно да преформулираме позиционирането ни точно след официалния старт на операцията.
В момента фокусът ни е към възможността на компаниите, използвайки гиг икономиката, да преструктурират своите постоянни разходи за персонал с по-динамична компонента от фрийлансъри. По този начин те да бъдат подготвени за турбулентни бизнес времена на пикове и спадове, без да си причиняват допълнително репутационни щети и разходи от болезнено съкращаване на служители. Като същевременно гъвкаво могат да ангажират опитен талант с оглед на новите проекти и позитиви развития.
Едно от текущите ни предизвикателства, типично при всяка иновативна услуга, е в убеждаването на по-консервативните организации в устойчивостта на модела.
Основните проблеми са свързани с възприятието на бизнеса и обществото за фрийлансърите. Полагаме ежедневно усилия да евангелизираме модела, като с това да обучаваме клиентите и партньорите си, вземайки и обратна връзка от самите фрийлансъри.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Финансирането до момента е с лични средства (€550 000). Скоро ще влезем и в процеса на набиране на институционални инвестиции.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първият ни клиент е американска компания, която научи за нас от българските медии след кратко прессъобщение. Малък бизнес (20 души) с много нишови услуги в морската финансова индустрия с нужда от консултации по различни направления. С тях вече направихме 5 проекта с различни консултанти на почасова ангажираност. Те успяха да достигнат до страхотни специалисти чрез нас и бързо решиха казуси, които дълго време не са успявали сами. Последваха няколко международни корпорации и британски технологични компании от лични контакти на основателите.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Целевият пазар на GigsRemote по отношение на специалисти е Източна Европа, а по отношение на клиенти – компании от Западна Европа и Северна Америка. През последните месеци сме фокусирани към великобритански стартъпи и компании, предоставящи IT продукти и услуги.
Профилът на клиентите са средни и големи компании, но също и финансирани стартъпи, търсещи алтернативен подход към пазара на труда. Типичният клиент има изградена култура на работа в отдалечен режим, има множество локации и умее да интегрира подизпълнители и външни хора в неговите екипи.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Бързината на намирането на правилните хора за проектите на нашите клиенти. Най-бързо започналият проект беше със запитване в един петък следобед. Фрийлансърът започна работа по проекта веднага след уикенда в понеделник. Пазарът е на страната на работодателите, но това значи, че трябва много сериозно да филтрират много голям брой кандидати, което в днешни дни е доста времеемко и енергоемко упражнение. Ние инвестираме в предварителен подбор и проверка на кандидатите, което много ускорява и улеснява процеса.
Това, което ни отличава от традиционните агенции за подбор:
-не търсим предварителни такси от клиенти и специалисти или такси от конкретни назначения;
-предлагаме реално започване на старши специалист в рамките на няколко дни след запитване, а не 3 – 4 месеца;
-помагаме на клиентите да са по-адекватни в търсенето и условията, които предлагат на старши специалисти на свободна практика.
Спрямо глобалните платформи:
-работим в тесен и фокусиран пазар от определен регион с локализиран подход и силен човешки контакт;
-не вземаме % от прихода или проекта, а твърда такса на час/ден само когато платформата е намерила работа;
-правим пълна проверка за идентичност и управляваме рисковете от измама и данъчно избягване.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
Пазарът на труда се преобърна и в момента, за пръв път от много години, предимството е при работодателя. В началото фокусът ни беше да намерим правилния кандидат сред хора, които не искат да си сменят работата, и беше бомбардиран от различни предложения. Сега работодателите са бомбардирани от десетки, дори стотици профили на кандидатстващи. Много по-ценно в момента е филтрирането на правилния кандидат от 300 за една позиция. Именно върху това сме се съсредоточили и развиваме най-добре като умения и автоматизация.
Какво предстои оттук нататък?
В момента разработваме пилотна функционалност с изкуствен интелект. Целта ни е да автоматизираме възможно най-много филтрирането на кандидати спрямо проектите на клиентите ни. Процесът ще бъде проверяван засега и от служители на компанията, но ще спести много време и очакването ни е човешката намеса да е много по-добре оптимизирана.
Следващата голяма стъпка пред нас е намирането на инвестиция, която да ни помогне да доизградим платформата и да я пуснем за широко ползване. Това върви ръка за ръка и с достигането до повече клиенти, които ще могат да я тестват.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
В началото започнахме с огромен хъс и ентусиазъм за бърз растеж, като фокусът беше върху изграждането на общност от фрийлансъри. Гледайки назад, първоначалният фокус трябваше да бъде върху повече клиенти, защото с личните си контакти през годините имахме достъп до доста качествени специалисти.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Да не се отказваме дори и на моменти да не се вижда светлината в края на тунела. Ако бизнес моделът е правилен и пазарът генерално отговаря позитивно на предлаганото от нас, но не купува, не е задължително проблемът да е в нас. Пазарът може да се е свил. Тогава търсим още по-тясна ниша, в която да се разширяваме, докато свиването на пазара отмине. В нашия случай фокусът в момента е към специалисти с опит на разработване на изкуствен интелект.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
„В мътни води риба се лови най-лесно“. В условия на глобална финансова и политическа нестабилност има възможност да заемеш освобождаващи се ниши в сектори, където има окрупнявания, фалити или други ситуации, които предразполагат към понижена конкуренция на съществуващите компании. При добре изчистен модел и конкурентно предимство именно сега би било времето за стартиране на бизнес. Сега е моментът на гъвкавите компании, които бързо могат да автоматизират процеси, да внедряват изкуствен интелект и да променят скоростно услугите и продуктите си спрямо постоянно сменящите се нужди на пазара. А това са най-често малките и стартиращи компании.
Анализирайте потенциалните ви конкуренти и стреляйте с услуги, които засягат слабите им места. Действайте бързо и променяйте при първите сигнали на несъответствие с пазара.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД