сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2278 прочитания

    AI вече не е само средство, той е новият ни служител и партньор

    Как да го въведем в екипите и как хората да не се страхуват – Петър Иванов, Консултант и Лектор
    25 юли 2024, 15:51 a+ a- a

    Петър Иванов е Консултант, Лектор и Мениджър с над 20-годишен опит в управлението на международни екипи в Източна и Западна Европа, Азия и Африка. През последните 10 години се занимава предимно с виртуални екипи, има разработена и собствена методология. С появата и все по-масовото навлизане на изкуствения интелект негов фокус става интегрирането на AI в компаниите не само като средство за повишаване на ефективността, а като независим член на екипа. 

    Какви са начините мениджърите да го въведат, как хората да не се страхуват, че ще им вземе работата, как да го превърнем в пълноправен и пълноценен член на екипа? Вижте какво сподели Петър Иванов по тези и други теми, свързани с интегрирането на изкуствения интелект в работния процес. Как ще се променят ролите в организациите и какви умения ще стават все по-ценни както за лидерите, които трябва да поведат тези промени, така и за хората, за да се адаптират по-леко към тях?

    Какви са нагласите на мениджърите към изкуствения интелект и как ще се променя вземането на решения? 

    По време на моите уъркшопи правя анкети и те показват, че висшият мениджмънт е доста по-оптимистичен за изкуствения интелект, смята, че ще помогне и се чувства по-малко застрашен. Средният мениджмънт не счита, че толкова ще помогне... Докато индустриалната революция замени много от т.нар. „сини якички“, сега изкуственият интелект ще атакува „белите якички“ – хората, които имат квалификация и вземат решения. Едната от основните тенденции е, че лидерите вече ще вземат решения, базирани на данни, а не на опит и интуиция, както досега. Изкуственият интелект може да открива тенденциите много по-добре и да дава съвети, препоръки и идеи. Това означава, че решенията ще се вземат и на все по-ниско ниво. Процес, който старшият мениджмънт трябва да приеме и да отдаде част от своите права на по-ниския мениджмънт. А средният мениджмънт ще трябва да намери своята нова роля и как да доставя стойност по различен начин.

    Как да въведем изкуствения интелект в организацията - как е добре да подходят лидерите и какво могат да направят хората?

    Фундаментален момент е, че не става въпрос за замяна на отделни позиции и работа, а за задачи. Рутинните ще бъдат заменени, други ще бъдат надградени, ще се появят и нови роли. Най-трудно е да се каже кои ще са новите роли. Важно е да се направи анализ какво ще бъде влиянието на изкуствения интелект върху различните видове работа и това да се комуникира по прозрачен начин с хората в организацията. Този процес може да доведе до много повече яснота и по-малко страх сред хората. Всичко това ще наложи определени хора да преминат през рескилинг, т.е. да придобият съвсем нови умения, а други през ъпскилинг, т.е. да запазят старите и да придобият нови умения. Старшият мениджмънт трябва да даде възможност на хората да експериментират. А хората бих посъветвал да са любопитни, да проучат различни възможности за добри обучения, включително за писането на заявки(т.нар. Prompt engineering). Това може за много кратко време да качи осезаемо тяхната продуктивност. 

    Може ли дададете препоръки или лесно приложими трикове за писане на по-ефективни заявки към изкуствен интелект?

    При по-сложни заявки първо попитайте за неговия план как би се справил с дадения проблем. Той ще ви даде списък със стъпки. След това му наредете да ги изпълни. На качествено ново ниво ще е резулатът, ако той първо помисли какво да направи. Накрая му кажете да оцени резултата - силните и слабите страни. След това му дайте заявка да коригира резултата, като оправи слабите страни. Има множество подобни малки трикове, които не изискват много работа, но резултатът е на много по-добро ниво. 

    Какви нови умения ще стават все по-ценни за лидерите с оглед на интеграцията на изкуствения инетлект в организациите?

    Както споменах, AI вече е пълноценен служител и партньор, за който трябва да полагаме грижа, а не само слуга, на който даваме нареждания и заявки. Важно е да му обясним как работим, контекста на компанията, ценностите и целите. Може много бързо да се тренира с един кратък контекстуален промпт. Така както обучаваме нов служител, така трябва да обучим и AI на спецификата на фирмата. Така че умение номер едно за мениджърите е даване на заявки (промптване). За лидерите е много важно също да разбират как работят данните на организацията и да имат базова култура за тяхното управление. Това ще им помогне да използват тези данни за обучение на изкуствения интелект. Наред с това, мениджърите трябва свикнат да работят и вземат решения не само по интуиция, но и с препоръки от изкуствен интелект.  От една страна, изкуственият интелект ще помогне на лидерите във вземането на решения, а от друга – да вдъхновяват хората с подходящи примери и подходи, които той може да им предложи.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 12 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 16 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 17 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията