сряда, 22 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1860 прочитания

    Startups in BG: Swipe

    Как се ражда идеята за компанията за покупка и продажба на реновирана електроника, разказва основателят й Михаил Димитров
    14 октомври 2024, 15:21 a+ a- a

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Михаил Димитров, основател на Swipe, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.

    Swipe е единствената българска компания, която се пребори с 260 кандидати и се класира на финала на престижния конкурс на Европейската комисия REGIOSTARS 2024. През юли българският проект стана финалист в категория „Зелена Европа“ на REGIOSTARS и така България за втора поредна година се нареди сред финалистите.

    Име: SWIPE BG
    Сектор: реновирана електроника
    Създадена: септември 2021
    Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Реновиране и продажба на реновирана електроника; България, Румъния и Гърция
    Брой служители: 20
    Офис: София, ул. „Раковски“ 140
    Финансиране: 2 млн. евро

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    Swipe управлява онлайн платформи в България (swipe.bg), Румъния (swipe.ro) и Гърция (swipe.gr), които предлагат покупка и продажба на реновирана електроника – смартфони, таблети, смартчасовници и скоро лаптопи и игрови конзоли. За да може да предложи най-високо качество продукти, компанията също така оперира високотехнологичен център за реновиране на електроника. Идеята за Swipe възниква от мое лично преживяване, когато след покупка на смартфон втора употреба открих, че устройството е неработещо и продавачът е недостъпен. Тази ситуация разкрива нуждата от надежден посредник, който да гарантира качеството и сигурността на тези сделки, като така се ражда идеята за платформа, която предлага инспектирани устройства с гаранция и други услуги като безплатна доставка и възможности за изплащане.

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
    След като се роди идеята, прекарах около 4 месеца в търсене на правилната формула за стартиране на бизнеса. Това включва пазарно проучване, търсене на партньори, първи служители и правилен модел за финансиране на проекта. Компанията е основана на 11 септември 2021, а първата версия на платформата, която цели да валидира модела, е пусната в края на месец октомври същата година.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Първото предизвикателство, което срещнахме, беше, че никой ни нямаше доверие, тъй като преди нас нямаше подобни платформи и услуги на пазара. За да го преодолеем, трябваше да говорим лично с всеки един клиент и да сме фокусирани върху това да предложим най-високо качество продукти и услуги, за да надхвърлим очакванията им. По-късно в развитието ни се появиха „болките на растежа“ – растяхме с много бързи темпове, без да имаме добре изградени вътрешни процеси, стиковани екипи и модел на работа. Правихме всичко „на мускули“ и „в движение“ с множество извънредни часове и жертви, за да може да не развалим качеството на услугите и продуктите си, в същото време да продължим да растем, докато изграждаме добре работеща вътрешна структура.

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности? Финансирането на най-ранния етап от развитието на ниво все още идея се случи основно от нас, основателите, но също така през фонда за рисков капитал Витоша Венчър Партнърс. Включването на Витоша на този ранен етап ни помогна, след като валидирахме идеята и доказахме, че моделът може да е работещ да затворим още 2 рунда на финансиране – от частни и институционални инвеститори (фондове за рисков капитал, но също така бизнес ангели). Общата сума на всички инвестиции в компанията надхвърля 2 млн. евро за 3 години.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
    В началото прекарвахме дни в OLX и Facebook групи и звъняхме на клиенти там, за да ги убедим, че нашата платформа е по-добра и надеждна от това да продадат телефоните си директно. Когато успявахме да си осигурим инвентар от телефони, след това продажбите бяха бързи и лесни, тъй като всеки търси качествени продукти на добра цена. Като основен канал, който ползваме да достигнем до клиентите си и до този момент са online performance marketing – Facebook, Instagram и Google.

    Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
    Основният ни пазар остава България, а клиентите ни са хора, които желаят да продадат старите си телефони на справедлива цена или искат да закупят реновиран, но качествен смартфон с гаранция и на достъпна цена. Swipe също така навлиза постепенно на румънския и гръцкия пазар, както и започва все повече да работи с бизнес клиенти – компании, които търсят достъпни служебни телефони за своите служители, но също така други компании в сектора, които използват услугите и продуктите на Swipе.

    Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
    На първо място е качеството на продуктите. С това не правим компромис и използваме най-високо качество на части за реновирането на телефоните и другите смартпродукти, които вече предлагаме. На второ място е времето за реакция. Поръчките се получават за 1 ден, заявки се обработват в рамките на 2 часа, плащания се правят веднага. Няма друга платформа, която да предлага подобна бързина на услугата си. И не на последно място предлагаме най-високо ниво на клиентско обслужване. Клиентите ни могат по всяко време да се свържат с нас и да получат информация за пратката си, да предявят рекламация или каквото и да е друго, без да има нужда да изчакват да им се отговори на имейл или чат. Много малко големи платформи предлагат подобно обслужване на клиентите си.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
    Развитието на компанията е изключително динамично и бързо. Само за 3 години компанията достига до почти 10 млн. лв. годишен оборот. Swipe залага активно на автоматизации, технологии и дори изкуствен интелект във всеки един процес от дейността си. Това позволява тя да расте без нуждата от пропорционално нарастване на персонала. В момента служителите ни са 20. Компанията вече присъства на 3 пазара, разраства продуктовите си линии и продължава да развива иновативни услуги.

    Какво предстои оттук нататък?
    Предстои пускането на нови продуктови категории реновирани смартпродукти като лаптопи, гейм конзоли, VR очила и други. Също така подготвяме нова, уникална Business-to-business платформа с глобален потенциал, която ще представим скоро.

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
    С цел да поддържаме растежа на компанията понякога сме правили грешка да наемем бързо, но неправилните хора. Това е водило до цялостна промяна на мотивацията и на други служители. Подобни грешки не бихме допуснали повече, защото сме научили негативните ефекти от тях по трудния начин. А най-хубавите грешки, които сме допускали, е да инвестираме в начинания, които са се оказвали неуспешни. Причината това да са най-хубавите грешки, е, че много компании не разбират, че успехът в една компания е правопропорционален на броя на неуспешните им експерименти. Поради това постоянно насърчавам екипа си да опитват нови неща и да не ги е страх от провалите.

    А кои са най-важните уроци, които научихте?
    Най-важният урок за тези 3 години е, че най-големият актив в един бизнес е ДОВЕРИЕТО. То се изгражда с качествени продукти и услуги, честна и справедлива комуникация, признаване на грешките и поемане на отговорност. Това важи за всички отношения на компанията – с клиенти, служители и контрагенти. Изграждането на доверие става бавно, но веднъж изградено е най-големият актив на всяка компания и помага за бързото ѝ и устойчиво развитие.

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    Не го правете! Колебаете ли се – не го правете! Стартирането на бизнес изисква изключително много жертви, безсънни нощи, вземане на трудни решения, стрес и непрестанно напрежение. Единственият начин да преминете през всичко това е силна мотивация и вяра в това, което сте захванали. Мотивацията и вярата са най-вече нужни да не се откажете, а успехът е най-вече свързан с постоянството. Така че, ако се колебаете – НЕ ГО ПРАВЕТЕ!

    Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на Swipe BG OOD в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Австрийският бизнес у нас: Заплатите вече не са сред предимствата на България
    Австрия е вторият най-голям инвеститор в България, но нови инвеститори няма, продължават да инвестират присъстващите вече компании
    преди 12 часа
    преди 13 часа
    myPOS придобива френската компания за касов софруер Toporder
    Финтех платформата разширява екипа си със 130 нови служители в България
    преди 17 часа
    Над 18 000 гръцки компании работят в България
    Гръцките инвестиции у нас надхвърлят 3,5 млрд. евро
    преди 1 ден
    Министерството на финансите пласира нов дълг от 300 млн. лева
    Заемът е под формата на 3-годишни държавни ценни книжа