четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2002 прочитания

    Баркодът става на 50 години

    Ежедневно в световен мащаб се извършват над 6 милиарда сканирания
    30 март 2021, 15:44 a+ a- a

    Преди точно 50 години, на 31-ви март 1971, водещи представители на индустрията и търговията избират да въведат „универсален продуктов код“, който ще промени хода на световната икономика. Днес този код е познат като стандарта „Глобален номер на търговската единица (GTIN)“ и служи за уникалната идентификация на всеки отделен продукт, като е основата на баркода – най-важният стандарт по веригата на доставки. Ежедневно в световен мащаб се извършват над 6 милиарда сканирания.

    „Това е една значима, неразказана история от съвременната икономика. Преди точно половин век яростни конкуренти оставят различията си настрана и се обединяват около идеята за използване на GTIN, което води до създаването на баркода и развитието на световната търговия. Като отбелязваме това значимо събитие за модерната търговия, ние призоваваме бизнеса да си сътрудничи за пореден път, за да отговори на нуждите на 21-ви век за бързо внедряване на нови технологии, включително и баркод символи от ново поколение, носещи повече данни“, посочва Кати Венгел, изпълнителен вицепрезидент и директор доставки на Johnson & Johnson и председател на управителен съвет на международната организация GS1.

    Големите в бизнеса с хранителните стоки, търговията на дребно и потребителските стоки от компании като Heinz, General Mills, Kroger и Bristol Meyer провеждат през 1971 историческа среща в Ню Йорк. Те осъзнават нуждата от въвеждането на уникална идентификация на всеки отделен продукт. Визионери за времето си, те вярват, че този универсален код може да бъде използван и извън магазините за хранителни стоки, като например в складовете и управлението на производството и че оптимизирането на времето, че ще доведе до промени както във веригата по доставки и така и в потребителското преживяване. На тази среща те също решават да продължат с иновациите и заедно да създадат система, която би била както в полза на бизнеса, така и на потребителите. А години по-късно баркодът ще бъде обявен за революционно нововъведение за търговията и включен в класацията „50 неща променили съвременната икономика” на BBC.

    „Началото на 70-те години на ХХ век беше особено значимо за търговията и изпълнено с важни събития като сканирането на първия баркод на каса в супермаркет от веригата „Марш“ през 1974. За мен е чест да бъда част от начинание, донесло толкова ползи в глобален мащаб. Бях свидетел как конкуренти обединяват усилията си за общото благо. Сега е време за ново поколение лидери от индустрията, които да създадат нов вид стандарти, способни да трансформират бизнеса през следващите петдесет години“, заяви Том Брейди, инженер, участвал в разработването и внедряването на системата за сканиране в супермаркета от веригата „Марш“.

    Стандартите GS1, включително баркода, продължават да помагат за подобряване бързината, ефективността и сигурността на сложния съвременен глобален бизнес поток, опростявайки процесите по веригата на доставки в почти всеки сектор.

    Все по-големите изисквания от страна на потребителите за точна информация за продуктите поставят пред стандартизиращите организации ново предизвикателство: да се развие следващо поколение баркод символи (като квадратните такива, вкл. QR кодове), които могат да съдържат в себе си много повече и надеждна информация за нуждите на потребителите, като съдържание на алергени, дали продуктът е от биологично производство, информация за неговото влияние върху околната среда и др. Това увеличава доверието на потребителя и тяхната лоялност към продуктите, които купуват.

    „Основната цел е да се осигури прозрачност, да се повиши доволството, сигурността и доверието на нашите клиенти, партньори и служители“, споделя Йозгюр Торт, изп. директор на верига супермаркети „Мигрос“ и съпредседател на Форума за потребителски стоки (Consumer Goods Forum).

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк