сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2150 прочитания

    Какъв ефект оказва AI върху работещите?

    Огромното разнообразие от инструменти създава безпрецедентни възможности за повишаване на производителността, креативността и ефективността в различните индустрии. Как се случва това, споделят от СофтУни
    22 август 2024, 14:03 a+ a- a

    Изкуственият интелект трансформира начина, по който работим. Огромното разнообразие от инструменти създава безпрецедентни възможности за повишаване на производителността, креативността и ефективността в различните индустрии. Как се случва това, научаваме със съдействието на СофтУни.

    С помощта на AI фирмите могат да опростят задачите, да автоматизират повтарящи се дейности, да генерират иновативни идеи и да подобрят процесите по вземане на решения.

    AI и различните инструменти продължават да се развиват с шеметни темпове. Днес вече не става дума за заместване на рутинни задачи, а за създаване на възможности за служителите да постигнат повече с помощта на технологиите.

    Днес бъдещето, което само сме си представяли, вече е реалност, а AI е способен да отключи пълния му потенциал. Ето как!

    Как влияе наличието на AI инструменти на работната сила?

    Работната среда еволюира много бързо, благодарение на технологичните новости. Днес AI не е просто допълнителен инструмент, а източник на конкурентоспособност.

    Все повече компании интегрират тези технологии на различни позиции и експертите, които отказват да овладеят релевантни към професията им инструменти, рискуват да изостанат. Последният доклад на Microsoft и LinkedIn – 2024 Work Trend Index Annual Report, разкрива точно тези тенденции както в приложението на инструменти с генеративен изкуствен интелект, така и в нагласите на работодателите.

    В световен мащаб 75% от работещите, които допринасят със знанията и натрупания опит за организациите си, използват генеративен AI. А по-любопитна е позицията, която заемат работодателите. Според доклада 66% от ръководителите не биха наели служител без AI умения. Още по-интересно е, че 71% биха наели човек с по-малко опит, но повече AI умения, отколкото такъв с повече опит, но без познания в работата с AI инструменти.

    Най-емблематичният пример за България идва от проучването на BASSCOM – Българската асоциация на софтуерните компании. По техни данни 16% от компаниите в IT сектора са внедрили AI инструменти във всички позиции, а над 58% – в някои позиции.

    Нищо чудно, че в глобален мащаб наблюдаваме 142 пъти увеличение в добавянето на умения за боравене с инструменти като ChatGPT и Copilot в професионалните профили на потребителите на LinkedIn.

    Всичко това се дължи на факта, че тенденцията вече не се ограничава само до IT, а все повече отрасли и професии започват да осъзнават огромната стойност и ефективността, които AI инструментите носят. Посланието е ясно – време е за адаптация към новия технологичен пейзаж.

    Как AI променя работните процеси?

    Нов доклад на Thomson Reuters за бъдещето на професионалистите разкрива, че 77% от работещите вярват, че AI инструментите ще окажат революционно въздействие върху работата им през следващите 5 години. Това е ръст от 10% спрямо 2023 година.

    Добрата новина е, че 78% от участвалите в проучването смятат, че тези инструменти ще имат положителен ефект. Пример за това е сериозното количество време, което използването им може да спести. Проучването на „Ройтерс“ показва, че за една година професионалистите ще започнат да си спестяват по 4 часа на седмица, по 8 часа за три години и 12 часа на седмица за 5 години.

    Или по-просто казано, работник, който използва инструментите на генеративния AI, ще успее да си освободи 200 часа от работното време през 2025 година. Това е само един пример за ефекта на изкуствения интелект върху работните процеси.

    Как AI добавя стойност в работата?

    Спестеното време позволява на професионалистите да се фокусират върху по-стратегически дейности с по-висока добавена стойност. А с помощта на AI инструменти те са способни да постигнат много повече. Ето само няколко примера:

    • В IT сектора експертите могат да ускорят процеса по разработка, автоматизирайки рутинни задачи. Така фокусът им може да се премести към по-сложни и творчески аспекти на дейността.

    • Маркетинг експертите могат да създават внимателно таргетирани кампании с персонализирано съдържание, стъпвайки на детайлни анализи, осъществени с помощта на генеративен AI.

    • Правните експерти и административният персонал могат да намалят количеството работа чрез автоматизирано създаване на договори, управление на документация и заготовка на кореспонденция.

    • Във финансовия сектор експертите могат да се възползват от автоматизирана обработка на данни, идентифициране на тенденции и генериране на изводи, които да подпомогнат вземането на решения.

    • В здравния сектор специалистите могат да бъдат подпомогнати в поставянето на диагнози, воденето на документация и проследяването на пациентския статус.

    • Образователните специалисти могат да използват AI инструменти, за да създават персонализирани образователни преживявания за своите ученици спрямо тяхното представяне и образователни потребности, и още.

    AI може да измени облика на работните процеси във всички сектори. Целта е да работим по-умно, а не по-трудно. И тук идва въпросът как да сме сигурни, че сме подготвени и умеем да си служим ефективно с тези инструменти.

    Как да се уверим, че работим ефективно с AI инструменти?

    По данни на Международния валутен фонд близо 40% от работните позиции по света ще бъдат повлиия валутен фонд яни от изкуствения интелект. Този процент е дори по-висок в развитите икономики – 60%.

    Интеграцията на подобни инструменти в бизнеси в световен мащаб изискват от работната сила съвсем нов набор от умения, чрез които работещите да се впишат в съвременната работна среда. Това включва теоретична подготовка и сериозна практика с помощта на адаптирани обучения, особено по посока prompt engineering.

    Комбинацията от знания и умения за работа с актуални AI инструменти може да създаде конкурентно предимство за работещите независимо от сектора, за който става дума. Това се дължи на повишената продуктивност и ефективността в ролята. Моментът за придобиването на подобни способности отдавна вече е настъпил.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 12 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 16 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 16 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията