Повече за тазгодишния рекламен фестивал разказва Чавдар Кенаров - Председател на БАКА и член на Борда на Art Directors Club of Europe
Снимка: Чавдар Кенаров, Основател и Творчески Директор на Noble Graphics, Председател на БАКА и член на Борда на Art Directors Club of Europe
През юни 2024 предстои най-големият рекламен фестивал в България – ФАРА, който се организира от 2000 г. насам от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Целта на фестивала е да демонстрира постиженията на комуникационната индустрия в България и да отличи най-добрите рекламни форми и комуникационни кампании. ФАРА обединява в себе си конкурс на комуникационни идеи и лекционен панел с участието на уважавани международни лектори.
Акредитации за Фестивала, който ще се проведе тази година от 6 до 8 юни в пространствата на Международен конгресен център Бургас, могат да бъдат заявени онлайн през сайта на ФАРА: https://www.fara.bg/accreditations.
Дни преди откриването на ФАРА 2024 разговаряме с Чавдар Кенаров, Основател и Творчески Директор на Noble Graphics, Председател на БАКА и член на Борда на Art Directors Club of Europe.
Чавдар, колко души очаквате да се включат във фестивала тази година?
Очакваме повече от 500 професионалисти от комуникационния бранш, представители на творчески професии, режисьори, продуценти, водещи рекламодатели, маркетинг специалисти и медии да се включат в тазгодишния ФАРА. Събитието е насочено към обединяване и вдъхновяване на най-добрите и най-талантливите в индустрията.
В колко и какви раздели и категории се състезават комуникационните агенции? Колко са подадените заявки до момента и в кои категории има най-много кандидати?
Комуникационните агенции тази година се състезават в три главни раздела с 12 категории на медийния конкурс и 38 категории в творческия конкурс на ФАРА 2024 с рекламни форми и комуникационни кампании, създадени между 1 януари 2023 и 18 април 2024 година.
С радост споделяме, че тази година наблюдаваме близо 40% увеличение в подадените заявки спрямо миналогодишно издание на фестивала, със значителен интерес към категориите на секции Storytelling & Filmcraft, Tactics в творческия конкурс и медийна кампания в медийния конкурс.
Какви са предизвикателствата и възможностите пред креативната индустрия в България и как ФАРА се стреми да ги адресира?
Една от многото цели, които ФАРА си поставя, е да напомня и демонстрира, че комуникационната индустрия е сред най-креативните бизнес сектори, факт, който понякога се пропуска. Вече 24 години фестивалът изпълнява своята основна роля да отразява нивото на креативност и професионализъм в сферата на комуникациите и да стимулира развитието на средата.
През годините темите и фокусът, който сме поставяли в съдържанието на фестивала, се е променял съобразно с промените, които съпътстват бранша и индустрията. В последните години разширяваме съдържанието в програмата, като го насочваме както към агенциите и техните клиенти, така и към маркетингови и медийни специалисти. Интересни теми ще открият и всички ангажирани с производството и реализацията на комуникационните продукти.
ФАРА отделя специално внимание на студентите и мотивацията на бъдещите кадри за индустрията. Благодарение на партньорството с Art Directors Club of Europe (ADCE) фестивалът се превърна в портал към най-високите стандарти за креативност в Европа. Освен няколко допълнителни инициативи тази година отново ще посрещнем изложба с най-доброто от ADCE Awards.
Като на всеки подобен форум, конкурсите, съпътстващи програмата на събитието, провокират много професионален интерес и емоции, но амбициите на фестивала отиват далеч отвъд състезанието. ФАРА изпълнява и своята много съществена образователна функция. Освен че предоставя безценна възможност да общуваме и да се учим един от друг, богатата лекционна програма ще ни срещне с редица чуждестранни професионалисти на много високо ниво, които ще споделят своя опит.
Променя ли и как изкуственият интелект работата на творческите специалисти и каква според Вас ще бъде ролята им в бъдеще?
Изкуственият интелект е поредният етап от техническата еволюция. Неговата достъпност създава безброй възможности и точно толкова капани. Със сигурност в ръцете на талантливи хора, които знаят какво и защо искат да постигнат, ще бъде мощен инструмент. Доколко ще помогне на творците, как ще промени правилата на играта и в каква посока ще се самогенерира, развива и регулира, предстои да разберем.
Ако ФАРА 2024 можеше да говори, какво послание би отправила към креативната индустрия?
Очаква ви страхотно преживяване. Богата програма, полезно съдържание, изключителни лектори, интересни изложби и разбира се, емоции и партита, които не са за изпускане.