Успехът не идва само от труда и усърдието, а и от амбицията и желанието на човек, категоричен е Стефан
Стефан Гьошев - Старши Вицепрезидент „Продажби“ в Progress. Снимка: Личен архив
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В тази рубрика разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?
Запознайте се със Стефан Гьошев - Старши Вицепрезидент „Продажби“ в Progress.
Разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
Завърших Национална финансово-стопанска гимназия в София, след което продължих образованието си в Американския университет в България (АУБ) в Благоевград, където завърших бизнес администрация. След това започнах работа и две години по-късно реших да разширя знанията и уменията си и заминах за САЩ за MBA в HULT International Business School в Кеймбридж, Масачузетс.
Най-ценната част в този път освен новите знания са контактите, които изградих. В академичната среда имах възможността да се срещна с хора от различни държави и култури, включително и от България. Много от тези хора станаха не само близки приятели, но и важни професионални контакти.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Аз съм изключително доволен от пътя, който извървях до момента, и ако трябваше да избирам отново, не бих променил нищо в образованието и професионалния си път. Опитът, който придобих, и връзките, които изградих, са безценни за мен.
Относно избора на професия пак бих избрал да се развивам в областта на продажбите. Смятам, че това е отличен начин да се опознае един сектор, като имаш пряк контакт с клиентите, развиваш познания за продуктите и усъвършенстваш soft skills. Също така тази роля изисква взаимодействие с почти всички функции в една организация. Това дава бизнес контекст, който открива доста по-големи възможности за развитие от тези в повечето други сфери и професии.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Първата ми работа беше в САЩ през 2005 година, когато участвах в програма Work & Travel, докато учех в АУБ (т. нар. „студентски бригади“). Работех на няколко места в Национален парк Денали в Аляска предимно в сферата на услугите. Работна седмица от 90-110 часа в продължение на 3-4 месеца определено калява духа на един човек.
Това първо самостоятелно пътуване в чужбина във време, когато смартфоните и социалните медии не бяха толкова разпространени, беше истинско приключение. В началото изпитах културен шок, който ме караше да мисля за бързо прибиране в България, но в крайна сметка преживяването се оказа едно от най-значимите и вълнуващи в живота ми до този момент. Горещо препоръчвам програмите Work & Travel на студентите, защото предоставят уникална възможност за обогатяване на личния и професионален опит през летните паузи.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
След завършването на MBA в САЩ направих първата стъпка от кариерата си в отдела за продажби на Telerik (днес Progress) в Бостън. Най-живите спомени и важни моменти от моята кариера започват точно тук.
Първоначално очаквах, че с времето и с постигането на добри резултати на моята позиция ще бъда забелязан и преместен в по-стратегически екип за продажби. Точно тогава получих един от най-ценните съвети в кариерата си, който беше: „Трябва да искаш тази позиция още по-силно, за да я получиш.“ В същността си той ми подсказа, че успехът не идва само от труда и усърдието, а и от амбицията и желанието на човек. Въпреки че е важно твоят труд да бъде забелязан, за да постигнеш истински успех, трябва сам да поемеш отговорност и да настояваш за промените и растежа, които искаш да видиш.
От този момент разбрах, че кариерното развитие е предимно лична отговорност, която трябва да се поеме самостоятелно, а не нещо, което се очаква да бъде направено от мениджъра.
Как започнахте в настоящата компания?
След успешното завършване на MBA през 2011 г. реших да се насоча към областта, в която вече имах опит – продажбите – и започнах работа в американския офис на Telerik. В този момент офисът в САЩ беше относително малък - с около 20 души, докато глобално Telerik наемаше около 10 нови служители седмично.
Година и половина след придобиването на Telerik от Progress направих кратка пауза и през 2018 г. се върнах в Progress като ръководител на отдел „Продажби“ за дивизията за продукти за създаване на приложения.
Какви са Вашите отговорности днес?
Към момента ръководя глобален екип от 130 човека, отговарящи за целия процес на продажби на решенията на Progress, свързани с дигитални преживявания (Digital Experience).
Как бихте обяснили на едно 5-годишно дете какво работите? А на баба си:)?
Ако трябва да обясня на едно 5-годишно дете какво работя, бих го направил възможно най-просто и визуално. Ако детето има опит с екрани, бих му показал бутоните, менютата и всякакви други визуализации на екрана и ще обясня, че в компанията, където работя, прави тези неща.
Днешните възрастни хора са доста по-запознати с технологиите, но ако трябваше да го обясня преди десетина години, вероятно щях да кажа, че продавам неща, свързани с компютри и интернет.
Какво Ви мотивира?
Основният ми източник на мотивация е семейството ми. Освен това имам силно състезателен характер и не обичам да губя. Сферата на продажбите е идеално поприще за човек с моите качества, тъй като там всяко тримесечие или година се състезавам с поставените цели и най-вече със себе си - анализирам какво сме постигнали с екипа предното тримесечие или година и се стремим да го подобрим. Тази динамика и постоянният стремеж към самоусъвършенстване ме мотивират да давам най-доброто от себе си.
С какво не бихте направили компромис?
Влязох в корпоративния свят с много идеали, но сравнително бързо разбрах, че човек трябва да избира битките, които да води. Затова имам сравнително голям толеранс, но има няколко неща, с които не бих направил компромис. Не мога да толерирам хора, които не казват истината, не признават грешките си или не полагат усилия да си свършат работата. За мен тези качества са от съществено значение за изграждането на доверие и ефективна работа в екип.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
Всеки лидер в моята организация има визия за това какви хора иска да привлича в екипа си и до известна степен има свободата да наема кадри според преценката си. Основните качества, които винаги се търсят, са желанието и гладът за успех, както и способността на даден човек да се впише в културата на компанията.
За моя директен екип освен тези две качества, основните неща, които търся, са експертиза и опит за ролята, която ще изпълняват. В допълнение обръщам внимание дали кандидатите притежават качества, които аз нямам, и дали са постигали успешни резултати в миналото на подобни позиции. Тези характеристики са от съществено значение за изграждането на силен и ефективен екип.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно компания?
Ако говорим за ръководител на цяла компания, смятам, че ключово умение е способността да комуникира ясно визията за компанията и да я направи разбираема за всички. Също така е важно културата на компанията да се основава на постигнати резултати и индивидуална отговорност, без да се разчита твърде много на строга йерархична структура.
В отдел „Продажби“ лидерите на екипи трябва да имат същата нагласа, но е от особено значение те да са хора, които са спечелили доверието на екипа си чрез опит, знания и отношение. Лидерите трябва да бъдат способни да премахват пречките от ежедневието на своите служители, за да могат те да се фокусират върху продажбите. Колкото по-малко административни задачи и пречки има пред екипа, толкова по-добри ще бъдат резултатите.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариерата и какво научихте от тях?
Най-голямото предизвикателство в моята кариера досега е било постигането на баланс между работата и личното време. Имало е периоди, в които съм работил по 70 и повече часа седмично в продължение на месеци, което естествено се е отразявало негативно както на мен, така и на моето семейство. Едно от най-ценните неща, които научих, е да отделям повече време за семейството си и да блокирам време за важните неща в живота ми.
Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
Голям привърженик съм на мнението, че не можеш да оцениш само хубавите неща, които са ти се случили. Те често са резултат и от грешките, които си допуснал, и без тях е малко вероятно да се случат всички хубави моменти. Така че по-скоро не бих променил някакви фундаментални неща.
Ако все пак трябва да избера нещо, то би било да имам деца по-рано. В нашето общество е разпространено мнението, че докато си на 20 и няколко е трудно да се балансират работа и семейство, но моят опит показва, че човек става по-ефективен, когато се наложи да съвместява кариера с родителство. След като се роди синът ми, осъзнах колко много свободно време съм имал и как съм го пилял в незначителни дейности. Вярвам, че щях да бъда много по-успешен, ако бях предприел тази стъпка по-рано.
Как си представяте развитието на Вашата индустрията в България през следващите години?
Софтуерната индустрия в България има пред себе си светло бъдеще и единствено ще продължи да расте. Очаквам почти всички роли в една компания да станат много по-продуктивни в ежедневието си с навлизането на решения, базирани на изкуствен интелект. Технологиите ще улеснят и ускорят работните процеси, което ще доведе до по-голяма ефективност и продуктивност. Вярвам, че този растеж ще бъде по-експлозивен от досега, създавайки нови възможности и перспективи за развитие в софтуерната индустрия в България.
Вижте какви продукти разработва Progress в България
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Прогрес Софтуер ЕАД в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА БИЗНЕС ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ
Биляна Попова – Зам. Директор Техническа дирекция в Телелинк Инфра Сървисис
Любомила Андонова, Ocean Investments
Зорница Узунова, tbi bank
Деси Костова, myPO
Владимир Борачев, Менторис
Рени Миткова, ЕОС Матрикс
Димчо Димчев, карго-партнер
Франк Кванте, Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт
Михаела Юзирова, Кофас