сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2498 прочитания

    „Монделийз“: Планираме инвестиция от 45 млн. долара в ново производство на шоколади в Своге

    С новия проект екипът на завода се очаква да нарасне с 5% от настоящите 400 служители – Анна Маринкова, директор на Завода за шоколадови изделия на „Монделийз“ в Своге, пред Economy.bg
    23 юли 2024, 14:42 a+ a- a

    Преди дни Шоколадовата фабрика в Своге отпразнува своя 100-годишен юбилей. Тя е основана през 1924 и е първата фабрика за шоколад в България. Заетите в производството и администрацията са около 400 души, а произведената продукция се реализира на близо 25 пазара и 5 континента. От 1993 фабриката е част от международния гигант Kraft Jacobs Suchard, от който впоследствие при разделяне бизнеса на компанията на глобално ниво възниква Монделийз Интернешънъл.

    Само през последните 10 години компанията е инвестирала над 55 млн. долара в модернизирането на производствените процеси и подобряването на облика на сградния фонд.

    В завода се произвеждат шоколади Milka, Cadbury, Suchard, Lacta, Alpen Gold, Poiana, както и местни търговски марки като „Млечен“, „Морени“, „Своге“. Фабриката е и с едно от най-големите и модернизирани производства на шоколадови изделия и от години е основен работодател в община Своге. Там се произвеждат продукти за българския пазар, но и за пазарите на Румъния, Полша, Турция, Чехия, Словакия, Гърция, Литва, Германия, Австрия, Италия, Португалия, Испания, Норвегия, Аржентина, Парагвай и др.

    Коя e рецептата за изграждането на устойчив бизнес, как се промени пазарът на шоколад у нас през годините, какъв е размерът на инвестициите на Монделийз Интернешънъл у нас, планират ли се нови инвестиции, колко голям е екипът на завода у нас и ще бъде ли разширен той, какви кадри се търсят, каква е ролята на фабриката в Своге за стратегията на компанията – тези и други въпроси коментирахме с Анна Маринкова, директор на Завода за шоколадови изделия на „Монделийз“ в Своге.

    Анна Маринкова е ръководител на Фабриката за шоколадови изделия на Монделийз Интернешънъл в гр. Своге. През годините тя успява да натрупа ценен опит във всички области на производството, ръководи разнообразни екипи и проекти с включени специалисти от различни функции и категории. Има основна роля в проекта за разширяване на фабриката и увеличаване на капацитета ѝ, като в миналото е ръководител на инсталацията на формоваща линия Lekos 3.

    Анна, отпразнувахте 100-годишен юбилей преди дни. Как една компания успява да се адаптира към промените във времето, така че да остане адекватна? Коя e рецептата за изграждането на устойчив бизнес?
    Устойчивостта на бизнеса е пряко свързана с адаптацията към променящите се условия на пазара и обществото. Изключително важно е да се приспособяваш към промяната, за да останеш адекватен спрямо пазара, променящите се очаквания към компанията и нагласите на служителите в нея.
    Способността за адаптация се тренира с предизвикателства. В нашия случай – това е ежедневие. Колкото повече предизвикателства, толкова по-трениран е този „мускул“.
    За мен в основата на всеки един успешен бизнес стоят служителите на компанията. Силните брандове, високотехнологичното оборудване, изрядните процеси – всичко това е създадено и се поддържа от хора.
    Фабриката успява да напише своята 100 годишна история именно благодарение на нейните хора и на способността им да се адаптират към новото и промените. В годините са работили много различни екипи, между които е имало приемственост, знанието за производството на шоколад в Своге се предава между поколенията. Това за нас е традиция, създадена от тези преди нас, ние я пазим и ще я предадем на тези след нас, за да я поддържат жива.
    Рецептата е непрекъсната инвестиция в хората.

    Как се промени пазарът на шоколад у нас през годините?
    Пазарът на шоколад в България се промени значително през годините. И ако във времето на Велизар Пеев шоколадът се е считал за луксозен продукт, достъпен предимно по празници, то днес той е неразделна част от ежедневието ни. Консуматорите вече имат достъп до широк спектър от шоколадови продукти, включително такива с различни вкусове и пълнежи, каквито произвеждаме във фабриката ни в Своге. Всички имаме достъп до шоколадови продукти с ясна идентичност и история, което помага на хората да вземат информирани решения при консумация. Внедряването на иновативни технологии в производството на шоколад също допринася за развитието на пазара. Всичко споменато отразява не само развитието на самата индустрия, но и промяната в навиците и предпочитанията на хората.

    Какъв е размерът на инвестициите на Монделийз Интернешънъл у нас през последните 10 години?
    Във фабриката се инвестираха около 150 милиона лева за разработката и стартирането на нови продукти, закупуването на високотехнологично оборудване и поддържката на инфраструктурата на завода. Като цяло предприятието е с много комплексни производства и широка продуктова гама. Именно затова постоянно се търсят синергии и се правят ключови реорганизации в производството, така че да се оптимизират максимално процесите и респективно да се усвоят ползите от опростяването на определени производства.

    Какви нови инвестиции планирате?
    Преди около година и половина компанията започна да проучва възможността за инвестиция в нова линия за производство на шоколади „Милка“ у нас. Тъй като това се случи в навечерието на нашата 100-годишнина, ние кръстихме проекта „Искра“ – това е било името на старата фабрика от времето на Пеев. Проектът е все още на етап разработка и одобрение. Инвестицията е в размер на 45 милиона долара. Пожелаваме си да успеем да го реализираме в следващите години.

    Колко голям е екипът на компанията у нас и планирате ли разширяването му?
    Екипът на завода се състои от 400 професионалисти, които влагат душа и сърце в производството на шоколада. Ако планираната инвестиция се случи, е възможно нарастване с около 5% спрямо сегашния брой служители. Напоследък тенденциите са в обратна посока – автоматизация и повишаване на уменията на служителите.

    Какъв тип кадри ще търсите?
    В отговор на съвременните тенденции и фокусът на компанията е върху техническите кадри – инженерни позиции както в сферата на автоматизацията, така и в процесното инженерство и дигитализацията. Фабриката ни в годините е изградила своя програма за техническо обучение в различни нива на познание и развива изключително успешно вътрешния си потенциал, спрямо изискванията на съвременните производствени тенденции. В гр. Своге, където се намира Фабриката за шоколадови изделия на Монделийз Интернешънъл, има прекрасна учебна база в Професионална гимназия „Велизар Пеев“ и заедно с учебното заведение провеждаме практики в завода, които да дадат възможност на учениците да се докоснат до истинската производствена среда. Само така те имат възможност за ранно кариерно развитие, виждайки на практика какво означава теоретичното им учебно съдържание – машини, оборудване, системи, програми, процеси. Продължаваме да провеждаме стажантски програми, по време на които завършили или студенти идват при нас във фабриката и в хода на една календарна година се запознават с работата на различните ни функционални отдели и дейностите в тях. Всички тези усилия са насочени към подготовката на младите специалисти от университетите в страната за една успешна кариера, стартираща от производството.

    Каква е ролята на фабриката в Своге за стратегията на компанията?
    Фабриката се намира в списъка на средно големите заводи, но по важност позицията ѝ е далеч по-предна. Ролята е свързана със справянето с комплексни производства и разработване на нови многокомпонентни изделия. Често фабриката поема производството на други заводи в случай на вътрешни за компанията проекти и продуктови размествания. Има огромно доверие в завода, което вярвам, ще доведе до нови проекти в бъдеще.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Монделийз България ЕООД в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 13 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 17 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 17 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията