За плановете на компанията, начините, по които се справя с липсата на кадри, обученията и инвестициите, разказва Костадин Христов, оперативен директор на Хроновски БГ
Костадин Христов има магистърска степен по икономика и управление на индустрията и транспорта в УНСС, гр. София. От 2020 година изпълнява длъжността на Оперативен Директор в Хроновски България. Преди това има над 16 години професионален опит на ръководни позиции в редица производствени компании. В свободното си време обича да предизвиква себе си с висока доза адреналин, като практикува спортно шофиране.
„Хроновски“ е семейна компания, основана в Чехия преди повече от 30 години. Компанията открива производствено подразделение в България през 2009 година, като през последните 3 години генерира над 50% от приходите на Hronovsky Group. Крайни клиенти на компанията са най-големите автомобилни производители, а компоненти, произведени в Смолян, могат да се намерят в марки автомобили като Mercedes, Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Opel, Fiat, Alfa Romeo.
За предизвикателствата пред един от най-големите работодатели в област Смолян, защо част от стратегията на компанията е да инвестира във високотехнологично производство на електронни платки, какъв е размерът на инвестицията и бъдещите планове за развитие – това са част от въпросите, които коментирахме с Оперативния директор на компанията – Костадин Христов.
От колко време оперира заводът на Хроновски БГ?
Компания „Хроновски“ стартира бизнеса си в България в град Смолян през 2009 г. с малко производство на кабели за автомобилната индустрия. След това компанията се мести в Първомай, където разширява портфолиото си с нови производствени линии – кормилни лостове (левъри) и други продукти. В края на 2019 година „Хроновски“ придобива бившия завод на „Костал“ в Смолян и продължава производството на високотехнологични продукти, като измества цялото си производството от Първомай. В момента в двете производствени бази на Хроновски България в Смолян работят около 950 души, а производството може да се групира в три направления:
• Cable harness switches;
• Electrical switches for steering;
• PCB.
Как се справихте по време на пандемията, която засегна особено тежко сектора на автомобилопроизводството?
Последствията от пандемията доведоха до утежняване на логистичната верига и големи забавяния на материали от Азия и по-точно от Китай. Справихме се като оптимизирахме логистичната верига, чрез замяна на китайски доставчици с европейски. Бяха ни необходими около 9 месеца, за да елиминираме проблема със забавянето, породено от мерките, наложени от Китай и същевременно намалихме значително високата цена на транспорта. Като успех определям факта, че запазихме екипа, като беше изградено ядро от хора на ключови позиции. Въвлякохме всички служители до ниво оператори в нелеката ситуация на бизнеса в целия свят и регулярно им разяснявахме какви действия се предприемат и какво трябва да се направи от всеки един от нас.
Снимки: Хроновски БГ
На какво Ви научи този извънреден за целия свят период?
Пандемията оказа влияние върху бизнеса и стратегията на компанията. Отрицателните последствия бяха:
• несигурност в бизнес средата;
• високи цени на ресурсите или тяхната липса;
• нарушена верига на доставки.
Моето мнение е, че пандемията се оказа и катализатор на редица положителни процеси:
• по-голяма гъвкавост;
• вземане на смели и бързи, но премерени решения;
• преконструиране на веригата на доставки – избор на доставчици от по-близки дестинации и намаляване на несигурността в транспорта от Китай. Намиране на алтернативни доставчици като диверсификация на доставките.
• Инвестиции в нови технологии;
• Сплотяване на екипа и изграждане на емпатия.
В края на 2022 предприехте разширяване на производството. Бихте ли ни разказали малко повече за това?
В началото на миналата година „Хроновски“ закупи нова сграда на около 3 км от производствената си база в Смолян, която беше ремонтирана и изцяло реконструирана за нуждите на производството на елетронни компоненти. В сградата се помещава и логистичният център, откъдето се управлява потокът на материалите за двете призводствени бази. Бяха закупени 2 нови линии, беше трансферирана линия от Македония с напълно нови процеси, които до момента компания „Хроновски“ не беше изпълнявала и не присъстваха в досегашното ѝ портфолио.
Какво наложи разширяването?
Разширението е част от дългосрочната стратегия за развитие на компанията и нуждите на клиента. Целта е производството на качествен комплексен продукт на конкурентна цена.
Каква беше инвестицията, необходима за разширеното производство?
Инвестициите от миналата година насам възлизат на над 8 млн. лв. – 3 млн. в сграден фонд, 5 млн. за високотехнологични линии за производство на платки. Машините са: EKRA, JUKI, Heeler, DIVISIO – последно поколение технологии от най-добрите производители на такова оборудване в света.
Вие сте един от най-големите работодатели в Смолянска област. Лесно ли намирате необходимите кадри?
Като повечето компании изпитваме затруднения в намирането на кадри, особено за техническите позиции. Имаме трудности и с някои административни длъжности. От години инвестираме във вътрешни и външни специализирани обучения за квалификация и преквалификация за служителите ни. Вярваме, че целенасочените вътрешни програми за задържане и развитие на таланти са от ключово значение за ограничаване на текучеството и дългосрочно задържане на персонал. Засега резултатите са добри.
Как бихте определили пазара на труда в областта?
Бих определил пазара на труда като ограничен и нестабилен и неотговарящ на нуждите на бизнеса. Продължава тенденцията на обезлюдяване на малките населени места и отливът на младите хора към големите градове Пловдив и София. Все пак отчитаме интерес към нашата компания от страна на бъдещите специалисти и се стремим да отговорим на техните очаквания за желана професия и кариерно развитие. По-горе посочих нашите действия. Сигурен съм, че ще дадат резултат.
Компанията ангажира ли се с обучения, тренинги, академии или сътрудничество с учебни заведения за по-лесно намиране на кадри?
Започнахме тясно сътрудничество с Физико-технологичния факултет на Пловдивския университет в Смолян, което включва разработване на съвместни обучителни програми, споделяне на съвременни производствени практики и посещения на студенти в двата ни завода. От септември очакваме първите ученици с дуална система на обучение от Професионална гимназия по техника и технологии в Смолян.
Какви са плановете на Хроновски БГ за в бъдеще?
Инвестиции в още нови линии и обучение на кадри. Разширяване на портфолиото. Засега детайли няма да споменавам, но ще бъде интересно и отговарящо на нуждите на настоящите и бъдещите клиенти.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Хроновски БГ ЕООД в JOBS.bg тук