сряда, 24 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8142 прочитания

    HR Лидерите на България: Йорданка Костова, Директор „Управление на таланти и работодателски бранд“ в Пощенска банка

    Провокирам хората да идват щастливи на работа и да се прибират щастливи вкъщи, споделя Йорданка
    29 май 2024, 09:06 a+ a- a

    Йорданка Костова, Директор „Управление на таланти и работодателски бранд“ в Пощенска банка. Фотограф: Иван Коловос

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката „HR лидерите в България“ разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.

    Запознайте се с Йорданка Костова, Директор „Управление на таланти и работодателски бранд“ в Пощенска банка. Тя има над 10 години опит в банковата сфера. Възпитаник е на Американския университет в Благоевград със специалности „Бизнес администрация“ и „Икономика“. Професионално се развива изцяло във финансовия и банковия сектор, сферата на човешките ресурси, в частност привличането на таланти и грижата за работодателския бранд. Инициатор е на ключови проекти с фокус върху приноса и развитието на служителите, както и свързани с различни иновации за подобряване и персонализиране на цялостното позитивно преживяване на кандидати и служители.

    Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
    Пътят на кариерното ми развитие е нестандартен предвид настоящата ми позиция. Завърших Американския университет в Благоевград с идеята да се развивам в посока маркетинг, но фокусът ми бързо се измести към финанси. Започнах работа в една маркетингова агенция, а впоследствие във финансова институция. В един момент осъзнах, че много обичам да работя с хора, лесно ги предразполагам да ми споделят своите казуси, за да търсим решения заедно, и така се насочих към „Човешки ресурси“.

    Как започнахте в Пощенска банка?
    В Пощенска банка започнах, впускайки се в поредното за мен предизвикателство – бях мениджър в ключов стратегически проект за банката, а именно по придобиването на Банка Пиреос през 2019 г. Това беше един много динамичен и интересен опит, който ми даде възможност да опозная в детайли продуктите, процесите и системите в Пощенска банка. При това трето сливане на банката с нова компания ясно съзрях необходимостта от изграждане на звено с фокус върху работодателската марка, което да се грижи за културата, за приобщаването на хората, така че всички наистина да се чувстват по-спокойни и част от едно цяло, да имат желание да си помагат и да се подкрепят.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Текущата ми позиция обхваща цялото служителско преживяване: привличането на кандидатите, тяхното наемане, въвеждащото и последващо обучение и развитие на служителите, тяхното кариерно консултиране, оценяване, грижата за отделния човек и екипите на цели звена, включително баланса между работа и личен живот, ангажирането и участието на колегите в различни инициативи на банката, като цяло всичко, което влиза в широкия обхват на Управление Човешки ресурси. Имаме и звено, което през цялото време анализира процесите, през които преминава един служител, с цел тяхното оптимизиране и подобряване на цялостното служителско преживяване. Инвестираме много в дигитализация и автоматизиране на процеси и това ни позволява да посвещаваме повече време на безценното общуване и личен контакт с хората в компанията. Така ги приобщаваме по-успешно и към нашите инициативи, насочени към корпоративна социална отговорност, опазване на околната среда, менторство, споделяне на знания, доброволчество и подкрепа за различни каузи.

    Как бихте обяснили на едно 5-годишно дете какво работите?
    Моят син е вече на 10 години, но когато беше по-малък често ми задаваше този въпрос. Отговарях му с усмивка, че се опитвам да провокирам хората да идват щастливи на работа и да се прибират щастливи вкъщи при децата си. Да се чувстват спокойни, че имат работодател, който ги подкрепя на всеки етап от живота им, дава им сигурност, усещане за благополучие, удовлетвореност, както и възможности за развитие и просперитет.

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Създаването на екип, управляващ работодателската марка на Пощенска банка. Към онзи момент нямаше подобно звено в нито една банка в България и това направи задачата ми да защитя необходимостта от него по-предизвикателна. В днешните динамични времена повече от всякога, за да бъде успешна една организация, за да се усещат хората в нея подготвени и спокойни, са необходими периодични промени и актуализиране както на различни процеси, така и в мисленето на хората и в корпоративната култура. Към днешна дата работодателската марка е неизменен компонент на всички процеси по управление на човешките ресурси в компанията. Това отчитам като един от най-големите си успехи и съм изключително благодарна на екипа си за добрата работа.

    Сигурни сме, че Вашият екип е от съществено значение. Как го формирате? Какви хора се стремите да привличате и какви качества цените в тях?
    Без екип не можеш да постигнеш нищо сам. Разговорите, споровете, различните подходи допринасят за постигане на балансирани решения. Обичам да предизвиквам хората. Формирането на екипа в огромна степен става въз основа на меки умения. Важно е да усетиш хората, да видиш искрата в очите им, за което на мен ми помага добрата комбинация между интуиция и опит. В нашата работа непрекъснато трябва да си готов да скочиш две крачки напред, за да бъдеш подготвен за всяка ситуация. Когато разговаряш с човек, който има нужда от твоята подкрепа, ти самият като HR трябва да се чувстваш спокоен и сигурен, да вдъхваш доверие и усещане за стабилност. Именно затова винаги търся в хората увереност, желание да се предизвикват, да надскачат себе си и да надграждат своите умения. Част от екипа се присъединиха към нас след успешно премината стажантска програма. Старая се да не карам стажантите да се чувстват по-различни от останалите служители. Давам им възможност да усетят реалното натоварване в нашата работа, пълноправно да допринасят за успехите на екипа и виждам как тази стратегия им помага да израстват като професионалисти за кратко време. Много държа хората да са креативни и смели, да се чувстват свободни да споделят своите идеи, предложения и да изразяват мнението си открито, независимо дали е позитивно или критично с цел градивност. За мен придържането твърде дълго към дадено статукво, дори то да е работещо, е грешка. Вярвам в необходимостта от нови идеи и експериментиране, защото това движи прогреса и иновациите, с които се отличава и нашата банка освен като лидер във финансовия сектор, също и като топ работодател от ново поколение с различни новаторски подходи.

    С какво не бихте направили компромис?
    С това да не мога аз да имам думата в сформирането на екипа ми.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
    Може да звучи клиширано, но емоционалната интелигентност и емпатията са ключови. Важно е още мениджърът да бъде отворен към работата с различни хора. Да умее да определя техните силни и слаби страни и така да ги включва в работния процес, че тези хора да имат възможност да дадат най-доброто от себе си и да се надградят като професионалисти. Вярвам, че успешният мениджър трябва да бъде автентичен лидер, да води чрез личен пример, за да може емоционално да ангажира хората в екипа си, защото в днешно време служителската ангажираност е ключът към всичко.

    За успешния лидер е важен балансът работа – почивка. Вие как релаксирате и какво Ви зарежда?
    Релаксирам, като измествам фокуса върху семейството си. Времето, прекарано със сина ми, е безценно. Двете неща, които в най-голяма степен ме зареждат, са той и моята работа. Случва се да работя и по време на отпуск, но не защото се налага, а защото си обожавам работата. Предизвикателствата, намирането на решения и обмяната на гледни точки ми носят истинско удовлетворение.

    Кои са Вашите източници на вдъхновение?
    Синът ми. Той е изключително добронамерен, състрадателен и често ме провокира със своите въпроси. Дори съм му обещала, като порасне, да му помогна да направи сиропиталище. За мен общуването със сина ми е онова, което ми дава баланс, зарежда ме с идеи да търся нови подходи за грижа към служителите и без дори да съзнава, той насочва емпатията ми в различни посоки и в работата.

    От позицията на днешния си опит бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
    Като обърна поглед назад, виждам какъв галантен преход съм имала – маркетинг, финанси, ЧР, работодателска марка. Благодарение на този опит виждам общата картина и сега ми е много по-лесно. Чувствам се по-подготвена да вземам важни решения и да изграждам стратегии, с които да допринасям за успеха на компанията, развитието на хората в нашия екип, както и за своето личностно и професионално израстване. С времето все повече оценявам, че всяка дейност и работа от различно естество дават много на човек.

    Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години?
    Според мен ще навлезе във всяка една дейност. Всеки човек – от портиера на входа до топ мениджмънта е необходимо да бъде посланик на своя работодател и да влезе в ролята на HR. Виждам как HR мисията ще бъде вплетена във всяка една друга дейност и всяка една функция в организацията – това е ключово. Грижата за служителя и мисълта как можем да го накараме да се чувства по-удовлетворен и мотивиран, водят освен до по-успешен бизнес с по-добри резултати, също и до повече щаствили хора, което приемам за моя лична кауза.


    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ЛИДЕРИТЕ НА БЪЛГАРИЯ:

    Лора Иробалиева - HR Мениджър, Hitachi Solutions Europe Ltd. – branch Bulgaria
    Кристин Здравкова - Ръководител „Човешки ресурси“ в Агенция за контрол на просрочени задължения
    Дария Топалова, HR директор на Плейтех България
    Йоанна Димова, Head of Talent в Pontica Solutions
    Емилия Иванова, ръководител отдел „Човешки ресурси“ в БОРИКА
    Марияна Василева, Директор Човешки ресурси в Digitanity
    Деница Трифонова - Country HR Manager, Хитачи Енерджи България
    Анна Панчева, Директор ЧР, Велея Глобал
    Анелия Симеонова - Chief Strategy Officer and Head of HR, By Far
    Тея Стоянова, Kей Би Си Глобал Сървисис Н.В. – Клон България
    Стефка Танчева - Ръководител направление „Развитие“, „Адрес недвижими имоти“ 
    Веселина Стайкова, People Lead, Commercial Unit BG в Монделийз България
    Цветелина Данчева, Бизнес партньор ЧР, BILLA България
    Мартин Димитров, Партньор Човешки ресурси за Декатлон България
    Ангелина Иванова - Бизнес партньор ЧР, Coca-Cola HBC, BSO
    Анна Костова, Brandwatch
    Вяра Конакчиева, Skillo
    Eлена Стоянова, „Латекоер България“
    Лили Коевска, ITGix
    Добринка Йорданова, Access Finance
    Калин Стоянов, Бългериан пропертис
    Марияна Броняр, VSG Bulgaria
    Борислав Борисов – Head of HR в UltraPlay
    Таня Иванова - Lead Recruiter в Coretech Bulgaria
    Ралица Бояджиева-Цветанова, Мениджър Човешки ресурси в WINBET
    Цветослав Йотов, мениджър „Човешки ресурси“, „Арома“ АД
    Виолета Караначева- Цветанова, University Relations, Diversity and Learning Country Lead, IBM
    Севастияна Христова, HR Recruiter, „Вюрт България
    Ива Николова, „Анакатек“
    Атанаска Николова, „Бошнаков“
    Даниела Йорданова, VIVACOM
    Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“
    Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
    Надя Михова, EY Bulgaria
    Радослава Кроснева, ДСК

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ЕК с 6 препоръки към България
    Брюксел отчете липса на напредък у нас при разследванията и присъдите за корупция
    преди 7 часа
    На първо четене: Парламентът прие актуализация на бюджета
    Депутатите одобриха над 4,5 млрд. лв. за общините за 2024
    преди 9 часа
    Hitachi Solutions Bulgaria стартира обучителната си програма SPACE
    IT компанията назначава нови 6 студенти в двете направления на програмата след значително увеличен интерес на кандидати спрямо пилотното издание от миналата година
    преди 9 часа
    Ипотечните кредити у нас вече с ръст от 25%
    Вижте колко пари държат българите на депозити в банките
    преди 9 часа
    Двустранната търговия между България и Китай възлиза на $4 млрд. орез 2023 г.
    Министър Петко Николов и посланикът на Китай у нас обсъдиха възможностите за развитие на двустранното икономическото сътрудничество