Oт SoftUni AI споделят различните начини, по които изкуственият интелект може да е полезен на работното място
Инструментите на изкуствения интелект (ИИ/AI) продължават да привличат интерес благодарение на ползите, които могат да осигурят на работното място. Все повече компании обмислят внедряването им, а голяма част от работещите вече ги използват.
За да разберем на какво се дължи скоростното интегриране на AI инструменти, се срещнахме с експертите от SoftUni AI. В следващите редове те споделят различните начини, по които изкуственият интелект може да е полезен на работното място.
Защо работещите използват AI?
За изкуствения интелект все още се говори интензивно, въпреки че скоро ще отбележим две години откакто всички получихме достъп до ChatGPT. Темата продължава да вълнува и тези, които хвалят инструментите, и тези, които ги отричат.
Факт е, че днес знаем много повече за това как да си служим с тях и те вече се прилагат на работното място по редица начини. Основните причини обикновено са стремежът към намаляване на човешките грешки, оптимизирането на разходите, ускоряване изпълнението на задачи и подобряване на процесите по вземане на решения, базирани на данни.
Именно тези ефекти превръщат използването на AI в конкурентно предимство и необходимост. Правилното приложение на различните решения води до трайни и осезаеми ползи, но има и по-трудно измерими ефекти като по-щастливи служители, по-малко бърнаут на работното място и повишена ангажираност с работните процеси.
Как AI присъства на работното място?
Три са основните аспекти, в които можем да видим приложението на изкуствен интелект на работното място.
На първо място се нарежда автоматизацията на процеси с цел повишаване на производителността и подобряване на представянето. Най-често това означава автоматизиране на простички и повтарящи се задачи като типичните за поддръжката, въвеждането на данни, осъществяването на прогнози и т.н. Свидетели сме на все по-активното делегиране на задачи на т.нар. „умни“ асистенти.
На второ място, компаниите откриват нови възможности в работата с данни. С помощта на AI инструментите вече е несравнимо по-лесно да се оптимизира целият процес при работа с данни – събирането, обработката, а дори и анализът им.
Накрая, но не на последно място, изкуственият интелект намира приложение и в процесите, касаещи човешкия ресурс, процесите по наемане, комуникация в компанията и развитието на служителите. AI инструменти се използват дори за подобряване на фирмената култура и задържането на работниците.
7 основни ефекта от приложението на изкуствен интелект
Ефектите от използването на AI на работното място се простират далеч отвъд намалените разходи и избягването на човешки грешки. Бизнесът все още експериментира с внедряването на подобни инструменти и търси най-ефективните решения, затова и ползите непрекъснато се развиват.
А това включва:
1. вече споменатата оптимизация на разходите, резултат от повишената ефективност и по-плавните оперативни процеси;
2. намалени рискове, включително автоматичното засичане на измами и намаляването на загуби от разпиляването на ресурси;
3. по-зелена работна среда, в която разходът на ресурси се оптимизира и дори намалява с помощта на AI решения;
4. повишена ефективност при гъвкаво работно време и работа от разстояние благодарение на AI инструменти за колаборация на работното място;
5. подобрена комуникация на работното място и развитие на човешкия ресурс благодарение на AI инструменти за обучение и отчетност;
6. по-качествена колаборация между различните членове на екипа, чрез анализ на поведението на работещите и използването на самото работно пространство, дори до степен на анализ на типа помещения, които се запазват приоритетно за екипни срещи;
7. по-ефективно управление на човешките ресурси, включително анализ на текущите и потенциалните кадри, преглед и пресяване на CV-та, автоматизиране на документацията и още.
А най-важното е, че в подобна среда повишаването на продуктивността, ефективността и удовлетворението на персонала е почти сигурно. Дали обаче един бизнес успява да извлече максимума от прилаганите инструменти, зависи силно от това колко добре ги разбира.
Интегрирането на AI решения не може да се случва самоцелно, ако стремежът е към дългосрочни резултати. Само компаниите, които подходят внимателно към внедряването на подобни технологии, могат да очакват конкурентни предимства и ползи в дългосрочен план.