Научете повече за проекта от Лиляна Халембакова - HR мениджър в българския офис на софтуерната компания DataArt
Лиляна Халембакова - HR мениджър в DataArt. Снимка: Личен архив
В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и че работодателите в България създават условия за такава.
Лиляна Халембакова - HR мениджър в българския офис на софтуерната компания DataArt, разказва повече за авторската платформа DataArt Grievance, създадена за разрешаване на конфликтни ситуации. Проектът е финалист в Годишните HR награди на БАУХ 2023, категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие”.
Разкажете ни за Вашия проект, с който сте финалист в Годишните HR награди на БАУХ 2023, категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие”.
Проектът, с който взехме участие в годишните награди на БАУХ, е DataArt Grievance. Създаден е с идеята да предостави на колегите ни ефективен инструмент за разрешаването на конфликтни ситуации в екипа. Представлява авторска платформа, която дава възможност да се сигнализира при подобни ситуации, което насърчава открит и честен диалог при разрешаването им.
Grievance стартира в началото на 2023 година в различните локации, в които DataArt има офиси и развойни центрове, в това число и в българските ни представителства в София и Варна. Проектът вече работи ефективно, демонстрира доста добри резултати, а ние се стремим да го развиваме и подобряваме.
Каква е целта му и защо решихте да го стартирате?
Целта на DataArt Grievance е проста – да дадем на служителите ни възможност да споделят проблемите си, свързани с конфликтни ситуации, и да им окажем подкрепа за разрешаването на тези ситуации чрез медиация. Недоразуменията по време на работа са нещо нормално във всяка компания, а колкото повече се разраства тя, толкова по-висок е рискът от подобни казуси. Вярваме, че хората в екипа са основна ценност и че трябва да осигурим среда, в която всеки да се чувства ценен и чут. Това е проект, породен от необходимостта да се поддържа именно такава среда, а когато възникнат конфликти, те да се разрешават по адекватен, бърз и конструктивен начин, а да не се пренебрегват и да се оставят да тлеят.
Решихме да стартираме Grievance, защото разбрахме, че традиционните методи за справяне с конфликти често не са достатъчни в днешния глобален и динамичен свят. Особено в компания като нашата, където екипите са разпръснати географски в различни части на света, беше необходимо да създадем инструмент, който да отговаря на тези специфики и да помага на хората да се чувстват свързани и подкрепени независимо от ситуацията.
Как приеха служителите в компанията този проект?
Бяхме приятно изненадани от това колко добре и бързо колегите приеха DataArt Grievance. Още в първите седмици след стартирането на проекта, получихме много положителни отзиви. Статистиките показват, че хората използват системата не само за сериозни оплаквания, но и за трудности от различно естество, което е доказателство, че Grievance се е превърнал в доверен инструмент за тях.
Положихме усилия да информираме екипа за новата система чрез вътрешни обучения и уебинари. Това помогна на колегите да разберат как точно могат да я използват и какви са нейните предимства. Така успяхме да създадем възможност за отворена комуникация, което беше и нашата основна цел.
Какви ресурси – като време, финансови и други, Ви костваше?
Ресурсите бяха насочени към изчистване на концепцията, създаване на екип, който да е ангажиран с проекта, както и хора от HR отделите в различните локации, които да съдействат и да са запознати с процедурите. Инвестирахме ресурси и в разработването на платформата и в координирането на всички необходими процеси, за да сме сигурни, че тя ще работи ефективно и сигурно. За нас това е дългосрочна инвестиция в хората и в бъдещето на компанията.
Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
Реално постигнахме дори повече от това, което бяхме заложили като цели. За първия месец имаше над 80 сигнала през системата, което ни показа, че проектът има потенциал, води до реални резултати и е практически приложим. Наличието на инструмент като Grievence допринася за подобряване на екипната работа и за решаване на проблеми, които иначе биха останали незабелязани. Резултатите от проучването, което направихме, също показаха, че служителите оценяват високо новата система, което ни вдъхновява да продължаваме да я развиваме.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Едно от най-големите предизвикателства беше да осигурим конфиденциалност и сигурност на подадените сигнали, особено като се има предвид чувствителността на информацията. Беше необходимо да създадем система, която да гарантира, че интересите на хората ще бъдат защитени и че служителите ще се чувстват сигурни да използват система. Работихме усилено със специалистите от ИТ екипа ни и мисля, че успяхме да създадем инструмент, на който хората могат да разчитат.
Другото предизвикателство беше свързано с културните различия в различните държави и региони. Трябваше да намерим начин да направим Grievance универсална, така че да може да се използва ефективно в различни локации. Това изискваше много комуникация и адаптация, но в крайна сметка успяхме да създадем система, която работи добре за всички в компанията.
С какво най-много се гордеете с този проект?
Този проект всъщност е реален принос към това хората в екипа да се чувстват добре на работното си място, дори тогава, когато възникнат трудности. За нас е важно да предотвратим задълбочаването на тези трудности и да не се стигне до смяна на работното място от съответния колега, а вместо това да намерим решение. Това е нещо, което е ключово, защото в ИТ сектора е наистина трудно да се привлекат качествените кадри, но още по-трудно е да ги задържим. Така че Grievance не е просто проект, а още една крачка на компанията към корпоративната култура, която насърчава добрите взаимоотношения в екипа и взаимното уважение.
Запознайте ни с Вашия HR екип – колко и какви са HR професионалистите в него, каква е тяхната експертиза?
HR екипът ни в глобален план се състои от над 100 специалисти, като някои от тях отговарят за глобалните процеси, други са фокусирани на локално ниво. Аз ръководя HR отдела на DataArt за България, което включва нашите развойни центрове в София и Варна. Освен това отговарям цялостно за подбора в България, като ръководя още един отдел от шест души, занимаващи се с рекрутмънт. Смея да твърдя, че HR екипът ни се състои от наистина стойностни професионалисти, които могат да работят автономно, да вземат решения без нужда от микромениджмънт и да се справят в ситуации, изискващи обективност и професионализъм.
Споделете с нас какви нови HR проекти планирате.
Стажантската ни програма е нещо, което в момента е на фокус. Тя дава шанс на начинаещи специалисти да развият своите знания и умения в софтуерния бранш, като в рамките на стажа те получават възможност да работят при нас по реални проекти и да се учат в реални условия. След успешно приключване на стажа имат възможност да останат да работят в DataArt за постоянно.
Друг важен HR проект, който се стремим да развиваме още по-активно, е менторската ни програма, която отново е насочена към обучение и развитие, но фокусът при нея са настоящите ни колеги, които искат да повишат квалификацията си. Това става с помощта на по-опитен човек от екипа, който е техен ментор.
Продължаваме усилията си и в нашата глобална инициатива DataArt Summer IT camp, която е насочена към по-широка аудитория. Представлява поредица от безплатни лекции и уебинари, насочени към всички, които имат желание да изградят кариера в ИТ сектора.
Като цяло DataArt е компания, която инвестира доста в развитието на екипа и в ИТ общностите, така че ще продължим тази своя политика и в бъдещите си инициативи.
Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на DataArt Europe Ltd в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ПРОЕКТИТЕ:
Дигитализация на HR процесите в Pontica Solutions
„Енергията си ти“, Електрохолд България
„Силата на доброто“, Изи Кредит
Билет към добро настроение, Агенция за контрол на просрочени задължения
SPACE програмата за привличане на таланти на Hitachi Solutions Bulgaria
life@ocean - да живеем заедно ценностите на Ocean
Xiro.bg
Safe in Service – посветени на клиента на Mr. Bricolage и In Your Hands
Движи се. Виж. Помогни, JTI България
Промяна в начина на работа и подготовка за експанзия на Лъки Фуудс
Бордова игра за привличане и подбор на таланти, Адрес
Pleggi - HR решение за предварителен подбор на кадри
Оптимизация и дигитализация на работния процес в Хитачи Енерджи България
Монделийз Академия
HR функцията в стартъпа Gigs Remote
Академията за жени лидери в IBM
Училище за енергетици на ЕСО
„Организационна култура“ и „Отвътре навън“, Велея Глобал
Система за оценка и развитие на хората в Нова Броудкастинг Груп
„Да обядваме знания“, „Развий се“
„Как да подбираме и задържаме средно и ниско квалифицирани кадри“, Gi Group
Подобряване и автоматизиране на процеса на въвеждане на новоназначени служители в Playtech
4-дневна работна седмица в Менпауър
Решения за управление на човешките ресурси, IBS
Синергия в HR екипа - най-добрата предпоставка за удовлетворени колеги, Kaufland България
Jira4PDR, Endava
Многообразни проекти за различни предизвикателства, bTV Media Group
Локалните и регионални проекти на Endava
Проекти за бизнес, HR и социална ефективност, „Вива Kредит“
Добротворчеството в „Ейч Пи Инк България“
Корпоративен уелнес, Playtech
Империум на CASH CREDIT
Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
EVN Презареждане
Contipso Learning