сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2949 прочитания

    Български ученички създадоха иновативен филтър за комини, базиран на микроводорасли и мъхове

    Научете повече за учебната компания EM-PAX, която спечели трето място в програмата „Изгряващи звезди“ 2024 на JA България
    23 юли 2024, 14:51 a+ a- a

    (л) Кристиана Станчева, Ерина Радославова, Ванеса Вучкова и Александра Василева (Снимки: Личен архив)

    EM-PAX е учебна компания, създадена от 4 ученички в 137. СУ „Ангел Кънчев“ – София с учител Стефка Маноилова. ЕМ-PAX се стреми към намаляването на парниковия ефект, който е най-големият причинител на глобалното затопляне, чрез пречистване на въздуха от замърсители като въглероден диоксид и фини прахови частици, генериращи се при изгарянето на изкопаеми горива и дърва. Продуктът представлява иновативен филтър за комини, базиран на жизнената дейност на микроводорасли и мъхове. Екипът спечели трето място в тазгодишното издание на конкурса за учебни компании на JA България „Изгряващи звезди“.

    Ето какво разказаха Кристиана Станчева, Ерина Радославова, Ванеса Вучкова и Александра Василева за своята идея и нейната реализация.

    Как се роди идеята за Вашия продукт?
    Кристиана:
    Продуктът ни е биофилтър за комини, който абсорбира вредните емисии от дима. Идеята на нашия продукт се роди от самата нужда да съществува такъв продукт. Целият ни екип живее в райони, където има къщи, отопляващи се на дърва, пелети и т.н. Съответно през зимните месеци въздухът е изключително замърсен и вреден за дишане. 

    На какъв етап от реализацията сте?
    Александра:
    Към момента имаме 14 разработени филтъра, които са тествани в напълно естествена среда с професионално оборудване, предоставено от нашия ментор Росен Иванов. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как се справихте с тях?
    Кристиана:
    Най-голямото предизвикателство за нас беше как точно да направим филтъра и да изберем живите организми, които да бъдат в основата му. Разбира се, с професионална помощ от ментора и лабораториите на Минно-геоложкия университет успяхме да създадем перфектната формула. 

    Колко време отне разработката на прототип?
    Ерина:
    Първият ни прототип заедно със самото планиране отне може би около 2 месеца, като конструирането му – само 1 ден. 

    Кои бяха първите Ви клиенти и как ги спечелихте?
    Ванеса:
    Нашите първи клиенти са индивидуални собственици на къщи от районите, в които живеем. Печелим нашите клиенти с визия и новаторство. 

    Какъв потенциал виждате за Вашия продукт?
    Александра:
    Надяваме се продуктът ни да се развие и да започне да се използва масово, защото има потенциал. 

    С какво Ви помогна програмата „Учебна компания“ на JA България?
    Александра:
    Програмата „Учебна компания“ ни научи на търпение, работа в екип и глобално мислене. Научи ни също, че ако искаме нещо, наистина трябва да се потрудим и след това ще видим резултатите. 

    Оттук накъде?
    Кристиана:
    Тази година завършихме 11. клас, като в 12. ще се отдадем повече на учението за матури. Но през септември ни чака конференция в Брюксел, на която бяхме поканени от EIT Manufacturing. Пожелаваме късмет на всички, които тепърва ще се запознаят с приключението „Учебна компания“.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 13 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 16 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 17 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията