петък, 24 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9453 прочитания

    Nidec Elesys: Ще стигнем 100 души до края на годината в България

    Заради успеха ни в София японската корпорация реши да открие и 2-ри R&D център в България – Филип Марке, управляващ директор Nidec Elesys Bulgaria, пред Economy.bg
    13 юни 2024, 11:31 a+ a- a

    През април японската корпорация Nidec откри втора инвестиция в България. Nidec Instruments се развива в областта на роботиката и автоматизацията и е втората компания от групата на Nidec Corporation, която идва у нас. През 2022 в София Nidec Elesys разкри научно-развоен изследователски център.

    Защо Nidec реши да открие втори развоен център в София, какви си плановете на японския гигант за двата центъра у нас, колко и какъв тип кадри ще търси компанията, за кои клиенти и по какви проекти ще се работи, може ли развойният център на Nidec Elesys да е първа стъпка към откриването на завод у нас, как ще изглежда автомобилът на бъдещето – тези и други въпроси коментирахме с Филип Марке, R&D Director Europe, Managing Director, Nidec Elesys Bulgaria.

    Разговаряхме с него в рамките на международната конференция Automotive Forum Bulgaria.

    Г-н Марке, почти 2 години откакто Nidec откри своя първи R&D център в София – каква е равносметката? Отговори ли инвестицията на очакванията Ви?
    Да, напълно. Създадохме центъра преди 2 години и вече имаме 80 инженери. Предизвикателството за нас първо беше да намерим ключовите таланти в България. Доста изненадващо беше, че успяхме да достигнем този брой служители толкова бързо. Изключително доволни сме от този факт. Инвестираме приблизително около 8 милиона евро годишно в R&D центъра и продължаваме да растем. Имаме още много работа, но сме напълно удовлетворени от постигнатото по отношение на таланта, защото той е ключов. Имаме няколко проекта с европейски клиенти. Като японска компания целта на стъпването ни в Европа беше да бъдем по-близо до нашите клиенти чрез комуникация на английски, за да им гарантираме незабавна подкрепа. В автомобилната индустрия работим с два ключови OEM производителя – един френски и един германски.

    Преди месец Nidec групата откри втори R&D център в София. Защо корпорацията реши да разшири инвестицията си тук?
    Видяха, че Nidec Elesys постига голям успех тук. И вместо други страни в Европа ние препоръчахме България. Групата разбра колко добре се справяме тук и подкрепи създаването на нов център в България. И това е заради Nidec Elesys.

    Каква е разликата между двата R&D центъра?
    Единият се фокусира върху проектирането на инвертори, DC-DC конвертори и мотори в автомобила. А другият е по-скоро с фокус върху индустрията, т.е. специфични роботи, които можете да използвате в производството, за да изпълните определени задачи вместо ръчен труд.

    Колко е общата инвестиция на Nidec в България досега и планира ли се тя да бъде увеличена?
    Nidec Elesys инвестира приблизително 8 милиона евро годишно. Що се отнася до Nidec Instruments, те тъкмо стартираха и планират екипът да достигне 20 инженери, постепенно развивайки дейността си в Европа и подкрепяйки клиентите като нас. Целта е стъпка по стъпка да бъде създаден нов проектантски екип, който да подсили този в САЩ. Тяхната инвестиция за тази година ще бъде 1 – 2 милиона, след което ще продължат да растат. Трудно е да се каже, но мисля, че ще достигнат размера на инвестицията на Nidec Elesys, т.е. около 8 милиона следващата година или след две години.

    В същата сграда като Вас ли са базирани те?
    Да, посрещнахме ги в нашата сграда. Предпочитаме да ползваме този подход, т.е. да имаме единен Nidec екип, дори и да сме различни търговски дружества, защото те имат машинни и софтуерни инженери и така взаимно можем да се поддържаме и подкрепяме. Това е начинът да подобрим връзката между отделните клонове, тъй като Nidec Corporation има повече от 300 R&D и производствени центъра по света. И когато е възможно да някой от тях да е в същата страна и на същото място, това е плюс за нас.

    Споделихте, че имате вече 80 служители. Планирате ли да разширите екипа? Стартирахте с по-амбициозни планове по отношение на работните места. Какво се случи?
    Предпочитаме да следваме Kaizen модела. Днес сме ангажирани с три проекта и ще продължим да растем. Засега просто предприемаме стъпки, за да гарантираме, че компанията тук е напълно оперативна. Вярвам, че сме близо до 90% от целта ни по отношение на ефективността - много важен аспект, що се касае до екипа. След което ще растем. Планирахме до края на тази година да достигнем 100 души екип. Мисля, че ще го постигнем. И след това няма ограничение пред нас. Когато има възможности за бизнес, ще има как да увеличим и персонала си в България. Инженерите са много привлечени да работят за нашата организация поради новите продукти, които внедряваме в автомобилите.

    Какви специалисти търсите?
    Ние сме 100% инженери в нашата организация. Така че кадри, отговарящи за софтуера за механиката, хардуерната система, киберсигурност, функционална безопасност, purchasing, тестване на качеството. Вече имаме колеги за всички тези функции, така че целта е да разраснем тези дейности. Вероятно трябва да увеличим служителите, отговарящи за качеството, тъй като работим за сложни продукти и качеството има огромно значение в нашата организация. Вероятно първо ще растем в тази област и след това стъпка по стъпка ще разраснем и останалите екипи.

    Може ли развойният център да е първа стъпка към по-голяма инвестиция на Nidec в България? Може би завод като в Сърбия?
    По отношение на производството вече имаме огромен завод в Нови Сад, Сърбия. Мисля, че ще са ни нужни повече от 5 – 7 години, за да запълним целия капацитет там. И когато това се случи, въпросът ще е къде да се изгради друг производствен завод. Дали в София или някъде другаде в България. Но така или иначе това не е затворена тема. 9. Кои са основните Ви клиенти? Stellantis и Volkswagen, също Tier 1 производители като Schaeffler и Emotors. Това са основните ни клиенти.

    Как оценявате потенциала и предизвикателствата на аутомотив индустрията в България?
    Перфектен пример е динамиката на автомобилния клъстер днес. Ясно е, че има потенциал. Инженерният пазар в Германия е напълно наситен днес. Тук България има шанс да развие още научноизследователската и развойната дейност. Ние не искаме да си поставяме граници в България. Ако до края на годината стигнем 100 служители, тогава следващата година може да станем и 250. Няма ограничение. И мисля, че това наистина е възможно. Динамиката на компанията и начинът, по който даваме шанс на нашия екип да се развива, са фактори, чрез които може да привлечем много повече хора в България вместо в Германия или Франция.

    Как ще изглежда колата на бъдещето?
    Трудно е да се каже, защото геополитиката има огромно влияние. Заради напрежението в Европа е доста трудно да се предвиди дали ще имаме изцяло електрически коли, или по-скоро хибридни автомобили. Лично аз смятам, че през следващите 10 – 15 години по-вероятна е хибридната конфигурация, т.е. електрически автомобили и коли с двигатели с вътрешно горене. Вероятно след 20 години не 100%, но вероятно 80% от автомобилите ще са изцяло електрически. В Шанхай днес над 60% от колите са изцяло електрически. Мисля, че това е постижимо и в Европа.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Nidec Elesys RnD Europe Bulgaria EOOD в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 37 минути
    OpenAI стартира първият си AI агент
    Operator може да използва компютър вместо вас
    преди 1 час
    Ипотечните кредити у нас вече с ръст от 30%
    Вижте колко пари държат българите на депозити в банките
    преди 1 час
    Тъмп: Произвеждайте в Америка или плащайте мита
    Това заяви американският президент в разговор с представители на форума в Давос
    преди 3 часа
    Какво е Ла Ниня?
    И какви климатични промени ще причини в глобален мащаб?
    преди 5 часа
    Близо 40% ръст на потреблението на електроенергия в Западна България
    Според данни на Електрохолд причините са ниските температури през декември и изборът на все повече домакинства да се отопляват на ток
    преди 8 часа
    Норвежката централна банка остави лихвите непроменени
    Институцията се готви да започне намаления през 2025 г.