вторник, 18 февруари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    906 прочитания

    След Грузия Телерик Академия планира експанзия и към други региони

    Проучваме региони, в които големият растеж на ИТ индустрията тепърва предстои - Александра Мечкова, главен изпълнителен директор на Телерик Академия, пред Economy.bg
    29 януари 2025, 16:56 a+ a- a

    Телерик Академия обяви старта на международната си експанзия със стъпването си в Грузия под бранда Katalysta. Франчайз операцията се осъществява в партньорство с грузинската компания за разработка на софтуер Spinom Digital, специализирана в създаването на дигитални продукти с фокус върху решения за електронна търговия, уеб разработка и поддръжка на приложения.

    Защо точно сега Телерик Академия реши да излезе извън България и защо точно в Грузия, как е избран грузинският партньор, какви са целите на партньорството, под какво име ще оперира новият бранд, защо грузинската Spinom Digital избра да си партнира с Телерик Академия и каква са целите ѝ за развитие през следващите години, планира ли Телерик Академия навлизане и в други региони, какви са плановете ѝ за България, какви резултати се отчитат от AI курсовете, ще бъдат ли разширени те, каква е прогнозата за развитието на ИТ сектора у нас през тази година – тези и други въпроси коментирахме с Александра Мечкова, главен изпълнителен директор на Телерик Академия, и Гиорги Турашвили, CEO of Spinom Digital.

    Александра, при последния ни разговор миналата година обявихте, че имате планове за излизане в чужбина. Това вече е факт със стъпването Ви в Грузия. Защо сега назря моментът за тази стъпка? Тясна ли Ви стана България?
    Всъщност моментът за тази стъпка назрява от известно време, но пък външната среда малко ни префокусира. Още през 2019 ние говорихме вътрешно в екипа за излизане извън България, тъй като вече доста сериозно бяхме работили над т.нар. ни Alpha продукт, тоест програмите за кариерен старт. Доста неща бяхме изчистили. Имахме продукт, който вярвахме, че може да бъде изнесен и на нови локации, но през 2020 удари пандемията от ковид и тогава фокусът ни падна изключително върху българските операции – минаване онлайн, пренаписване на всичко случващо се, управление на динамики, свързани с периода на ковид. След това имаше бурен растеж в България, който изискваше и ние доста бурно да пораснем откъм програми, така че да обслужим нуждата от таланти. Отново фокусът беше върху България. И през последните една-две година се върнахме към идеята за излизане извън страната.
    Защо се случва в момента? Всъщност това е резултат от последната една година подготовка и разговори с локалния ни партньор в Грузия, както и с други потенциални партньори в други региони. Въпрос на време е кога да се случи в този регион или на други локации.
    Истината е, че в Грузия още в края на миналата година щяхме да стартираме, но пък там се сблъскахме с поредната динамична ситуация. Решихме леко да забавим, за да видим какво предстои. И така съвместно, заедно с партньорите, решихме, че вече няма какво да бавим. Животът продължава, бизнесът продължава, а нуждата за развитие на хората става все по-голяма. Така че моментът дойде, за да стартираме в Грузия.
    България не ни е отесняла под никаква форма, защото през последните 15 години голяма част от фокуса ни е бил ИТ секторът. Ако до един момент фокусът беше върху създаването на нов талант, на младши талант, от който индустрията имаше нужда, за да расте, сега нашият фокус и заради нуждите на индустрията е върху надграждане на знанията на вече заетите в сектора и вдигане на тяхната продуктивност. Това се налага, тъй като, от една страна, много компании пораснаха значително като брой на хората, но същевременно пък и разходите доста се повишиха и за тях важно в момента е вдигане на продуктивността на техните колеги. Продължаваме да създаваме младши талант, защото индустрията има нужда, но същевременно доста вървим и в посока на надграждане на умения. И това е само за ИТ сектора. В последните години започнахме да създаваме и програми, които излизат извън IT сектора, в доста ключови роли и дисциплини, свързани с управление и създаване на бизнес, маркетинг и продажби. Тоест дисциплини, в които нямаме толкова утвърдени традиции и тепърва трябва да натрупваме доста знания, за да сме още по-успешни. Така че България не ни е отесняла по никакъв начин. По-скоро виждаме нуждата една част от програмите ни да присъстват и в други региони, но същевременно продължаваме доста сериозно да се развиваме и да надграждаме и в България.

    Гиорги Турашвили, CEO of Spinom Digital

    Защо избрахте да си партнирате точно с Телерик Академия?
    Избрахме да си партнираме с Телерик Академия по две основни причини – бяхме впечатлени от техните успехи и разпознаваемост на бранда на българския пазар, от една страна, а от друга, моделът, който са избрали, съвпада изцяло с нашите разбирания за това какъв трябва да бъде подходът на една обучителна организация. Силно вярваме, че заедно можем да катализираме положително въздействие в следващите години на индивидуално ниво, на ниво сектор и икономика на Грузия.
    Телерик Академия е утвърден бранд на българския пазар, известен като най-добрия доставчик на ИТ обучения, а техният принос е впечатляващ. Имахме възможността да прочетем отзиви от курсисти (които сами по себе си говорят за качеството на обученията) и да разгледаме статистики за успешния кариерен старт в ИТ на над 3500 завършили курсисти.
    Бяхме впечатлени и от уникалния холистичен модел на обученията, които са избрали. Те залагат на качеството пред количеството и приоритизират нуждите на пазара в България, без да „заливат“ ИТ сектора с талант. Фокусират се върху реалните знания и шансовете на курсистите да започнат първата си работа в ИТ след завършване. Това е една от малкото академии, които обръщат внимание на развитието на меки умения (в допълнение към техническите теми), а blended форматът на обучение позволява повече практическа работа с курсистите.
    Фактът, че залагат на малки групи, дава възможност да обръщат индивидуално внимание на всеки обучаващ се, да предоставят обратна връзка и при нужда да работят индивидуално. Освен това програмата включва модул за кариерно ориентиране – за да се гарантира, че всички студенти са подготвени за успешен кариерен старт, като се работи с тях върху техните CV-та, подхода към бъдещи работодатели, съвети за успешно представяне на интервю и др.
    Друг важен аспект е доверието, което Телерик Академия е изградила в България. С мрежа от над 250 партньорски компании, те са предпочитаният източник за наемане на технологични таланти.
    Надяваме се заедно да успеем да репликираме същия успех и в Грузия, защото ИТ секторът тук тепърва се развива. Отчетеният ръст за 2023 е над 27%, като се очаква подобни темпове да се запазят и през следващите години. Нуждата от талант ще нараства все повече, а ролята на обучителни организации като Katalysta ще става все по-голяма. А ние имаме като предимство модел, който никой от преките ни конкуренти не следва, така че и смятаме, че успешно ще се отличим и утвърдим като бранд.

    Какви са плановете Ви за развитие през следващите години?
    Основните ни цели в краткосрочен план (за 2025) са да постигнем разпознаваемост на бранда Katalysta на грузинския пазар сред хората, които търсят бърза кариерна промяна, както и да изградим широка мрежа от компании партньори, които имат нуждата от добре подготвен талант, за да растат.
    Мисията ни е да овластяваме хората и бизнесите да успяват в технологичната индустрия.
    Друга важна цел е да постигнем оперативна независимост – т.е. да имаме обучен местен екип, готов да управлява програмите под бранда Katalysta, който да поеме изцяло операцията във втората половина на годината.
    В рамките на следващите 4 години целта ни е да достигнем мащаба на обученията в България – 13 кохорти годишно (разбира се, съобразено с нуждите на грузинския пазар).

    Защо се насочихте точно към Грузия?
    Грузия е само една от локациите, които изследваме. Проучваме региони, в които големият растеж на ИТ индустрията тепърва предстои и съответно нуждата от нов талант.
    Конкретно икономиката на Грузия продължава да расте (отчита се 7-8% ръст на годишна база), но и ИТ секторът се развива с доста бързи темпове – за 2023 отчетеният ръст е 27.5%, а през предходните години дори още по-висок. Тоест това е индустрия, която тепърва расте с доста бързи темпове. Ако мога да направя аналогия с България, тя е на етапа, в който ние бяхме преди 10 – 12 години. Ако погледнем какво се случи в ИТ сектора у нас през последните 10 – 12 години, това предстои и пред Грузия. Както тук ние играем и ще играем ключова роля, по същия начин искаме да пренесем същия модел и в Грузия.
    Защо точно Грузия сега – отново е въпрос на тайминг. Има и други локации, които отговарят на същите критерии, включително и тук в региона около нас, както и по-далечни като Латинска Америка, които обслужват САЩ, Близкия изток също.

    Това ли са другите региони, в които да очакваме да стъпите в бъдеще?
    Това биха били със сигурност на този етап, тъй като нуждата е там. Истината е, че ние още през 2022 щяхме да стартираме в САЩ, но тогава заради постковид периода, когато нуждата от твърде много талант започна леко да се балансира, замразиха тази посока на развитие. Така че ситуацията е динамична, но на този етап това са регионите, в които имаме разговори и към които сме се насочили.

    Тоест да очакваме ли в рамките на тази година да стъпите на нови пазари в чужбина?
    Предвид това, че е нашето първо излизане извън България, за мен и за нашата организация е доста голямо постижение. Със сигурност през следващите 6 месеца фокусът ни е в стартирането на първата програма в Грузия, пренасянето на нашето ноу-хау и обучаването на местния екип, така че местната организация да бъде оперативно по-независима от нас. Във времето, разбира се, ще гледаме и към други региони, но към днешна дата фокусът ни извън България е върху Грузия и стартирането на операцията там.

    Как избрахте грузинския си партньор?
    Генерално във всяка една локация профилът на партньора, който търсим, е ИТ организация или човек със собствен ИТ бизнес или пък инвеститор, свързан с ИТ сектора, който, от една страна, разбира нуждата от талант, а от друга, разбира и решението, което ние предоставяме, и от трета, познава индустрията – основните играчи и организации. Тъй като за нас е изключително важно не само да намерим хората, които да преминат през програмите, но също така и партньорите, които да вземат този талант да работи при тях. Изграждането на локална партньорска мрежа е изключително важно. Така че профилът на партньора е участник в ИТ сектора. Оттам нататък за нас е важно да имаме едно и също разбиране и визия за това как се създават таланти. В нашия сектор на bootcamp и особено при създаването на програмисти има 2 модела. При единия много хора преминават през обученията, а при другия работиш по-концентрирано и по-персонализирано с по-малки групи, така че всеки стартирал програмата да завърши, да бъде успешен и бързо да може да си намери работа. Ние избираме втория вариант, в който работим с по-малки групи.
    Споделянето на тази визия е много важно за нас и това търсим и в нашите партньори.

    Откъде дойде импулсът за това партньорство? Вие ли бяхте активната страна, или те?
    Като във всяка връзка не може само едната страна да бъде активна. Трябва желанието и посоката на развитие да бъде споделено. Запознахме се с тях преди година в Португалия на Web Summit. Нашата идея беше за намиране на локални партньори, а тяхната, че локалната индустрия има нужда да се развива. Те казаха: „Искаме заедно с вас да установим бенчмарк какво трябва да покрива един качествен талант, така че оттук нататък нивото в цялата индустрия да се замерва спрямо това, което ние създаваме“. С други думи, и от двете страни имаме припокриване на визия за развитие. И ето ни днес.

    Какво ще включва партньорството?
    Партньорството от гледна точка на това как е структурирано, е типичният франчайз. Това значи предаване на знания, умения и модел на опериране – как се организира една зала и как се преподава, как се работи с курсисти, как се правят маркетинг кампании. Цялото това нещо се споделя с локалния партньор срещу стартираща такса. Оттам нататък локалният партньор оперира програмите и ние получаваме роялти от приходите на организацията.
    Те са самостоятелни в операцията на локално ниво, т.е. в провеждане на програми и маркетирането им на база на напътствия, които им даваме. Тоест на локално ниво ежедневната операция се поддържа от тях, но стратегията и развитието на нашите продукти сега и занапред се случват в София. След като се приложи тук, вече се дава и на партньорите.

    Същият модел на партньорство ли ще следвате и на другите пазари?
    Независимо дали се казва франчайз или не, моделът за нас е да имаме силен локален партньор. който познава екосистемата и който е силен и разпознаваем. Защото от изграждане на партньорска мрежа до специфики на маркетинг и продажби, за нас е много по-ефективно да имаме такъв локален партньор, така че със сигурност ще търсим местен партньор, с който да реализираме следващите локации.

    Под какво име ще оперира грузинският Ви партньор?
    Глобалният бранд, който сега стартираме, се казва Katalysta. Идва от думата катализатор. Той е ключовият елемент, ако отсъства, няма как нещо да се случи. Също така акселерира и засилва скоростта на промяната. Това е брандът, под който ние глобално излизаме извън България. Всъщност брандът е Katalysta (by Telerik Academy). Историята и програмите ни през последните 15 години, реално е същото на други локации, но под този нов бранд смятаме, че още по-смело и амбициозно се заявяват нашите цели в бъдеще. Така че Katalysta е глобалният бранд, Телерик Академия остава в България, но реално това са две имена на един и същи продукт.

    Какви са плановете Ви за България?
    Освен програмите за кариерен старт голям фокус са тези за надграждане на знания и умения. Тази година разделението между програми за кариерен старт и за надграждане на знанията е 60/40. Тоест 60% от програмите са фокусирани върху надграждане на знания, а 40% – за кариерен старт. Обновяваме и програмата за младши програмисти, така че да бъде още по-адекватна на нуждите на пазара на труда, вплитане на изкуствен интелект. Добавяме AI във всичките ни програми под една или друга форма. Планираме и още по-близка работа с бизнеса, т.е. да надградим знанието на цели екипи и организации, да речем, свързано с изкуствен интелект. Освен това работа с компании и извън София, така че все повече засилваме регионалното ни присъствие. Планираме също развитие на програми извън технологичния сектор – бизнес, маркетинг, продажби, лидерство и управление. Също така подготвяме и наш продукт, който да помага на нас като организация, но вярваме, че би бил полезен и на други.

    Какъв тип продукт? Курсове ли?
    Не, този път по-скоро свързан със софтуерен продукт.

    Планирахте AI курсове миналата година. Какви резултати отчитате?
    Това са едни от курсовете с изключителен интерес както от хората, които индивидуално кандидатстват, тоест инвестират в собственото си развитие, така и на ниво компании. Всъщност получаваме много запитвания за предоставяне на корпоративни тренинги на целите организации, свързани първо с базово разбиране на изкуствения интелект и на използването на различните инструменти. С технологичните екипи е свързано по-скоро с писане на код и т. н. Ако миналата година имаше един момент на хайп или притеснение, мисля, че вече по-скоро е как можем да се възползваме и да станем по-продуктивни като организация, така че в посока на upskilling интересът е доста голям.

    Планирате ли да разширите тези курсове?
    В момента курсовете са 4 и смятам, че покриваме по-голямата част от интереса. Естествено, винаги може да станат по-тясно профилирани курсовете, но на този етап са доста задълбочени. При нас се започват от едно по-холистично знание и след това става доста по-задълбочено.

    Как се промени перспективата Ви по отношение на AI с времето? По-скоро оптимист или песимист сте днес?
    Нашата гледна точка винаги е била, че това е поредният инструмент, който може да ни направи по-продуктивни и да ни помогне, но не и да замени хората. Така че тази перспектива остава със сигурност. Ние вече изследваме какво се случва в корпоративния свят, що се касае до интегриране и използване на изкуствен интелект. И тази година предстои да направим второто издание на проучването.

    Кога ще обявите резултатите от второто издание?
    През пролетта.

    Каква е прогнозата Ви за развитието на ИТ сектора през тази година?
    Българската софтуерна асоциация обяви очаквания за растеж между 12 – 14%. Предходната година беше около 12%. На фона на растежа на икономиката на България от около 2,8 до 3% смятам, че ИТ продължава да расте доста добре. Добавят се нови роли и позиции, продължава да се търси талант. Съответно броят на програмите ни е съобразен с това какъв талант се очаква да се търси. Смятам, че фокусът е как ние като локация да станем по-ефективни и по-продуктивни, защото определено вече не сме евтина дестинация. Имаме знания и талант и начинът да продължим да задържаме международния интерес, е да ставаме по-добри в това, което правим. Така че фокусът на индустрията е в надграждането на знанията и уменията на настоящите служители плюс добавяне на нови роли, защото бизнесът продължава да расте, а за да расте, има нужда от талант.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на TELERIK ACADEMY в TECH.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 46 минути
    София е в топ 3 на градовете претенденти за Европейска столица на демокрацията 2026
    Другите кандидати са португалският град Кашкайш и Ротердам, Нидерландия
    преди 2 часа
    До края на месеца България поиска извънредни конвергентни доклади от ЕК и ЕЦБ
    Това заяви министър Петкова пред членове на Еврогрупата
    преди 18 часа
    Близо 1500 германски компании оперират у нас
    Те създават над 50 000 работни места в България
    преди 18 часа
    Meta иска да създаде AI роботи, които да се занимават с домашните ни задължения
    Компанията планира разработка на софтуер и сензори
    преди 19 часа
    Преименуваха летище София
    Вижте как ще се казва вече столичният аеропорт
    преди 19 часа
    Караджов: Подготвяме концесионирането на летище Пловдив
    Трябва да се инвестира в развитието му не само като гражданско, но и като карго летище