Вижте какво споделиха ИТ лидери от водещи компании в България
Колаж: Economy.bg
Коя считате, че ще е най-актуалната тема в технологичния сектор през 2025? Този въпрос зададохме на технологични лидери във водещи компании в България. Вижте какви прогнози дадоха те пред Economy.bg.
Денис Юхно, Управляващ Директор на DataArt България. Снимка: DataArt
Денис Юхно, Управляващ Директор на DataArt България
Най-актуалната тема ще бъде интеграцията на AI в най-различни области от живота
Според мен през 2025 година най-актуалната тема в технологичния сектор ще бъде интеграцията на изкуствения интелект в най-различни области от нашия живот – здравеопазване, образование, търговия.
AI ще играе ключова роля в оптимизацията и устойчивото развитие, но същевременно ще се постави сериозен акцент върху регулацията и доверието към тези технологии. Вероятно тепърва ще възникват сложни казуси относно правни и етични въпроси. Наред с това сигурността на данните и киберзащитата ще продължат да бъдат приоритет, особено от гледна точка на бизнеса.
Боби Бахов, AI Capability Lead в Tietoevry Create, част от която е МенторМейт. Снимка: МенторМейт
Боби Бахов, AI Capability Lead в Tietoevry Create, част от която е МенторМейт
Регулациите и отговорното използване и разработка на AI също ще бъдат горещи теми
През 2025 очаквам няколко ключови теми да доминират в технологичния сектор, като изкуственият интелект ще продължи да е в центъра на вниманието. По-интелигентни и самостоятелни ИИ инструменти (AI Agents) – високоефективни асистенти, справящи се със сложни работни процеси – ще привличат все по-голям интерес. Въпреки че те не се доближават до общия изкуствен интелект (AGI), представляват съществена стъпка по отношение на практичността и полезността на ИИ.
Регулациите също ще бъдат гореща тема. Европейският регламент за изкуствения интелект (EU AI Act) влезе в сила през август 2024, а компаниите имат две години, за да се съобразят изцяло с изискванията. Очаквам 2025 година да бъде преходен период, който вероятно ще доведе до смесица от неудовлетворение и неспокойство, докато бизнесът се адаптира към новите правила. Макар че това може да създаде напрежение, особено за тези, които не са подготвени за необходимите оперативни и технически промени, след този период ще наблюдаваме повече възможности за иновации в проектирането на ИИ системи, съобразени с регулациите и етичните критерии.
Заедно с регулациите отговорното използване и разработка на ИИ ще бъдат във фокуса на вниманието, тъй като етичните практики вече усилено се превръщат в норма. С нарастването на обществената осведоменост относно рисковете на ИИ компаниите трябва да се справят с проблеми като прозрачност, пристрастия и безопасност, което ще доведе до по-добри резултати за потребителите и обществото.
Отвъд ИИ ни очаква и ново поколение хардуерни решения. Щом Google вече обявява квантови чипове, можем само да си представим с какво ще излязат компании като Nvidia. В дългосрочен план именно сливането на ИИ с други експоненциални технологии като квантовите изчисления ще отвори изцяло нови хоризонти за иновации.
Теодор Михайлов, AI Еxpert & Product Owner в DIGITALL. Снимка: DIGITALL
Теодор Михайлов, AI Еxpert & Product Owner в DIGITALL
В България ще наблюдаваме значителен напредък в разработката на AI за здравеопазване
Вярвам, че една от най-актуалните теми в технологичния сектор през 2025 година ще бъде интеграцията на генеративния AI в ежедневните бизнес процеси. Внедряването на AI, който не само разбира, но и създава – било то текст чрез обобщение на документи или електронни писма, презентации или изображения – ще повиши продуктивността на служителите, формирайки нови индустрии и трансформирайки съществуващите.
Убеден съм, че основните дискусии ще бъдат съсредоточени върху регулацията и етиката на AI. Очаквам с разширяването на AI и влиянието му в обществото да се изискат ясни правила за прозрачност, отчетност и сигурност. Несъмнено, България като член на Европейския съюз, ще има важна роля в оформянето на тези политики предвид утвърдените технологични традиции в страната.
Личното ми мнение е, че в България ще наблюдаваме значителен напредък в разработката на AI за здравеопазване. Български технологични хъбове могат да бъдат двигател на иновациите, водещи до разработка на решения за подобряване на качеството на живот чрез дигитализация на обществените услуги, оптимизация на трафика и устойчивото управление на ресурси.
Тези тенденции не само ще стимулират икономическия растеж, но и ще утвърдят България като регионален лидер в технологиите.
Джеймс Донкин, CTO в Ocado Technology. Снимка: Ocado
Джеймс Донкин, CTO в Ocado Technology
Генеративният AI изисква организациите да преосмислят своите операции и структури, за да отключат пълния му потенциал
Мисля, че генеративният AI ще продължи да бъде сред основните теми на разговора. Все още се намираме в ранната фаза на неговото развитие, когато организациите го интегрират в съществуващите системи, без да преосмислят работните процеси и да използват напълно потенциала му.
Ако погледнем към първите дни на електричеството, ще видим, че фабриките все още работели с централни задвижващи валове, останали от ерата на парното задвижване. Истинската трансформация настъпва едва когато операциите във фабриките биват изцяло променени, така че да съответстват на уникалните възможности на електричеството. По същия начин генеративният AI изисква организациите да преосмислят своите операции и структури, за да отключат пълния му потенциал.
Междувременно компаниите, които въведат нужните инструменти – осигурят облачни платформи, създадат среда за обучение и внедрят специализиран софтуер, ще са най-успешни. Те ще печелят, давайки възможност на други хора да изследват възможностите на генеративния AI, докато по-широкото въздействие на технологията засега остава несигурно.
Деян Геновски, Chief technical officer, Appolica. Снимка: Appolica
Деян Геновски, CTO, Appolica
През 2025 г. очаквам все повече да се говори за AI агенти
През 2025 г. очаквам все повече да се говори за AI агенти – специализирани виртуални помощници или екипи, които са подготвени да решават конкретни проблеми с висока ефективност. Тези агенти ще използват външни сигнали и инструменти, за да събират и анализират данни, адаптирайки своите действия спрямо ситуацията.
Идеята за AI агенти се отличава от другите подобни с потенциала да промени начина, по който работим – от автоматизация на сложни процеси до създаването на автономни системи, които могат да изпълняват задачи, изискващи високо ниво на координация.
Александрина Гиндева, Директор Software Engineering в Experian Bulgaria. Снимка: Experian
Александрина Гиндева, Директор Software Engineering в Experian Bulgaria
Интересно би било дали темите за етиката и морала в използването на AI ще намерят поле за широко обсъждане
AI, разбира се, ще продължава да бъде на дневен ред, особено в контекста на AI агентите. Интересно би било дали темите за етиката и морала в използването на изкуствения интелект ще намерят поле за широко обсъждане, както и темата за потенциалните предубеждения, вградени в моделите му. Накратко – как контролираме изкуствения интелект и искаме ли да го правим.
Интеракцията и свързаността между човека и машината, в най-широкия смисъл на тази дума, е сфера, в която предстои да видим много.
И разбира се, темата за енергията и ефективното покриване на постоянно нарастващите ни енергийни нужди. Към 2025 г. технологичният сектор се очаква да консумира около 20% от енергията в световен мащаб, а енергийното потребление на сектора се очаква да нарасне с около 50% до 2030. Това, разбира се, е предизвикателна комбинация и повдига проблеми, които ще трябва да намерят своето решение.
Генади Сергеев, Вицепрезицент „Софтуерно инженерство“, Progress. Снимка: Progress
Генади Сергеев, Вицепрезицент „Софтуерно инженерство“, Progress
Монополното положение на Google като търсачка ще бъде застрашено от големите езикови модели и доставчици
През 2025 г. очаквам да има ясни резултати дали големите инвестиции в хардуер за оперативна поддръжка на LLMs ще доведат до повишаване на приходите и печалбите на големите облачни доставчици. Това ще даде ясна посока дали ентусиазмът ще продължи и занапред, или ще има сверка с реалността.
Като интересно развитие за следващата година очаквам да видя монополното положение на Google като търсачка да бъде застрашено от търсене чрез големите езикови модели и доставчици като Open AI, Anthrophic или Mistral.
Михаил Петров, Главен Изпълнителен Директор на Schwarz IT Bulgaria. Снимка: Schwarz IT
Михаил Петров, Главен Изпълнителен Директор на Schwarz IT Bulgaria
Голямото предизвикателство пред ИТ ръководителите ще е в кои технологии да не инвестират
Знаем, че 2024 г. беше трудна година за ИТ сектора, особено с процесите, които наблюдавахме в Западна Европа и по-конкретно в Германия и Франция като мотори на Европа. Нашият сектор беше засегнат под една или друга форма. През 2025 г. ние очакваме растеж и този растеж ще е най-вече чрез развитието на изкуствения интелект.
Оттук нататък обаче идва и голямото предизвикателство пред ръководителите на ИТ компаниите. В кои технологии да инвестират и в кои технологии да не инвестират? Ще има ли още QA-и, или няма да има? Python ли ще е водещата технология, или Golang? Kotlin ли ще бъде водещият език за програмиране? Всички тези въпроси стоят пред всеки, който трябва да сформира стратегията и изграждането на екипите си. И това според мен ще е едно истинско предизвикателство през 2025 година.
Валерия Георгиева, Manager QA Team, Amadeus Sofia. Снимка: Amadeus
Валерия Георгиева, Manager QA Team, Amadeus Sofia
Генеративният AI е най-актуалната тема в технологичния сектор
Генеративният изкуствен интелект определено е най-актуалната тема в технологичния сектор, включително и в индустрията на пътуванията, в която сфера оперира Amadeus.
Ние работим, за да направим пътуването по-добро за всички и навсякъде. И внедряването на генеративен изкуствен интелект има потенциала значително да подобри преживяването на пътниците на всеки етап от тяхното пътуване в няколко ключови направления:
•Бързо разрешаване на проблеми: интелигентни системи за пререзервация ще ускорят и улеснят справянето с нарушения в плановете за пътуване, минимизирайки неудобствата за пътниците.
•Чатботове: генеративният изкуствен интелект ще подпомага създаването на интелигентни чатботове, които задават правилните въпроси, за да разберат желанията на пътниците и да предложат персонализирани решения.
•Персонализация на съдържанието: съдържанието ще бъде прецизно адаптирано към нуждите и предпочитанията на пътниците, като предоставя релевантна информация в реално време.
Като цяло се очаква през 2025 година да се разработват персонализирани решения, адаптирани към нуждите на потребителите, техния бизнес и специфичните теми, за които са предназначени.
ВИЖТЕ ОЩЕ: Какво мислят ИТ лидерите в България за изкуствения интелект днес?