вторник, 21 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    868 прочитания

    Бизнесът винаги ще се движи по-бързо от правителствата

    Защо бизнесите трябва да се интересуват от климатичните промени и как те могат да се окажат възможност, разказва Лорънс Адамс, съосновател и Sustainability Lead на Litmus Sustainability
    05 декември 2024, 11:57 a+ a- a

    Снимка: Economy.bg

    Лорънс Адамс работи на пресечната точка между климата и комуникациите от 2014 г. с професионален и академичен опит в политиката за околната среда, стратегията за устойчивост и подкрепата на бизнеса. Неговата мисия е да трансформира бизнеса в успешни, отговорни предприятия. Освен че е експерт по комуникации и по екологично докладване и акредитация, включително Carbon Literacy и B Corp, той има магистърска степен по управление на околната среда и е сътрудник в Института за управление и оценка на околната среда.

    Лорънс бе част от събитие, посветено на методите за адаптация към измененията в климата и намаляването на въглеродния отпечатък както на бизнеси, така и на учебни заведения, организирано от Британското посолство в България.

    Пред Economy.bg той сподели защо бизнесите трябва да се интересуват от климатичните промени, как устойчивостта може да се превърне в бизнес възможност, къде е мястото на иновациите и какъв е съветът му към малките бизнеси, които тепърва ще се захващат със своята въглеродна неутралност.

    Защо бизнесът трябва да разбира изменението на климата?
    Добрият бизнес е адаптивен. Трябва да можете да покажете, че сте издръжливи за бъдещето, защото в бизнеса става дума за оцеляване. И ако искате да сте наоколо след 10 години, трябва да можете да се адаптирате към промяната. А изменението на климата е най-голямата промяна, която се случва. И няма значение какъв вид е бизнесът ви, къде се намирате, изменението на климата носи със себе си много рискове и възможности. Така че един от начините, по които говорим за изменението на климата, е, че има два вида рискове. Има физически рискове, които всички виждаме по новините – независимо дали това са наводнения, горски пожари, или урагани, дори бизнес, който не е засегнат пряко от тях, като верига за доставки или имате доставчици в други държави, където тези събития засягат компаниите, с които работите. Така че това ще има косвен ефект върху вас. Ще засегне всеки бизнес. 

    Другият тип риск наричаме преходен риск, за който често не говорим толкова много. Това са промени в политиките, регулация, нови закони, които се появяват и принуждават бизнеса да действа по определен начин, за да бъде по-устойчив, но също и променящите се изисквания от страна на клиентите. Независимо дали вашият бизнес продава на потребители, или на други бизнеси, все повече и повече клиентите, които са на върха, задават все по-трудни въпроси и искат да видят по-устойчива практика и в някои случаи са готови да платят и повече за по-устойчив продукт или услуга. Това наричаме преходни рискове, при които преминаваме към различен тип икономика. И ако искате бизнесът ви да процъфтява в бъдеще, тогава трябва да се адаптирате както към физическите рискове, така и към рисковете на прехода. И всичко това е част от добрия бизнес, годен за бъдещето.

    Как може устойчивостта да се превърне в бизнес възможност?
    Има много рискове, породени от изменението на климата и устойчивостта, екологичните проблеми като цяло. Но при всеки риск обратната страна е, че това също е възможност – да стигнете дотам преди вашите конкуренти. Има конкурентно предимство, ако можете да докажете и демонстрирате, че сте по-устойчиви или с по-ниски въглеродни емисии, по-ефективни от вашите конкуренти, тогава това е страхотно за вашата марка. Също така означава, че сте готови предварително, преди да влязат нови разпоредби. Дори на ниво ЕС има много нови разпоредби, които са на хоризонта. Ако можете да сте готови за тях сега, това означава по-ниска цена, отколкото ако трябва да реагирате [на разпоредбите] и да бързате да правите промените. Но има и други възможности. Един от най-лесните печеливши начини за намаляване на въздействието ви върху изменението на климата е да намалите потреблението на енергия в бизнеса. И ако намалите потреблението на енергия, вие намалявате сметките си за енергия. Така че спестявате разходи. Това е възможност да направите бизнеса си с по-ниска цена, което също го прави по-устойчив и сигурен. Така например, ако можете да инсталирате слънчеви панели на покрива си или намалите зависимостта си от енергийната мрежа, това означава, че сте по-малко зависими от промените, които се случват на пазара. Очевидно имаме много нестабилна ситуация с енергията през последните няколко години, така че, ако намалите зависимостта си от енергия, идваща отвън, това означава, че сте с по-сигурен и устойчив бизнес. И това искат да видят не само клиентите, но и инвеститорите. Ако искате да привлечете инвестиции във вашия бизнес, инвеститорите търсят бизнеси, които могат да покажат, че са устойчиви в бъдеще.

    Как изглежда дългосрочният успех от гледна точка на бизнеса?
    От гледна точка на изменението на климата търсим свят, в който, грубо казано, предприятията могат да намалят наполовина своя въглероден отпечатък в идеалния случай до края на това десетилетие. А след това колкото е възможно по-скоро преди 2050 г., достигане на състояние на нетна нула, където сте намалили въглеродния си отпечатък възможно най-много, така че да трябва да компенсирате само малко. Но на по-широко ниво ще преминем от линейна икономика, където традиционно вземаме от земята, правим нещо, което продаваме, то се използва от потребителя или клиента и след това се изхвърля. Може би рециклираме малко, но не много. Много е линейна, така че това е икономика с големи отпадъци. Преминаваме все повече и повече към това, което наричаме кръгова икономика, където ресурсите остават в рамките на икономиката възможно най-дълго. Това не е само рециклиране, но и проектиране на неща, които да се използват повторно. Проектиране на нещата, които да издържат възможно най-дълго. Има примери за бизнеси, където, вместо да продават продукти, както винаги са правили, преминават към продажба на услугата, която продуктът предоставя. Много добър пример за това е Rolls-Royce, производителят на двигатели. Вместо да продават своите двигатели като продукти на авиокомпаниите и производителите на самолети, те продават услугите на тези двигатели. По същество ги наемате и плащате на миля или на километър прелет. Това означава, че Rolls-Royce има стимул да направи тези продукти възможно най-енергийно ефективни, защото клиентът ще ги използва възможно най-дълго. Този вид кръгови практики ще виждаме все повече и повече. Това е дългосрочната икономика, която ще бъде кръгова. И вече сме на път към нея. Случва се.

    Смятате ли, че бизнесът може да бъде двигател за дългосрочни устойчиви промени в икономиката?
    Бизнесът трябва да бъде двигателят, защото в момента имаме много политически предизвикателства по света. Политическата воля за напредък в устойчивостта и промяна на икономиката към по-ниски въглеродни емисии, по-ниска енергия и по-ниски ресурси понякога липсва, очевидно има държави, в новините са много в момента, където изглежда, че политически ще се върнат назад, но има и много трудни ситуации. В момента има много войни и много големи проблеми, които се борят за внимание. Но това, което виждаме, е, че бизнесът често е по-заинтересован и по-ентусиазиран от устойчивостта, отколкото правителствата, които определят регулациите. Така че добрите бизнеси винаги са пред това, което правителствата искат да направят. Имаме една фраза: „Политика на моркова и тоягата“. Очевидно държавната регулация и правилата, които принуждават бизнеса да бъде по-устойчив, са пръчката, която да мушка хората в гърба. Но най-успешните бизнеси се интересуват от морковите и привлекателността да бъдат по-устойчиви. Просто е добре за бизнеса. Добре е от гледна точка на конкурентното предимство. Добре е, както казах, да ви помогне да станете по-ефективна организация с по-ниски разходи. Има много лесни победи. Така че бизнесът винаги ще се движи по-бързо от правителствата. Ето защо обичам да работя с бизнеса. Предишна част от кариерата ми беше свързана с политика и местно управление, а това винаги е много бавно.

    Къде е мястото на иновациите, когато говорим за устойчивост?
    Това е парадокс, защото имаме нужда от иновации. Има празнина в иновациите по отношение изменението на климата. За да стигнем до нетната нула, разполагаме с много от технологиите, от които се нуждаем на ранен етап, знаете, технологии за възобновяема енергия, такива неща, които могат да ни доведат дотам. Но все още има празнина, при която не разполагаме с всички технологии, от които се нуждаем. Не знаем напълно как ще постигнем повече намаления към края на следващото десетилетие. Ние все още чакаме тези технологии. Така че иновациите са наистина важни. AI също е наистина много важен. Моделирането с AI на изменението на климата ще се ускори бързо, защото то е все по-мощно, нещата, които отнемаха много време в миналото – моделирането на това какво всъщност ще се случи с нашия климат, за да можем да го планираме – сега ще се случи стотици пъти по-бързо. Така че е наистина важно, защото трябва да можем да ускорим много действия и AI ще ни помогне, но трябва да бъдем умни за това как го използваме, защото AI просто експлодира през последните 2 години и сега всички го използват и е малко невероятно.

    Сякаш бихте искали да попитате ChatGPT за всичко само защото е там. Мисля, че тази тенденция ще отшуми, защото сега ChatGPT се използва за всичко, но мисля, че в крайна сметка ще го използваме по-внимателно в бъдеще, когато наистина имаме нужда от него. Добрата новина е, че дългосрочният AI използва енергия, но използва електричество. И докато преминаваме към електрическа мрежа, която е доминирана от възобновяеми източници, ние някак си я доставяме по начин с нулеви въглеродни емисии. В момента сме далеч от това, защото центровете за данни се изграждат по-бързо от вятърните паркове. При този вид промени ще започнем да виждаме някои подобрения. Така че AI е наистина важен. Иновациите са наистина важни, но ние трябва да бъдем по-умни в начина, по който използваме тези технологии, а не просто да ги използваме, защото са там.

    Как се насочихте към обучението по въглеродна грамотност (Carbon Literacy)?
    Carbon Literacy е еднодневно обучение за осведоменост относно изменението на климата, както и какво можете да направите, за да намалите своя въглероден отпечатък и да работите с други, за да намалите техния. Първоначално това беше проект, базиран в Манчестър, откъдето съм и аз. Учех в университета, когато започна, и беше част от дисертацията ми. Трябваше да интервюирам основателите на Carbon Literacy и да ги питам какво правят и как възнамеряват да ангажират хората ежедневно, тъй като тяхната цел първоначално беше всеки, който работи, живее или учи в Манчестър, да мине обучение за ден. Сега те са международни. Има над 100 000 души, които са били обучени за въглеродна грамотност. Много ми харесва, защото е сравнително кратко. Не се нуждаете от голяма инвестиция на време, но също така, когато имате добър обучител, добър фасилитатор, това е наистина ангажиращ и мотивиращ ден, в който в идеалния случай хората трябва да излизат с мисълта: „О, да, сега знам какво трябва да правя и как да говоря за това, и се чувствам по-уверен да водя разговори“. Липсва е комуникация относно изменението на климата. Как се говори по тема, за която никой не иска да говори? Мисля, че Carbon Literacy е добър начин да помогнете на хората да започнат с тези разговори. Можем ли да го доставим на различни типове бизнеси, хора с различни типове роли в екипи и е наистина е хубаво да видим, че лампичката светва, когато някой види нещо подходящо в работната си роля и си казва : „О, да, всъщност бих искал да направя това“. И тогава те могат да кажат на колегите си за това. И това е силата на въглеродната грамотност.

    Какъв е Вашият съвет за бизнеси, които не знаят откъде да започнат с устойчивостта?
    Първият ни съвет е винаги да измервате, което звучи доста скучно, но ако не знаете къде са ключовите ви въздействия като бизнес, е трудно да разберете дали влагате парите си на правилното място, или времето си. Защото всички малки фирми, особено тези, които са нови в това, са наистина заети. Това е просто поредното, за което трябва да се тревожите. Много е стресиращо. Много объркващо, защото всичко се променя през цялото време с това, което хората казват, че трябва да направите с устойчивостта. Така че, ако започнете с измерване на вашия въглероден отпечатък, но от по-широка гледна точка, с устойчивост, това се нарича материална оценка, където разглеждате най-съществените, най-въздействащите проблеми за вашия бизнес и измервате, така че можете да кажете: „Добре, използването на вода за нас не е толкова важно, защото не използваме много вода, но може би енергията е по-важна или този вид материал, който използваме, е ключов“. И като част от материалната оценка има много ръководства онлайн, които можете да намерите безплатно, вие също говорите с вашите заинтересовани страни, разглеждате вашите клиенти и конкуренти и виждате какво правят, какво искат да видят от вас. И това ви помага да идентифицирате две, три, четири неща, върху които трябва да се съсредоточите през следващите 12 – 18 месеца или 2 години, така че да знаете, че когато сте готови да предприемете действия, това е мястото, където трябва да се съсредоточите, защото ще получите най-голямо въздействие.

    Това е мястото, където, ако похарчите парите, знаете, че ще спестите пари от това или че не влагате пари на грешното място. Искам да кажа, че има толкова много примери за фирми, с които сме работили, които не са направили първо измерванията и просто са си казали: „О, ще инсталираме слънчеви панели“. И са изхарчили целия си бюджет. След това правят измерването и осъзнават: „О, ако се интересуваме от намаляване на въглеродния си отпечатък, тук има един проект, който всъщност е много по-евтин и би оказал по-голямо въздействие. Но ние вече сме похарчили всички пари за слънчеви панели. Може би трябваше да направим това по-късно“. Можете да вземете много лоши решения случайно. Тъй като без данните, които да информират вземането на вашите решения, все едно стреляте на тъмно и просто избирате неща, които може да са грешните за вас. Така че е важно да се измерва. Да, това е първият ми съвет. Уверете се, че сте получили данните и числата.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Австрийският бизнес у нас: Заплатите вече не са сред предимствата на България
    Австрия е вторият най-голям инвеститор в България, но нови инвеститори няма, продължават да инвестират присъстващите вече компании
    преди 10 часа
    преди 11 часа
    myPOS придобива френската компания за касов софруер Toporder
    Финтех платформата разширява екипа си със 130 нови служители в България
    преди 15 часа
    Над 18 000 гръцки компании работят в България
    Гръцките инвестиции у нас надхвърлят 3,5 млрд. евро
    преди 1 ден
    Министерството на финансите пласира нов дълг от 300 млн. лева
    Заемът е под формата на 3-годишни държавни ценни книжа