Как се ражда идеята за първия български биопречиствател на въздух, разказва Денис Иванов, съосновател и изпълнителен директор на компанията
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Денис Иванов, съосновател и изпълнителен директор на VODORASLO, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
VODORASLO® е иновативен стартъп, който се фокусира върху устойчиви решения за Carbon Offsetting. Нашият основен продукт представлява биореакторни инсталации, използващи микроводорасли за абсорбиране на въглероден диоксид (CO2) от въздуха и превръщането му в кислород. Идеята за VODORASLO® се роди от необходимостта да се предостави ефективен и природосъобразен метод за компенсиране на въглеродните емисии, като част от глобалната борба срещу климатичните промени, но и създаването на една по-качествена среда по отношение на въздуха.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
От идеята до реализацията ни отне около 2 години и половина. Все още компанията не е достигнала breakeven point. В началото се фокусирахме върху изследвания, тестове и разработка на продуктов дизайн с партньорите ни от RESONATOR, който да бъде достатъчно ефективен, удобен и секси култиватор за този вид аквакултура.
Първоначално фокус ни бяха индивидуални клиенти и техните жилища, но в крайна сметка пивотирахме към корпоративни клиенти и техните офисни пространства, както и публични такива.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Едно от най-големите предизвикателства беше да постигнем оптимална ефективност на биоинсталациите в различни среди при различни условия, като запазим сходни параметри за функционалност. Все пак култивираме жив организъм. Не е особено капризен, но при правилна експлоатация и поддръжка практически животът му е безкраен. За да го преодолеем, работихме успоредно с университети, учени, инженери, продуктови дизайнери, които ни помогнаха да разработим принцип и последователност, която да е гъвката спрямо мащаба на един такъв проект. Така можем да създаваме решения за пространства от 10 м2 до 1000 м2, улавящи до 10 тона въглеродни емисии годишно, без клиентът да прави каквото и да е усилие. Просто го възлага на нас.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Първоначалното финансиране на VODORASLO® беше осигурено чрез участие в няколко акселераторски програми и подкрепа от фондове, като Innovation Capital и Vitosha Venture Partners. Въпреки трудностите при намирането на финансиране в началото успяхме да убедим инвеститорите, че това, което правим, има потенциал да бъде поне тестван пазарът.
Не бих казал, че имаше конкретни трудности при финансирането. С интересна идея, ниша, компетентен екип и добри презентационни умения, не би трябвало стартъп да се затруднява с това.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите ни „клиенти“ бяха още преди да основем компанията, като създадохме 100 прототипа на DIY комплект на миниверсия на нашите инсталации и ги подарихме на 25 училища в София. Тогава идеята беше да е насочено към STEAM и приложното образование. От позитивната обратна връзка VODORASLO от проект вече стана стартъп. Това беше през 2021.
Вече 2 години след това, през 2023, направихме Pre-sale кампания на завършен продукт, насочен към физически лица, който продавахме няколко месеца, произведохме и доставихме през юни тази година. Към момента вече не го предлагаме, тъй като пивотирахме, както споменах по-горе.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
В момента основните ни клиенти са по-големи корпоративни клиенти и публични институции, които имат сериозни ангажименти по отношение на своите ESG стратегии. Пазарите, на които сме най-силни, включват компании от Европа и Северна Америка, активно търсещи начини за намаляване на въглеродния си отпечатък. Опитваме и да навлезем в Арабските емирства, тъй като имат интересна ниша за устойчив начин на живот, която пасва на целите ни.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Гъвкавост, адаптивност, иновативност.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
От създаването си досега, VODORASLO® успя да разработи и тества на пазара версия на своя биореактор, да събере обратна връзка, да изгради добра мрежа от партньори, потенциални клиенти и разпознаваем бранд сред стартъп екосистемата и не само. Освен това компанията ни спечели редица награди за иновации и устойчиво развитие, което допълнително затвърди нашата репутация в разработването на решения с фокус върху устойчивостта в политиките на компаниите.
Какво предстои оттук нататък?
Нова динамика. Оттук нататък планираме да продължим да търсим валидация на пазарното си присъствие и да подобряваме нашите инсталации с микроводорасли, така че да отговарят на ESG, SDG, CSR изискванията и проектите на компаниите. Планираме и научноизследователска дейност, с която да създадем решения от водорасли и микроводорасли за опаковъчната индустрия и не само, но предизвикателствата са доста – от намирането на точния екип с опит в работата с аквакултури през финансиране до веригата на произвеждане и захранване, от която ще идва ресурсът, тъй като това е основен проблем при скалирането и пазарното налагане на този тип устойчиви стартъпи и продукти.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Една от най-големите грешки, която допуснахме, беше да подценим времето и ресурсите, необходими за тестване на продуктите ни. Доста се забавихме и попаднахме в типичните стартъп капани на това да искаш продуктът ти да е идеален, а в същото време ежемесечно харчиш ресурс, за да поддържаш живота на нещо, което към днешна дата вече дори не предлагаме.
Също недостатъчно усилия по отношение на продажби и бизнес развитие, тъй като след финансирането си създадохме комфорт и не приоритизирахме набирането на допълнителен капитал и усилията в маркетирането на този тип решения.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Че резултатите на един стартъп са правопропорционални на усилията и гъвкаваостта на мениджмънт екипа. Всичко друго е шум.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Да не се колебаят. Да погледнат кои индустрии в следващите 20 години ще са на върха на вълната, както и SDG политиките и около какво светът се обединява като проблеми и пресечната точка между двете би трябвало да е отправна посока за това какъв продукт или услуга човек иска да създаде.
Теми, които ще са интересни според мен през идните години, ще са за изкуствения интелект, космическите технологии, финтех, здравеопазване, енергия, като прогнозирам и нова вълна на зелени решения с оглед поетите ангажименти от Парижкото споразумение.
В крайна сметка е важно да имаме позитивно въздействие върху обществото и средата. Да се развиваме, да пазим и да бъдем по-хуманни, обединени и устремени към това да гледаме отвъд безкрайно краткото и често безсмисленото ни съществуване. Да не забравяме, че е имало много хора преди нас, ще има (надявам се) и доста след нас.
Тук сме за малко, нека да е смислено.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД