събота, 25 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1884 прочитания

    Startups in BG: GigsRemote

    Как се ражда идеята за платформа за ИТ фрийлансъри, разказва Пламен Цеков, изпълнителен директор на GigsRemote
    04 септември 2024, 16:07 a+ a- a

    Пламен Цеков, изпълнителен директор на GigsRemote (Снимка: Личен архив)

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Пламен Цеков, изпълнителен директор на GigsRemote, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    GigsRemote е платформа за фрийлансъри, където проверени специалисти от гиг икономиката и бизнеси се срещат и работят заедно с оптимизиран бизнес модел. Целта ни е бързо (в рамките на няколко дни) да намерим правилната спойка на проект и фрийлансър, намалявайки до минимум времето на отворените вакантни роли. Ние сме компасът на компаниите, които имат нужда от работната сила от гиг икономиката и „човешкия облак“, превеждайки ги бързо и ефективно до правилните хора с правилните умения и опит. Казано по друг начин – Booking.com или AirBnB за отдалечено работещи ИТ специалисти.

    Име: GigsRemote
    Сектор: HR Tech
    Създадена: март 2022
    Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: наемане на технологични фрийлансъри и ИТ специалисти
    Брой служители: 4
    Офис: София Тех Парк
    Финансиране: собствени средства
    Член на BESCO от: 2023

    Нашата мисия е да действаме като импресарио за фрийлансърите в тяхното непрекъснато търсене на проекти и проверени, реномирани клиенти. Също така да бъдем надежден партньор за компаниите в тяхното търсене на доказани и опитни таланти, да им помагаме да изграждат еластични екипи и да внедряват гъвкави модели на разходи.

    Стартирахме GigsRemote като един еволюирал модел в гиг икономиката, който предоставя ценово и времево ефективна алтернатива на традиционния модел на набиране персонал чрез агенции за подбор или отдаване под наем на служители.

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
    Компанията е създадена през март 2022 г., а започнахме реална дейност с екип през септември 2022. През ноември набрахме публичност с първите си действия на българския пазар за привличане на ИТ специалисти. В началото на 2023 подписаха договори и стартираха първите проекти. Преди март 2022 в продължение на няколко месеца правих проучване и първоначални разговори за идеята с различни хора в IT бранша в България и региона за подобно бизнес начинание.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте? 
    Първото предизвикателство беше да намерим сериозна валидация на бизнес идеята, включително и под формата на допълнителен капитал. Основателите бяхме силно ентусиазирани от собствената ни визия, но това не беше достатъчно. В рамките на няколко месеца успяхме да говорим с много наши колеги от индустрията, от които получихме окуражаваща обратна връзка за бизнес плана и модела. Някои от тях станаха частни инвеститори и така на практика удвоихме капитала на основателите.

    Второто сериозно предизвикателство беше обръщането на пазара на труда.

    В началото на 2022 имаше повсеместен глобален глад за ИТ кадри – точно в нишата, в която избрахме да стартираме. Пазарът се водеше главно от служителите и работодателите трябваше да се съобразяват с все повече условия и претенции. Основното послание на GigsRemote към клиентите беше, че можем да им намерим опитен и качествен ИТ талант, бързо.

    В края на 2022 се случи охлаждане, много международни компании съкратиха огромен ресурс и пазарът се обърна. Като допълнение през следващите 2 години изкуственият интелект навлезе по-широко в компаниите и съкращенията продължиха. На нас ни се наложи спешно да преформулираме позиционирането ни точно след официалния старт на операцията.

    В момента фокусът ни е към възможността на компаниите, използвайки гиг икономиката, да преструктурират своите постоянни разходи за персонал с по-динамична компонента от фрийлансъри. По този начин те да бъдат подготвени за турбулентни бизнес времена на пикове и спадове, без да си причиняват допълнително репутационни щети и разходи от болезнено съкращаване на служители. Като същевременно гъвкаво могат да ангажират опитен талант с оглед на новите проекти и позитиви развития.

    Едно от текущите ни предизвикателства, типично при всяка иновативна услуга, е в убеждаването на по-консервативните организации в устойчивостта на модела.

    Основните проблеми са свързани с възприятието на бизнеса и обществото за фрийлансърите. Полагаме ежедневно усилия да евангелизираме модела, като с това да обучаваме клиентите и партньорите си, вземайки и обратна връзка от самите фрийлансъри.

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
    Финансирането до момента е с лични средства (€550 000). Скоро ще влезем и в процеса на набиране на институционални инвестиции.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас? 
    Първият ни клиент е американска компания, която научи за нас от българските медии след кратко прессъобщение. Малък бизнес (20 души) с много нишови услуги в морската финансова индустрия с нужда от консултации по различни направления. С тях вече направихме 5 проекта с различни консултанти на почасова ангажираност. Те успяха да достигнат до страхотни специалисти чрез нас и бързо решиха казуси, които дълго време не са успявали сами. Последваха няколко международни корпорации и британски технологични компании от лични контакти на основателите.

    Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
    Целевият пазар на GigsRemote по отношение на специалисти е Източна Европа, а по отношение на клиенти – компании от Западна Европа и Северна Америка. През последните месеци сме фокусирани към великобритански стартъпи и компании, предоставящи IT продукти и услуги.

    Профилът на клиентите са средни и големи компании, но също и финансирани стартъпи, търсещи алтернативен подход към пазара на труда. Типичният клиент има изградена култура на работа в отдалечен режим, има множество локации и умее да интегрира подизпълнители и външни хора в неговите екипи.

    Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения? 
    Бързината на намирането на правилните хора за проектите на нашите клиенти. Най-бързо започналият проект беше със запитване в един петък следобед. Фрийлансърът започна работа по проекта веднага след уикенда в понеделник. Пазарът е на страната на работодателите, но това значи, че трябва много сериозно да филтрират много голям брой кандидати, което в днешни дни е доста времеемко и енергоемко упражнение. Ние инвестираме в предварителен подбор и проверка на кандидатите, което много ускорява и улеснява процеса.

    Това, което ни отличава от традиционните агенции за подбор:
    -не търсим предварителни такси от клиенти и специалисти или такси от конкретни назначения;
    -предлагаме реално започване на старши специалист в рамките на няколко дни след запитване, а не 3 – 4 месеца;
    -помагаме на клиентите да са по-адекватни в търсенето и условията, които предлагат на старши специалисти на свободна практика.

    Спрямо глобалните платформи:
    -работим в тесен и фокусиран пазар от определен регион с локализиран подход и силен човешки контакт;
    -не вземаме % от прихода или проекта, а твърда такса на час/ден само когато платформата е намерила работа;
    -правим пълна проверка за идентичност и управляваме рисковете от измама и данъчно избягване.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
    Пазарът на труда се преобърна и в момента, за пръв път от много години, предимството е при работодателя. В началото фокусът ни беше да намерим правилния кандидат сред хора, които не искат да си сменят работата, и беше бомбардиран от различни предложения. Сега работодателите са бомбардирани от десетки, дори стотици профили на кандидатстващи. Много по-ценно в момента е филтрирането на правилния кандидат от 300 за една позиция. Именно върху това сме се съсредоточили и развиваме най-добре като умения и автоматизация. 

    Какво предстои оттук нататък?
    В момента разработваме пилотна функционалност с изкуствен интелект. Целта ни е да автоматизираме възможно най-много филтрирането на кандидати спрямо проектите на клиентите ни. Процесът ще бъде проверяван засега и от служители на компанията, но ще спести много време и очакването ни е човешката намеса да е много по-добре оптимизирана.

    Следващата голяма стъпка пред нас е намирането на инвестиция, която да ни помогне да доизградим платформата и да я пуснем за широко ползване. Това върви ръка за ръка и с достигането до повече клиенти, които ще могат да я тестват.

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
    В началото започнахме с огромен хъс и ентусиазъм за бърз растеж, като фокусът беше върху изграждането на общност от фрийлансъри. Гледайки назад, първоначалният фокус трябваше да бъде върху повече клиенти, защото с личните си контакти през годините имахме достъп до доста качествени специалисти.

    А кои са най-важните уроци, които научихте?
    Да не се отказваме дори и на моменти да не се вижда светлината в края на тунела. Ако бизнес моделът е правилен и пазарът генерално отговаря позитивно на предлаганото от нас, но не купува, не е задължително проблемът да е в нас. Пазарът може да се е свил. Тогава търсим още по-тясна ниша, в която да се разширяваме, докато свиването на пазара отмине. В нашия случай фокусът в момента е към специалисти с опит на разработване на изкуствен интелект.

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    „В мътни води риба се лови най-лесно“. В условия на глобална финансова и политическа нестабилност има възможност да заемеш освобождаващи се ниши в сектори, където има окрупнявания, фалити или други ситуации, които предразполагат към понижена конкуренция на съществуващите компании. При добре изчистен модел и конкурентно предимство именно сега би било времето за стартиране на бизнес. Сега е моментът на гъвкавите компании, които бързо могат да автоматизират процеси, да внедряват изкуствен интелект и да променят скоростно услугите и продуктите си спрямо постоянно сменящите се нужди на пазара. А това са най-често малките и стартиращи компании.

    Анализирайте потенциалните ви конкуренти и стреляйте с услуги, които засягат слабите им места. Действайте бързо и променяйте при първите сигнали на несъответствие с пазара.

    Вижте още от рубриката StartUps in BG:

    Startups in BG: Founder Institute
    Startups in BG: VODORASLO

    Startups in BG: СмарТест
    Startups in BG: Bee Smart Technologies
    Startups in BG: tranzinno
    Веско Колев, Icanpreneur
    Петър Петров, БГК/Minimart
    Крис Иванов, LegalTech
    Христомир Христов, Фейритейлс ООД

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 19 часа
    OpenAI стартира първият си AI агент
    Operator може да използва компютър вместо вас
    преди 20 часа
    Ипотечните кредити у нас вече с ръст от 30%
    Вижте колко пари държат българите на депозити в банките
    преди 20 часа
    Тъмп: Произвеждайте в Америка или плащайте мита
    Това заяви американският президент в разговор с представители на форума в Давос
    преди 22 часа
    Какво е Ла Ниня?
    И какви климатични промени ще причини в глобален мащаб?
    преди 24 часа
    Близо 40% ръст на потреблението на електроенергия в Западна България
    Според данни на Електрохолд причините са ниските температури през декември и изборът на все повече домакинства да се отопляват на ток
    преди 1 ден
    Норвежката централна банка остави лихвите непроменени
    Институцията се готви да започне намаления през 2025 г.