вторник, 21 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1719 прочитания

    Искаме да трансформираме образованието, като внасяме иновации

    Какво представлява EdTech – България, от какви иновации има нужда българското образование и как всъщност изглежда качественото образование, споделя Албена Спасова, председател на УС на „ЕдТех – България“
    05 ноември 2024, 14:28 a+ a- a

    Първият EdTech Innovators Forum 2024 се проведе на 24 октомври в „София Тех Парк“. По време на събитието бе учреден конкурсът „ЕдТех иноватори“, който е инициатива на EdTech – България и Министерството на образованието и науката. Конкурсът има за цел да поощри всички участници в образователната система, които работят в посока на дигиталните умения.
    По време на форума Economy.bg разговаря с Албена Спасова, председател на УС на „ЕдТех – България“, за клъстера за иновации в образованието, какви цели си поставя той, от какви иновации има нужда българското образование и как всъщност изглежда качественото образование.

    Албена Спасова притежава над 25-годишен опит в образованието, технологиите, киберсигурността и бранд мениджмънта. От януари 2019 година до юли 2023 година е директор „Образование“ в Microsoft и ръководи екипи в 24 държави в Централна и Източна Европа, като подпомага образователните институции на различните държави от региона да трансформират образователните си системи. Албена Спасова е и председател на Управителния съвет на Международната академия за обучение по разследване на киберпрестъпления, създадена през 2009 г. Била е директор „Правоприлагане“ в eBay – Европа, където предоставя стратегически съвети и координация по критични въпроси за защитата на услугите, предлагани от членовете на eBay Group, включително eBay, PayPal и Skype. Преподавател по информационна сигурност и дигитален маркетинг в Европа, Африка и Азия. Участвала е като експерт към Съвета на Европа при приемането и прилагането на Конвенцията за киберпрестъпността, както и в различни мисии на Европейската комисия, подпомагайки страни както от ЕС, така и извън него. От октомври 2024 г. тя е част от Управителния съвет на Европейския едтех алианс.


    Какво представлява ЕдТех – България?
    „ЕдТех – България“ е една нова организация, клъстер, който събира на едно място различни компании, технологични компании и компании, които предлагат решения в сектор „Образование“, компании, които предлагат различни услуги в образованието, за да може да събере на едно място и да обедини в единна екосистема компетенциите на различните компании и по този начин те да могат да създават много по-вълнуващи проекти и да трансформират образованието в България. Какво означава това на практика? На практика, ако една компания има финансов ресурс, това е една голяма компания, а пък в друга компания се разработва изключително иновативно решение за подобряване на уменията в сферата на дигитализация, устойчивост, повече зелени практики – обединяването на финансовия ресурс на едната компания с капацитета на другата компания и създаването на иновативен продукт.

    Каква е целта на организацията?
    „ЕдТех – България“ иска да внесе иновации в образованието. Защото, ако продължаваме да правим всичко, което правим, по начина, по който го правим, няма как да очакваме различни резултати. Дори да го правим всеки ден по-добре, няма как да очакваме различни резултати. Затова ние искаме да трансформираме образованието, като внасяме иновации.

    Как смятате да я постигнете?
    Много са посоките, в които тръгваме, но нашата първа стъпка е създаването на ЕдТех иноватори. Искаме да отличим всички тези иноватори, които съществуват в различни краища на страната, и да ги обединим заедно в една екосистема, да им помогнем, да им дадем трибуна и да им позволим да споделят своята иновация с други. Защото смятаме, че това добро, което ще направим, ще бъде заразно и по този начин ще можем да създадем повече преживявания – полезни, хубави, интересни и развлекателни за нашите деца.

    Как изглежда качественото образование според Вас?
    Това е много дълга тема, на която не бих могла да отговоря с едно изречение. Традиционният подход, който имаме – изучаването на различни предмети, може би трябва да бъде променен. Може би трябва да се разглежда изучаването на отделни дисциплини, в което да се преплита изграждането на различни умения. От една страна, да се намали трупането на знания, да се фокусира повече върху трупането на умения и компетенции, които ще помогнат за бъдещата реализация на децата. И тук искам да кажа, че е много важна ролята и на бизнеса, защото ние някак си сегментираме към момента училище, университет, след това работа, но животът в никакъв случай не е линеен. Животът е една крива линия нагоре, надолу, напред, назад и т.н. Затова е изключително важно да обединим училището, университета, компаниите, работодателите в една екосистема, за да може да изграждаме полезни публично-частни партньорства. И това се опитваме да направим и с тази нова инициатива, която стартираме с Министерството на образованието за ЕдТех иноватори.


    От какви иновации има нужда българското образование и защо?
    Изключително важно е да запазим любопитството на нашите деца и тяхната креативност, защото всяко дете се ражда със собственото си въображение и всяко дете е креативно и затова е изключително важно наред с всички други качества и умения в образованието да запазим любопитството и креативността и критичното мислене, защото те са ключови при разработването на иновации. А иновациите трябва да бъдат в най-различни сфери не единствено и само в развитието на технологиите. Иновациите трябва да бъдат свързани с израстването на децата, с тяхното личностно израстване, защото всяко дете живее и в собствения си свят и в света около него. Иновациите трябва да са свързани със социалното израстване на децата, с икономическото израстване на децата, с културното израстване на децата, което е изключително важно, така че те трябва да са във всички тези сфери.

    Къде е мястото на изкуствения интелект в образованието?
    Изкуственият интелект навлиза с много бързи темпове във всички сфери на нашия живот. Ние виждаме, че вече има много решения и за образованието, които имат интегриран изкуствен интелект и той може да бъде един акселератор на нашите познания. Той може да бъде един копилот, с който ние съвместно да работим и да ни помага, защото чрез изкуствения интелект ние имаме достъп и до знание и много бързо може да ни помогне да се справим с най-трудоемките ни задачи, за да отделим време, в което да се фокусираме върху нашето израстване, натрупване на нови умения и така нататък. Така че аз виждам ролята на изкуствения интелект като на един съпътстващ не само инструмент, един агент, който да бъде близо до нас и да ни помага да се развиваме.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Австрийският бизнес у нас: Заплатите вече не са сред предимствата на България
    Австрия е вторият най-голям инвеститор в България, но нови инвеститори няма, продължават да инвестират присъстващите вече компании
    преди 10 часа
    преди 11 часа
    myPOS придобива френската компания за касов софруер Toporder
    Финтех платформата разширява екипа си със 130 нови служители в България
    преди 15 часа
    Над 18 000 гръцки компании работят в България
    Гръцките инвестиции у нас надхвърлят 3,5 млрд. евро
    преди 1 ден
    Министерството на финансите пласира нов дълг от 300 млн. лева
    Заемът е под формата на 3-годишни държавни ценни книжа