Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg
BILLA България планира инвестиции в размер на над 60 милиона лева у нас през 2025, когато веригата ще отбележи 25-ата годишнина от откриването на първия магазин в страната. През 2025 се планира да бъдат открити 13 нови магазина и навлизане в градове като Видин, Горна Оряховица, Трявна, Тутракан и др. Компанията има близо 5 300 служители, като се планира ръст на персонала с 10% за година. Само в новия склад в Загоре ще бъдат назначени над 250 души. Още толкова хора ще започнат работа във филиалите, които предстои да бъдат открити. Ще се търсят служители и за централния офис на веригата.
Каква беше 2024 за BILLA България, колко магазина и работни места бяха открити, какви са плановете на компанията за следващата година, защо веригата търси персонал от страни като Непал и Узбекистан, как се развиват онлайн каналите за пазаруване на веригата, как ще се отрази сухопътният Шенген на бизнеса, готови ли са компаниите за приемането на еврото и ще се повишат ли цените с въвеждането на единната европейска валута, как веригата оценява бизнес средата у нас – тези и други въпроси коментирахме с Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на BILLA България.
Каква беше 2024 за BILLA България?
Като цяло годината е много успешна за BILLA България. Ние продължаваме да растем по важните показатели оборот и брой клиенти. За периода януари – октомври 2024 оборотът ни нарасна с близо 7% в сравнение с година по-рано, а клиентите с 4,5%. Този ръст ни дават стабилност на бизнеса.
През последните 2 години повишаваме пазарния си дял. През 2024 запазихме високото ниво от около 20% и успяхме да преодолеем предизвикателствата, свързани с дефлационните процеси от последните 12 месеца.
Колко магазина имате вече в България?
Към края на октомври имаме 161 магазина в 50 града. До края на годината ще отворим още 4 нови филиала. 2 ще са в Плевен, 1 в Бургас и 1 в Тетевен, който е нов град за BILLA и така ще сме представени в 51 града – от най-големите до сравнително малки.
Тази политика да отваряме магазини на места, които на пръв поглед не са атрактивни за големите ритейлъри, е една от причините BILLA да е възприемана като магазина близо до хората. Именно затова създадохме и развиваме формата BILLA Днес, който бързо се хареса на клиентите.
Какви нови инвестиции планирате?
За 2025 планираме инвестиции от над 60 милиона лева. Над 44 милиона ще бъдат насочени за откриване на нови магазини. Други над 14 милиона ще са за модернизация на съществуващи филиали, а малко под 5 милиона ще са необходими за довършване на новата ни логистична база в с. Загоре до Стара Загора.
Колко нови магазина планирате да откриете и къде?
През следващата година планираме да открием 13 нови магазина. Част от тях ще бъдат разширение на мрежата ни в големите градове. Освен това разглеждаме и възможностите за навлизане и в по-малки градове като Видин, Горна Оряховица, Трявна, Тутракан и др.
Колко служители има компанията в страната? Колко нови работни места планирате да откриете?
Към края на октомври имаме над 5 300 служители в магазините, логистичната ни база и в централния офис. Това ни прави един от петте най-големи частни работодатели в страната.
Разбира се, разширяването на бизнеса ще доведе до значителен ръст на хората, който за една година ще е около 10%. Само в новия ни склад в Загоре ще назначим над 250 души. Още толкова хора ще започнат работа във филиалите, които предстои да открием. Допълнително ще търсим свежи попълнения и за позиции в централния ни офис.
Споменахте, че сте се насочили към привличане на работници от Непал и Узбекистан в опит да се справите с недостига на кадри. Защо точно тези страни? Кои са основните пречки пред включването на хора от тези страни в пазара на труда у нас?
В началото е важно да кажем, че бизнесът в България расте и се нуждае от хора. В същото време трудовата инфраструктура не е равномерно разпределена и в някои региони, като София, има сериозен недостиг на хора. Това ни принуждава да организираме транспорт от отдалечени населени места като Враца, за да попълним нужните ни служители в склада до Елин Пелин. Поради тези причини, а и с оглед на амбициозните ни планове за растеж през 2025 ние се ориентирахме към привличане на работници от чужбина.
Като цяло търсим служители и в близки, и в отдалечени страни, като се насочихме към страни извън ЕС като Узбекистан и Непал например по няколко причини. На първо място там се наблюдава много сериозен интерес към трудова миграция в Европа. Напълно нормално е хората да търсят работа в страни с по-висок стандарт на живот, което ще им даде възможност да подпомагат семействата си. Разчитаме и на факта, че когато дойдат с такава мисия, те ще бъдат съвестни работници.
По отношение на затрудненията мога да кажа, че основното е консервативното трудово законодателство в България. Срещаме административни трудности и наемането на служители от страни извън ЕС ни отнема много време. Това не се отнася само за хора от далечните дестинации, които споменахте, но дори и за представители на българските общности в чужбина. Например назначаването на бесарабски българи, които са избягали от войната в Украйна, е също толкова трудно, колкото и на човек от Молдова или Непал.
Може ли автоматизацията и роботизацията да допринесат за справяне с проблема с недостига на кадри? Планирате ли подобни иновации?
Ритейл бизнесът с храни е много консервативен и е силно зависим от хората. Човек трябва да подготви стоката в склада, да я качи в камиона, да я разтовари в магазина, да я подреди на рафта и да добави артикули, когато наличните се изчерпят. Тази работа няма как да се свърши от робот или да се автоматизира. Да, подобни технологии биха ни помогнали да открием липси по регалите или да следим наличностите, но няма как да заменят човека.
Разбира се, ние като част от една от най-големите компании в Европа – REWE Group, следим внимателно тенденциите и иновациите и анализираме как бихме могли да се възползваме от тях. На групово ниво вървят тестове на определени технологии и България е една от страните, в които това се случва.
По отношение на иновациите мога да добавя, че вече има много технологични решения, които постепенно навлизат в бизнеса. Те са невидими за хората, но подобряват вътрешните процеси и така допринасят за по-доброто клиентско изживяване.
Как се развиват онлайн каналите за пазаруване на веригата? Какви резултати отчитате?
Ние сме удовлетворени от развитието на онлайн канала ни за продажби. През 2024 отворихме в 3 нови града – Пловдив, Варна и Плевен, а броят и удовлетвореността на клиентите нарастват, което се доказва от ръста на оборота от над 80% и на поръчките с над 70%. Тези резултати доказват, че сме разработили добър продукт и ни амбицират да продължим да се развиваме.
Как според Вас би се отразил сухопътният Шенген на бизнеса в страната?
Отварянето на границите може да има много положителни ефекти. Един от тях ще бъде върху веригата на доставки. Стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация. Това означава, че разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти.
Пълното приемане в Шенгенското пространство ще има позитивно въздействие и върху износа на стоки. Големите компании ще могат да изнасят по-сигурно и с по-малко бюрократични стъпки, а по-малките – да разширят бизнеса си, тъй като ще бъде улеснен достъпът им до европейския пазар.
Готов ли е бизнесът у нас за приемане на еврото? Как се подготвя BILLA България?
Според мен бизнесът усилено работи за приемане на еврото. Специално в ние в BILLA следим указанията на институциите като БНБ например и променяме ИТ системите си. В същото време има все още много работа, която да се свърши. За да може бизнесът да е напълно готов, е необходимо да бъде определена дата, от която еврото ще бъде прието.
Да очакваме ли повишаване на цените с въвеждането на еврото?
В краткосрочен план цените няма да се повишат, а в дългосрочен – ръстът на заплатите ще е по-голям, отколкото на цените. Причината за това е, че членството в еврозоната гарантира стабилност, а оттук и инвестиции и икономически растеж за години напред.
Аз съм бил свидетел на приемането на еврото в няколко страни, включително и в родината ми Литва. Навсякъде цените останаха стабилни и нямаше ръст на инфлацията, но по-важното е, че икономиката получи страхотен тласък и ръстът на БВП беше много по-висок от средното за ЕС.
Казахте, че в лицето на властите у нас не виждате партньор, а по-скоро институции, които Ви санкционират. В този смисъл как бихте определили бизнес средата у нас? Какво Ви мотивира да продължавате да инвестирате в страната?
Със сигурност има какво да се желае по отношение на бизнес средата в България в няколко посоки. Тъй като говорихме за влизането в Шенген и еврозоната, това е един от примерите за важни и полезни решения и действия, които поради една или друга причина се отлагат твърде дълго. Положителен ефект би имала и подкрепата за големите компании да разкриват работни места в райони с висока безработица.
Държавата и бизнеса би трябвало да са партньори в името на по-доброто развитие на страната, но за съжаление, често не виждаме такова отношение. Тъй като споменахте санкциите, ще ви дам един пример от опита ми в чужбина. В Испания търговските вериги са обект на огромен брой проверки, както е и в България, и така трябва да бъде – все пак ние продаваме храна на милиони хора всеки ден. Но подходът към сходни нарушения е коренно различен. Например, ако се открие храна с изтекъл срок в резултат на човешка грешка, в Испания бихме получили предписание за проверки на наличностите и изтегляне на въпросните продукти. В България веднага ставаме обект на санкции.
В същото време трябва да гледаме на подобни казуси комплексно. Вече говорихме за недостига на хора, за затрудненията при наемането на служители, за липсата на стимули и т.н. Много често един продукт с изтекъл срок е останал на рафта точно защото в магазина не е имало достатъчно персонал. С този пример искам да покажа, че при добро партньорство много ситуации биха могли да се избегнат. Част от това партньорство е институциите да не гледат на големите компании като на донори на глоби, а като на важни инвеститори, които осигуряват прехраната на хиляди домакинства и са основен двигател на икономиката.
Бихте ли посъветвали друга немска компания да инвестира в България?
Аз съм от много години в България и самият факт, че все още съм тук, е доказателство, че вярвам в потенциала на страната. Показателно е и че групата REWE непрекъснато инвестира тук – в магазини, логистични бази, обучителни центрове, ИТ екипи и т.н. Това ясно показва, че ние вярваме в добрите перспективи пред страната. А щом ние вярваме, бихме могли да препоръчаме и на други немски компании да дойдат в България.
Да не забравяме и още един важен фактор. Като цяло страните от ЕС са с по-високо ниво на икономическо развитие. Това означава, че България има сериозен потенциал за растеж, за да достигне средното ниво за Съюза. В това отношение пълноправното членство в Шенген и приемането на страната в еврозоната могат да бъдат сериозни бустери за привличане на инвестиции и за икономическото развитие на страната.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Билла България ЕООД в JOBS.bg