сряда, 11 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5674 прочитания

    Български инженери разработват продукти за електромобилите на GM и европейски топ производители

    Автомобилът на бъдещето ще е като мобилен телефон на колела, ще може да се настройва според нуждите на водача - Велизар Димов, вицепрезидент „Инжeнеринг“ за Европа на Visteon, пред Economy.bg
    27 юни 2023, 17:20 a+ a- a

    Наскоро технологичната компания Visteon обяви, че разраства екипа си в България, който от началото на 2022 разработва проекти в сферата на електромобилността. До края на 2023 компанията предвижда почти двойно повече български инженери да работят по електромобилите на бъдещето в инженеринговия център в София, най-големият за компанията в Европа. Над 800 инженери разработват продукти за следващото поколение електромобили за водещи автомобилни производители на глобално ниво като General Motors, както и европейски марки.

    Защо Visteon избра българин да ръководи инженеринговата дейност на компанията за Европа, в електромобилите на кои автомобилопроизводители влизат продукти, разработени в София, планира ли се разрастване на екипа, как ще изглеждат колите на бъдещето, каква ще бъде ролята на софтуера в тях, кога ще видим първите самоуправляващи се коли по улиците в Европа – тези и други въпроси коментирахме с Велизар Димов, вицепрезидент „Инжeнеринг“ за Европа на Visteon. Разговаряхме с него в рамките на международната конференция Automotive & Battery Forum.

    Велизар, преди няколко месеца станахте вицепрезидент „Инжeнеринг“ за Европа на Visteon. Какво означава тази висока позиция за Вас като българин?
    Всяка позиция изисква много отговорности и дали си българин, или не, за мен не е толкова важно. Ние работим на световно ниво с всички европейски производители. Имаме офиси във всички европейски страни и в световен мащаб. За мен да бъдеш на такава позиция означава да поемеш отговорност към много семейства и бизнес партньори.
    Вистеон България вече е 22 години на пазара и това показва доверието, което компанията майка в Америка има към високотехнологичния център у нас. Ние започнахме от малко софтуерно предприятие и в момента сме световен лидер във всички тенденции. Имаме пълен завършен цикъл в България – за разработка, измисляне на продукта, тестване и влизане в масово производство. Говорим за милиони бройки. Разбира се, не сe правят в България, но поне интелигентната част се реализира у нас. Аз съм от 19 години в компанията. Тези години работа ни помагат да покажем, че може да се разчита на нас. Знаем какво правим и опитът си казва думата. И може би това има връзка, че българин поема такава ключова роля. Aз съм живял в Германия, работил съм с колегите там. Чувствам се част от Европа, а не само българин.

    Миналата година започнахте работа по проекти в сферата на електромобилността. В електромобилите на кои автомобилопроизводители вече има Ваши продукти?
    Ние започнахме нашето пътуване на американския пазар. Той беше един от най-бързоразвиващите се в електрификацията покрай Tesla. Работим с General Motors – всички електрически хамъри, които са на пазара, имат наши устройства вътре.

    А освен General Motors?
    Имаме няколко европейски марки, с които работим. За съжаление, не мога да спомена имената им. Но това са високотехнологични автомобили. Не са среден клас. И при тях имаме различни продукти, които правим. Голямо предизвикателство е заради обемите на пазарите и защото нововъведенията в този тип производства и продукти се случват много бързо. Ние вече не говорим за релета, контактори и т.н. Това вече е стара технология. Говорим за изцяло цифрово и софтуерно управление на много големи напрежения и токове.

    Над 40% от проектите Ви миналата година бяха свързани с електрификацията. Към днешна дата каква е ситуацията?
    Всички продукти, които Visteon предлага, влизат в електромобилите. Например предлагаме арматурни табла – километражите, които седят пред шофьора, имат възможност за работа и в електромобили. Имат менюта и настройки и софтуерът е гъвкав, за да може да работи не само в двигатели с вътрешно горене. Но нашата дейност в електромобилността е свързана с управлението на батериите и зареждане – разреждане. Така че това са друг тип продукти, които предлагаме на пазара. Но може би над 80% от останалите ни продукти са съвместими с електромобилността.

    Каква ще е ролята на софтуера в автомобила на бъдещето? Ще стане ли толкова важен, колкото и хардуерът?
    Софтуерът е важен, но в последните 5 години става все по-важен. В много близко бъдеще ще говорим за софтуерно дефинирани автомобили. Със сигурност автомобилът ще може да се настройва според нуждите на водача. Ще може да се къстъмизират приложенията в колата. И при смяна на собственика автомобилът ще може да се променя.
    Новите коли ще бъдат изцяло свързани както мобилните телефони, които имат постоянна интернет връзка. Така че бих ги оприличил с мобилни телефони на колела, но с много по-големи възможности. Ще има екрани от шофьора до навигатора, екрани за задните седалки, прожектиране на нови технологии на предното стъкло. И в един момент, когато автомобилът стане автономен и няма нужда от волан за водача, тогава цялото това пространство ще се ползва не само за забавление, но и за бизнес нужди. Тоест то ще се превърне в средство за мобилност на следващо ниво. И затова възможността за смяна на софтуера и за специфични за всеки приложения е много важна. Вече виждаме на пазара нови продукти, изцяло свързани със забавлението на пътника. На предния ред седалки има дисплей само за него.

    Вие работите ли по такива проекти?
    Да, работим. Изключително интересно е. Ние във Visteon работим по технологиите на бъдещето.

    Споменахте трансформацията към т.нар. „софтуерно дефинирани превозни средства“. Кой ще спечели и кой ще загуби в най-голяма степен от нея?
    Никой няма да загуби. Ще има повече спечелили, защото добавената стойност, която автомобилите ще предлагат, ще стане по-голяма и ще има възможност за повече бизнес. Автомобилопроизводителите ще имат възможност за дългосрочни бизнес модели, в които не само продават автомобила, а след това доставят и услуги, свързани с него. А доставчиците като Visteon ще предлагат все по-сложни продукти с много повече години на поддръжка. Това ще отвори вратите за потребителски приложения, които сме свикнали да имаме на таблети или вкъщи, така че те да са също част от колата. Ще загубят тези, които не са гъвкави и не знаят как да реагират на пазара.

    Как българските компании биха могли да се възползват от тази трансформация?
    Все повече чисто софтуерни фирми навлизат и доставят качествен продукт в автомобила, но за това е необходима връзка с автомобилопроизводителите. Средни и малки компании би трябвало да търсят стратегически партньорства с по-големите доставчици.

    Колко близо или далеч сме от напълно самоуправляващи се автомобили?
    Смятам, че е въпрос на законодателство. Готовността я има, технологиите малко или много също. С времето се натрупват все повече километри на тестване. Най-сложното е поемането на отговорност, ако се случи нещо. Също трябва голяма част от остарелите автомобили да спрат да се движат, за да може по-модерните и по-новите коли да знаят какво правят по улиците. Но за да се случи тази трансформация, е необходимо не само автомобилите да се променят. Важна е и инфраструктурата. Ние говорим за пътни знаци от следващо поколение. Знаци, които си комуникират с облачните технологии, така че колата дори без да види знака, да знае, че има ограничения. Има какво да се желае от всички, но нещата се случват. Законите са малко по-сложни. Има голямо желание от крайните клиенти и това ще доведе до натиск върху законодателството.

    Кога ще видим първите коли без шофьори по улиците на Европа?
    Вече има такива коли. Има определени пътища, които са публична мрежа, но са специално пригодени и специфицирани да могат да се движат такива автомобили по тях. Те имат напълно изградена инфраструктура за автономни коли. В Китай нещата се случват много по-бързо. Има много повече автономни таксита.
    Иначе има автономни автомобили в затворени комплекси тип летища или складови бази, където пътищата са ясно дефинирани и където няма опасност от изненади и случайно движещи се хора. Там вече има много голям напредък на технологията.

    Колко голям е екипът Ви в момента и планирате ли разрастване?
    Мисля, че сме около 800 души в България. Имаме доста стабилен екип, който сме изградили. Със сигурност планираме развитие за конкретни роли за хора със специфични знания и експертиза. Много е трудно да намериш точните кадри, но ние го правим. Имаме специална академия, в която подготвяме младите хора. Така изграждаме и индустрията. Бяхме първата компания, която правеше R&D разработки на такива продукти. Горди сме да сме основоположници на цял бизнес в България.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Вистеон Електроникс България ЕООД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 27 минути
    Кофас: Икономическото възстановяване на Германия се забавя
    Големи компании трябва да намалят производствения си капацитет и да съкратят работни места
    преди 2 часа
    Пощенска банка и ЕБВР с ключово партньорство
    Банката ще предоставя гаранции за 135 млн. евро за проекти в сферата на зелените инвестиции в различни индустрии
    преди 6 часа
    OMV България откри първата си ребрандирана бензиностанция
    Това е най-голямата корпоративна промяна на OMV до този момент
    преди 7 часа
    Технополис откри нов хипермаркет в Ловеч
    С новия магазин веригата открива 50 работни места
    преди 1 ден
    Проучване: Софиянци купуват нови жилища в кварталите, в които живеят
    Банковото кредитиране у нас продължава активно да движи пазара на жилища, сочи доклад на Forton Homes