петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5213 прочитания

    Да ти се доверят НАТО, ООН и SpaceX: д-р Антон Стефов, който вдига 3 завода за бронирани автомобили у нас

    В Бургас сме планирали първоначална инвестиция от 20 млн. лв., a в Пловдивско и Благоевград още по 25 млн. лв. – собственикът на IAG пред Economy.bg
    21 март 2023, 11:56 a+ a- a

    Преди дни International Armored Group (IAG) даде старт на строежа на най-голямата си производствена база за бронирани автомобили в света по стандартите на НАТО в Бургас. Очаква се производството да стартира след 1 година. За реализацията на проекта е планирана първоначална инвестиция 20 млн. лв. Предвидено е в началото да бъдат открити около 50 работни места, а впоследствие общата заетост да достигне над 300 души. Компанията обяви, че ще инвестира и в още два завода за бронирани автомобили в България, като разглежданите възможности са в Пловдив и Благоевград. Първоначалната инвестиция за всеки един от двата следващи завода се оценява на по още 25 млн. лв. По време на официалната церемония за старт на строежа в Бургас IAG получи сертификат за „Инвеститор клас А“, връчен от изпълнителния директор на БАИ Богдан Богданов.
    IAG е производител на напълно защитени бронирани автомобили с над 1000 служители на пет континента. Към момента заводи на IAG има в САЩ, Обединените арабски емирства и Турция, а филиали освен в България има и във Великобритания и Пакистан. IAG осигурява бронирани превозни средства за организации на държавно ниво, включително ООН, НАТО и др. IAG беше избрана и от SpaceX със своя брониран автомобил Sentinel ARV за ескорт на астронавтите до стартовите площадки.

    Защо компанията избра Бургас за най-големия си завод за бронирани автомобили в света, какво ще се произвежда там, каква ще е инвестицията и колко хора ще бъдат заети, ще открива ли IAG заводи и в други градове у нас, ще си сътрудничи ли и с други български аутомотив компании, как се печели доверието на ООН, НАТО, SpaceX – тези и други въпроси коментирахме със собственика на дружеството д-р Антон Стефов.

    Д-р Стефов, стартирате изграждането на най-големия Ви завод за бронирани автомобили в света. Защо избрахте точно Бургас за това производство?
    Смятам, че като цяло България е страна с много възможности. Спряхме се на Бургас заради големия експортен потенциал – има пристанище и летище. Така че ще е лесно да изнасяме продукцията си както в страни от ЕС и към международни организации, така и на други континенти. И това ще бъде само началото. Вече работим усилено по проектите за още два нови завода на International Armored Group в България, като разглеждаме възможности в Благоевград и Пловдивския регион.

    Имате заводи в САЩ, ОАЕ и Турция. Какви са предимствата на България в сравнение с тези страни?
    Няма нищо по-естествено да искам да разширя производството на IAG именно в моята родна страна. А сега е най-подходящият момент. Страната премина много добре през енергийната криза и е в топ 5 в ЕС по ръст на индустриалното производство, по данни от края на миналата година.

    На фона на войната в Украйна, икономическата криза и проблемите с веригите за доставки доста компании свиват разходи, а Вие откривате ново производство. Защо решихте точно сега да инвестирате у нас?
    Заради войната в Украйна всички държави в света преосмислиха важността от собствена силна военна индустрия. Световният пазар на бронирани машини се очаква да надмине 30,5 милиарда долара до 2024, с годишен ръст от 5,5%. Важно и много по-изгодно финансово за България е да имаме собствено производство и да се инвестира в собствена отбрана. Отбраната стана топ приоритет, независимо дали една държава е изправена пред заплаха от война, или не. Защото добрата защита е една от най-важните гаранции за превенция на агресията и запазването на мира.

    Какъв е размерът на инвестицията?
    В Бургас сме планирали първоначална инвестиция от 20 млн. лв., a в Пловдивско и Благоевград още по 25 млн. лв. – само за началната фаза на проектите. Отделно община Бургас, от своя страна, ще финансира дейности по изграждане на техническа и довеждаща инфраструктура. Крайно време е да има иновации в българската отбрана и искам ние да сме част от този процес.

    Кога очаквате да стартира производството?
    Ако всичко продължи да се движи по план – очакваме да стартираме производство след 1 година.

    Какво конкретно ще произвеждате в Бургас?
    Цялото ни портфолио, заедно с новата ни бойна машина на пехотата Рила 8х8, както и Рила 4х4, ще се произвеждат на българска земя, от български специалисти по световен НАТО стандарт на територията на България.

    Колко работни места планирате да откриете?
    Първоначално е предвидено да открием около 50 работни места, но впоследствие общата заетост ще достигне капацитет над 300 души.

    Какъв тип специалисти ще са Ви нужни? И смятате ли, че ще имате проблеми да намерите точните кадри?
    За първи път български специалисти ще имат възможност да произвеждат бронирани машини по световен НАТО стандарт тук. Планирали сме да инвестираме много в хората, защото това е най-важният капитал на страната. Ще финансираме програми за обучение на кадрите на място в заводите на International Armored Group с помощта на чуждестранни специалисти. Подготвяме и стипендиантска програма с университети и механотехникуми. Разбира се, ще привлечем и вече подготвени кадри от висшите военни училища.

    Осигурявате бронирани машини за ООН, НАТО, SpaceX и др. Как спечелихте доверието им?
    Участваме в прозрачни търгове из целия свят и успяваме да печелим доста поръчки с добро съотношение между иновативност, качество и цена.

    Неотдавна министърът на икономиката заяви, че скоро в 10 от 10 коли в Европа ще има български части. Ще си сътрудничите ли с други български аутомотив компании?
    Моето желание е всичко, което произвеждаме в България, да е с части, произведени на родна земя. Но на този етап това е невъзможно. Двигателите на нашите машини например са на американската Caterpillar, която е без конкуренция в цял свят, според мен. Плановете ни са да подпомогнем създаването на български хъб за производство на различни компоненти за бронирани автомобили, като вече водим разговори.

    Планирате производство и на дронове, военни кранове за евакуация и леки патрулни автомобили. Това производство отново ли ще бъде в Бургас? И кога очаквате да стартира то?
    В Бургас ще се произвежда цялата ни продуктова гама до момента, както и новите разработки. В процес на инженерни изчисления са и бронирани платформи – носители на леки артилерийски системи. Планирали сме над 65% от компонентите да бъдат българско производство. Вече са проведени разговори и е планирано бъдещо взаимодействие и договорки с партньорски компании.

    Успешен български предприемач сподели преди време, че разликата между успяващите и неуспяващите държави и компании е, че докато вторите постоянно се извиняват, то първите действат и не се предават. От лидера ли зависи в коя категория ще бъде организацията?
    Разбира се, че тежестта и отговорността падат най-вече върху лидера, но гръбнакът на всяка компания са хората, които стоят зад него и водят битките заедно. Всички сме обединени около една основна цел – да създаваме машини, които спасяват животи. Получаваме обратна връзка от наши клиенти от цял свят, които споделят, че не просто са успели да оцелеят в наша машина по време на атака, но и да се разминат без никакви сериозни наранявания. Това е смисълът и съм щастлив, че съм заобиколен от толкова много качествени хора в компанията.

    „Някои хора създават компании, за да ги продадат и направят пари. Други искат да променят света, а трети се чудят какво да правят”, коментира същият предприемач. Каква беше Вашата мотивация да създадете IAG?
    Нека започна от самото начало – от малък исках да живея на Запад и затова след промените през 1989 емигрирах в Канада. Преминах през много трудности, докато изградя собствена компания. Работил съм всякаква обща работа, докато науча езика. Направих първата си фирма през 1995-1996, а IAG се роди като идея малко по-късно. Първоначално беше много трудно. Стартирахме с клиент от финансовия сектор. За около година и половина станахме номер 1 в Канада, но това ми костваше работа по 14, дори 18 часа на ден. Атентатите през 2001 година промениха света. Америка осъзна, че сигурността е тяхното слабо място. И точно в тази дума – сигурност – се крие отговорът за моята мотивация. Към днешна дата отбраната се превърна в задължителен елемент за всяка една държава – без значение дали има пряка заплаха за конфликт, или не.

    Какво за Вас е успех? Кое е мерилото Ви за успех?
    Успехът за мен е да мога да оставя трайна следа след себе си и да допринеса колкото мога за държавата, в която съм се родил. Обикалям целия свят непрестанно, но смятам, че България е страна с много възможности и с много талантливи хора и заслужава да се инвестира тук.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 минути
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 25 минути
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 1 час
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 2 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 2 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS