Румяна Парушева, ръководител Комуникации и мениджър по устойчивостта разказва как компанията развива своята работодателска марка
Румяна Парушева, ръководител Комуникации и мениджър по устойчивостта в Siemens България. Снимка: личен архив
В рубриката на Economy.bg Employer Branding в България компании от различни сектори в България споделят как изграждат и развиват работодателската си марка. Кой отговаря за работодателската комуникация в Siemens България, какви инструменти използват и как измерват ефективността, разказва Румяна Парушева, ръководител Комуникации и мениджър по устойчивостта.
Кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация и работодателската марка във Вашата компания?
Siemens е компания, която вече над 175 години е символ на технологичен напредък, инженерно съвършенство и отговорност към обществото. Неслучайно концернът редовно се нарежда сред най-уважаваните и устойчиви фирми в света според различни престижни проучвания. В този смисъл ние в Siemens – България сме облагодетелствани, защото можем да разчитаме на силата и името на глобалния бранд в нашите усилия за популяризиране на работодателската марка у нас. Същевременно бурното развитие на пазара на труда през последните години изисква от компаниите, особено в технологичния сектор, да се адаптират и променят непрекъснато, за да отговорят на новите реалности. Затова и през последните години както на глобално ниво в Siemens AG, така и на локално бяха инвестирани сериозни средства и усилия за модернизиране както на самата работодателска марка, така и на възприемането ѝ. В Siemens – България залагаме на цялостен подход към т.нар. емплойър брандинг, съчетаващ стратегическо планиране, креативно изпълнение и непрекъсната оптимизация. През последните години тези усилия станаха още по-фокусирани и активни, включвайки нови инструменти, канали и подходи. Отговорността за работодателската марка в регионалното дружество е споделена основно между отделите „Комуникации“ и People&Organization.
Siemens Summer Fest 2023. Снимка: Siemens България
Ние работим обаче в много тясна симбиоза и с други екипи. По този начин се гарантира, че се използват най-полезните познания, най-подходящите идеи и най-удачните инструменти, за да се гарантира максимален ефект и обхват. От 2 години съществува специална вътрешна работна група за работодателската марка, която обединява представители както на комуникационния, EHS и People&Organization екип, така и на отделните бизнеси в рамките на компанията. Групата се събира регулярно, като обсъжда и предлага идеи и инициативи за привличане на нови таланти и задържане на настоящите. За целта колегите преминаха през специални обучения за запознаване с основите и инструментариума на емплойър брандинга. Включването на представители на бизнес отделите гарантира, че всички инициативи отговарят на реалните нужди на бизнеса. Същевременно групата служи като един вид мозъчен тръст за иницииране и прилагане на нови, креативни и най-вече работещи подходи за популяризиране на работодателската марка. Неслучайно тя бе отличена с голямата награда на вътрешното съревнование Siemens Superheroes през 2023 г. Така че екипът ни притежава задълбочено разбиране на принципите на работодателската марка, съчетано с дългогодишен опит в областта на човешките ресурси, маркетинга и комуникациите. Вярваме, че най-ценните ни „оръжия“ обаче са всички наши колеги, тъй като те са истинските посланици на фирмената култура.
Какви са процесът, наборът от инструменти и експертизата, които използвате? Кои са най-полезните от тях според Вас?
Процесът започва с т.нар. одит на работодателската марка, който направихме преди 2 години с помощта на външна агенция. Целта бе да се оцени текущото възприемане на Siemens като работодател и да се идентифицират силните и слабите страни, както и рисковете и възможностите. Към този микс от прозрения добавихме вътрешни проучвания на служителите и механизми за обратна връзка с цел събиране на информация за удовлетвореността и ангажираността на колегите. Стъпвайки върху резултатите, бе направен анализ на целевата аудитория и профила на служителите, от които имаме или ще имаме нужда в бъдеще. На тази база се постарахме да оформим т.нар. предложение за работодателска стойност (EVP) – създаване на завладяваща история, която подчертава нашите уникални предложения като работодател. Това предложение е насочено както към настоящите ни колеги, така и към всички онези професионалисти, които биха могли да станат част от екипа ни.
Посрещане на Баба Марта. Снимка: Siemens България
Много важна роля в това отношение изигра работната ни група за работодателската марка, която осигури прозренията и вдъхновението, необходими за целта. Същевременно активно заложихме на дигитални канали за комуникация с цел достигане и ангажиране на нашата целева аудитория – както вътрешна, така и външна. Онлайн присъствието ни също се промени и надгради, залагайки на нови формати, включително чисто визуални успоредно с обновените послания. Използваме различни подходи и средства – публикации в социални медии, бюлетини, блог статии, видеа, мемета, информационни екрани в офисите ни и други. Не пренебрегваме и традиционните начини – участие в работодателски изложения, различни инициативи на университетите, стажантски и стипендиантски програми, медийни публикации и интервюта с колеги. Специален фокус бе даден на овластяване на нашите служители като посланици на марката. Окуражаваме колегите да споделят информация в социалните медии, да се включват в различни инициативи, да създават свои мрежи и активно да промотират Siemens като привлекателен работодател. Имаме специална Вайбър група от колеги, номинирани като посланици на марката, в която непрекъснато също се инициират идеи и споделяния. Съвсем скоро предстои да започнем и работа със специализирана агенция, чиято експертиза, вярвам, ще допринесе още повече за ефективността на емплойър брандинг кампаниите ни.
Купа Мургаш. Снимка: Siemens България
Споделете конкретни Ваши проекти/кампании, които определяте като успешни. Как измервате тяхната ефективност?
Мога да дам десетки примери за кампании и проекти, които са получили много добър отзвук. По отношение на вътрешния емплойър брандинг се стараем непрекъснато да надграждаме и разширяваме календара със събития и инициативи. Много добре се приемат различни благотворителни кампании, насочени към социално уязвими групи. Редовно организираме различни акции и събития за празници като 14 февруари, 1 март, 1 юни, Великден, като са стараем да привнесем празничното настроение в офиса. По отношение на физическото и менталното благосъстояние на служителите през последните години инициирахме поредица от онлайн лекции с наши партньори, посветени на теми като правилно хранене, грижа за зрението, борба със стреса и други, които се посрещат с голям интерес от колегите. Наскоро стартирахме и нова програма за психологическо подпомагане, която предлага поверителни консултации за служителите и членовете на техните семейства. Същевременно се стараем да засилваме връзките в екипа и „видимостта“ на талантите в него. За тази цел през май и юни инициирахме поредица от т.нар. „закуски на тревата“ – неформални срещи на открито на ръководството с различните екипи сред зеленината в двора на софийския офис на Siemens. Два пъти годишно главният изпълнителен директор д-р инж. Боряна Манолова и главният финансов директор Милена Момерин организират и специални обяди с дългогодишни служители в знак на признателност за техния принос и отдаденост към компанията. Друга инициатива, която ми хрумва и която донесе много позитивни емоции на екипа, бе даряването на 145 фиданки на служителите по случай 145-ата годишнина на компанията в България, която отбелязахме през 2023 г. От няколко години поддържаме и блог, в който представяме различни наши колеги не само като професионалисти, но и с техните хобита, мечти и личен живот. Тази рубрика, наречена People of Siemens, се посреща много топло от колегите. Тя е част от ежемесечните бюлетини с новини и събития, които подготвяме и разпращаме до целия екип. Разбира се, ежегодните тиймбилдинги и коледни партита също допринасят за поддържане на високия екипен дух в компанията.
Снимка: Siemens България
По отношение на външни емплойър брандинг инициативи залагаме на активна работа с университетите. Siemens – България има изградени лаборатории в много от водещите висши учебни заведения у нас. Същевременно наши експерти участват в образователния процес с лекции и презентации по актуални теми. Имаме и стажантска, и стипендиантска програма, които също се радват на голям интерес. Успоредно с това участваме в различни CSR инициативи, сътрудничим си с неправителствени организации, като се стараем да насърчаваме отговорни бизнес практики и поведение. Така например Siemens – България е основен партньор на Националния приз „Студент на годината“, организиран ежегодно от Националното представителство на студентските съвети. Цялата тази палитра от активности се ползва с подкрепата на ръководството на компанията, както и на бизнес звената. Самите бизнеси развиват свои вътрешни емплойър брандинг инициативи и кампании, които носят допълнителна добавена стойност.
Напоследък се отделя специално внимание на „Работодателската марка навътре“. Според Вас налага ли се такъв фокус?
Абсолютно. Този подход е от съществено значение, тъй като се фокусира върху изграждането на силна вътрешна култура, като гарантира, че настоящите служители са ангажирани, мотивирани и свързани с визията и ценностите на компанията. А доволните служители не само водят до повишаване на производителността, но и се превръщат в най-добрите посланици за привличане на нови таланти. Вярвам, че нашите усилия в тази посока са и една от причините за високата удовлетвореност и ниско текучество в екипа на Siemens – България. В крайна сметка фокусирането върху работодателската марка „отвътре“ не е просто екстра, то стои в основата на успешното ѝ развитие и е необходимост в днешния силно конкурентен пазар. Чрез инвестиране в благосъстоянието и развитието на служителите компаниите могат да изградят отдаден и високоефективен екип, който допринася за дългосрочния успех и устойчивост.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Siemens Bulgaria в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА EMPLOYER BRANDING В БЪЛГАРИЯ
Как Milestone Systems Bulgaria развива работодателската си марка?
Как Фрамар Холдинг АД развива работодателската си марка?
Как Ocean Investments развива работодателската си марка?
Как Resolute Software развива работодателската си марка?
Как Amadeus Sofia развива работодателската си марка?
Как Liebherr Hausgeraete Marica развива работодателската си марка?
Как Entain развива работодателската си марка?
Как Лидл България развива работодателската си марка?
Как SiteGround развива работодателската си марка?
Как Appolica развива работодателската си марка?
Как eMAG развива работодателската си марка?
Как Bica развива работодателската си марка?
Как Мусала Софт развива работодателската си марка?
Как United Partners развива работодателската си марка?
Как CluneTech развива работодателската си марка?
Как Кока-Кола ХБК развива работодателската си марка?
Как Proxiad SEE развива работодателската си марка?
Как МенторМейт развива работодателската си марка?
Как Dreamix развива работодателската си марка?
Как Самекс/KFC развива работодателската си марка?
Как Paysafe развива работодателската си марка?
Как Commerzbank DTC София развива работодателската си марка?
Как А1 България развива работодателската си марка?