Как данните могат да се използват за създаване на стойност, разказва Вяра Стефчева, CEO на Zahara Consult
Вяра Стефчева е CEO на Zahara Consult – маркетинг агенция, която се грижи за развитието и дигиталното присъствие на компании в различни точки на света. Вяра е предприемач и маркетинг експерт с дългогодишен опит в създаването на стратегии и кампании, които увеличават трафика и продажбите. Тя е създател на платформата DobreSum.bg. Активен посланик е на приложението на технологиите и изкуствения интелект в работата. Вяра е дългогодишен лектор и във Finance Academy, където води и цялостната програма по бизнес мениджмънт и предприемачество. (Снимка: Личен архив)
В динамичната бизнес реалност и на прага на 2025 г. успехът вече не се определя само от интуиция и опит, а от способността на компаниите да извличат и анализират данни ефективно. Клиентското поведение е ключов ресурс, който позволява на организациите не просто да се адаптират към пазара, но и да го предвиждат. Това, естествено, променя и начина, по който организациите се управляват днес.
Данните не са само цифри – те са отражение на навиците, предпочитанията и очакванията на потребителите. В маркетинг агенциите като Zahara Consult ежедневно виждаме как добре структурираният анализ на клиентското поведение може да доведе до много по-ефективни бизнес стратегии. Когато имаме ясно проследими и измерими резултати, можем да видим точно кое наше действие е довело до увеличаване на продажбите, а оттам и ясно дефинираме следващи стъпки за намаляване на разходите за придобиване на клиенти и изграждане на дългосрочна лоялност.
Един от основните двигатели на тази трансформация е т.нар. „потребителска сегментация“, и то забележете в реално време. Това е практика, която позволява на бизнесите да персонализират своите кампании и предложения до най-малкия детайл. Да дефинират точно на кого говорят, колко често и как. Именно това е тайната на успешния маркетинг, която е невъзможна без технологиите и респективно, е една от основните причини защо все повече организации предпочитат да инвестират в дигитален маркетинг пред традиционен.
Благодарение на напредналите аналитични платформи и изкуствен интелект, вече не говорим за „типичен клиент“, а за индивидуализиран подход към всеки потребител. Това доскоро беше абсолютно невъзможно, немислимо.
Трябва да подчертаем, че компаниите, които разполагат със структурирана стратегия за анализ на данни, са по-гъвкави в своите решения и изкуственият интелект силно помага за целта. Вече не става въпрос само за ретроспективен поглед върху резултатите, а за анализ, който предвижда тенденции и движения на пазара, открива нови ниши и възможности. Можем дори да предвидим промени в поведението на потребителите.
За да бъдем по-конкретни, мога да приложа следния пример – малък бизнес, който разполага с точни данни за навиците на своите потребители, може да планира рекламни кампании, отговарящи на сезонните предпочитания. Може дори да предвиди нуждата от нови продуктови линии много по-лесно.
Едно от най-големите предизвикателства, които наблюдаваме с колегите в практиката, е способността на бизнеса да „преведе“ сложната информация, сформирана от обемен анализ на данни, в практически приложими решения. Затова и точно тук се крие стойността на добре обучения екип – съчетание от технически експерти и креативни стратези, които разбират не само числата, но и как да ги превърнат в ефективни действия.
Преподавателската ми дейност в програмата „Бизнес мениджмънт и предприемачество“ на Finance Academy ми дава възможност да споделям своя предприемачески опит с бъдещите лидери на бизнеса. Основното ми послание там е, че силата на данните не е само в техния обем, а в разбирането как могат да бъдат използвани за създаване на стойност. Компаниите, които ще останат конкурентоспособни през следващите години, са тези, които ще успеят да изградят култура на вземане на решения, базирани на данни. Разбира се, освен посланието курсистите в програмата получават и много примери, задачи и уъркшопи, в които на практика демонстрирам как се случва това.
Според мен анализът на клиентското поведение е не само средство за растеж, но и за изграждане на устойчив бизнес модел. В свят, където клиентът е център на всяка стратегия, разбирането на неговите нужди чрез данни е не просто предимство – то е задължителна предпоставка за успех.