петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2824 прочитания

    Привличайте таланти, но и задържайте таланти

    Антония Парапанова, бизнес мениджър на Tack TMI България, и Тициано Родолфо Розето, регионален директор на GI Group Holding, разказват за новия офис на Tack TMI, целите и мисията на компанията и как работодателите да възнаграждават своите служители
    20 февруари 2023, 10:48 a+ a- a

    Tack TMI България открива нов офис в София. Освен дейностите на компанията той ще помещава в себе си  Life Changers Academy – пространство, посветено на промяната на трудовия живот на всеки, който има подобно желание. Отскоро Антония Парапанова е бизнес мениджър на Tack TMI България, като ще отговаря за събитийния бизнес на компанията, насочен към бизнеса. Става дума за организация на вътрешни за компаниите събития – тиймбилдинги, коледни партита и цялостна концепция за подобен род дейности. Тициано Родолфо Розето е регионален директор на GI Group и бе гост в новия офис на Tack TMI. Поговорихме с тях за новия офис, как се е променила компанията за 20 години у нас, как се е променил българският пазар на труда за това време, плановете на компанията за в бъдеще и как според тях ще се промени работата в светлината на новите технологии, задвижвани от изкуствен интелект.

    Каква е равносметката на GI Group след 20 години на българския пазар?
    Тициано:
    Много положителна. Пораснахме много. Ако говорим за числа, ние сме ултрапечеливши. Започнахме със загуба преди години, а сега сме с нарастваща доходност. Отваряхме регионални офиси, така че сега сме в Бургас, Пловдив, Стара Загора и София, разбира се. Но когато говорим за баланс, бих искал да говоря и за социалния баланс, защото извършваме много социални действия, за да помогнем общността на работните места да расте по-добре. Помагаме и ще помагаме на млади студенти, пенсионери, дами, които искат да се върнат на работа след майчинство и т.н. Така че ние се гордеем с нашия икономически баланс. Гордеем се повече със социалния си баланс.

    Как се промени пазарът на труда за две десетилетия?
    Тициано:
    Промени се много. Първо, когато започнах преди 30 години нямаше интернет, нямаше уебсайтове, нямаше социални мрежи. И така, на първо място е по-нематериален. Второ, не провеждаме повече интервюта в офиса. Така че логистиката се промени много с видео интервюта и фокусът се премести от клиенти към кандидати. Сега основният клиент е кандидатът. И това променя цялата ни организация, цялата ни логика и работа, всичките ни процеси. Така че сега всичко се върти около кандидатите. И ние се надяваме да успеем и в управлението на тази нова фаза от нашата работа и кариера. Допреди няколко години всичко беше за  клиентите. Сега кандидатът е много важен за нас и ние работим всяка секунда, за да ги направим щастливи.
    Антония: Може би да добавя тук за пазара на труда. Имате и смяната на поколенията. Сега по-младите поколения очакват различни неща. Очакват повече от работодателя, повече разнообразие. Те искат да се променят и отиват да работят при работодатели, които са от по-старите поколения, тези, които са свикнали хората да остават в компанията по-дълго, да са по-скромни, да са по-малко нуждаещи се. Сега имате конфликт между наемащите хора и хората, които трябва да бъдат наети. Така че трябва да превъзпитате и двамата, за да работят по-добре заедно.
    Тициано: Да, и ролята на обученията е много важна в това.
    Антония: Да, именно.

    Как изглежда пазарът на труда у нас днес?
    Антония:
    Следва световните тенденции, както говорихме по-рано. Както каза Тициано, фокусът е върху кандидата, който все още кандидатства. Но тук, в България, трябва и да мотивираш хората да останат. През последните години проблемът с отворените пазари с Европейския съюз беше, че хората, които са умни, си отиват. Тук вече е трудно да се намерят добри хора за по-ниски позиции, но и за висш мениджмънт. Така че наистина трябва да мотивирате хората да останат, да ги обучите, за да могат да вършат работата по-добре, и дори да привлечете хора извън България да дойдат тук да работят, за да балансираме малко нещата.
    Тициано: Също е много важно да привличате таланти, но и да задържате таланти. Това е наистина фокусът, който трябва да имаме като работодател за нас и нашите клиенти. Така че сега ние с Tack TMI учим нашите клиенти да задържат таланти. Така че фокусът е привличане и задържане в момента.

    Има ли недостиг на специалисти и в кои сфери?
    Тициано:
    Да, имаме, особено в ИТ, все повече кол центрове, защото сега сме пълни в България с такива, но и нормални работни места, които допреди няколко години бяха много често срещани. Като шофьори. Доста невъзможно е да се намерят шофьори, особено за дълги разстояния. 

    Как може да се адресира този проблем?
    Тициано:
    Първо, задържането на таланти, пак се връщам на първата точка. Така че, ако имате добри таланти във вашата компания, не ги пускайте в никакъв случай до момента, в който се налага, защото те трябва да се развиват, тъй като това е кариерата в развитие. Така че запазете таланта, бъдете добър работодател. Защото, ако си добър работодател, хората идват сами. Ако предлагате ниски заплати, лоши условия, не можете да привличате или задържате. Така че поддържайте добри условия и се опитайте да направите така, че работата да е интересна за хората. Работете много върху обученията. Това е моето предложение.
    Антония: По-младите поколения сега са мотивирани финансово. Всички са били през годините, но изглежда, че са по-мотивирани от мисията. Те наистина имат нужда да чувстват, че са част от нещо по-голямо, че допринасят към страната, към света. Знаете ли, те са били отгледани от всички филми за супергерои, където сте суперважни и спасявате света и те наистина търсят това, те искат компаниите да им покажат ценности, посока , мисия, подкрепа. Те искат да се чувстват важни и искат да допринесат. И ако не им дадете това усещане, те ще се сменят [работата], докато не го намерят.
    Тициано: Да, и мога да ви дам пример с нашата компания. Имаме нулев процент на текучество, така че хората никога не си отиват, никога. И растем, защото привличаме таланти. Защо? Най-вече защото имаме Tack TMI в нас, което ни помага да развиваме хората вътре, да правим събития, да правим тиймбилдинги, които са в състояние да направят хората част от общността и да имат същия обхват. Това е щастието на нашите работници.

    Как очаквате да се развие пазарът на труда, особено в светлината на ChatGPT и технологиите за изкуствен интелект?
    Антония:
    Ще се опитам да го обобщя. Знаете ли, винаги сме живели през промените и технологиите. Дори ако го погледнете от гледна точка на биологичен вид, ние не се развиваме толкова бързо физически. Ние се развиваме с нашите мозъци, с нашите технологии. И технологиите винаги са присъствали и работните места винаги са се променяли. Знаете ли, някои хора не помнят работата на пишещите машини. Трябвало е да преминете цялостно обучение в колеж как да работите с тази машина. Много хора, които сега търсят работа, дори не помнят тези машини. Те не знаят какви са. Така че в един момент уменията на тези хора вече не са били необходими. Компютърът е техният ChatGPT.
    Така че в този момент те е трябвало да намерят нова посока в живота. Така те са учили, променили са се, намерили са друга ниша, защото, когато една врата се затвори, друга се отваря. Това винаги е баланс, винаги съществува. Просто трябва да видите къде ще бъдете силни в това, което е необходимо. Така че добре, може би някои писатели или дори някои ИТ хора ще загубят работата си заради най-основния код, който AI ще напише в бъдеще. Но тогава те може да станат надзорници. Те могат да бъдат наети от компаниите, които правят A.I. да поддържат AI. Както споменах, когато една врата се затвори, друга се отваря, така че хората просто ще се променят, адаптират и еволюират по този начин.

    Защо нов офис?
    Тициано:
    Защото искахме да споделим нашите знания, нашите пари, нашите идеи с външната общност. През всичките тези години работихме, за да имаме рентабилност, да изграждаме нови неща. Но сега искаме да върнем това, което сме научили, това, което сме спечелили, и това пространство да бъде отворено за общността. Искам да кажа, че това място ще бъде академия за работа. Бихме искали да го наречем Life Changers Academy, защото би трябвало да сме много добри в променянето на живота на хората към по-добро. И нашият обхват, нашата стратегическа мисия на глобалната компания, е да предприемем действия, за да направим пазара на труда да работи по-добре. И тази мисия винаги е в съзнанието ми, винаги. И това е един от инструментите, с които можем да направим българския пазар на труда да работи по-добре.

    Какви са плановете Ви за бъдещето на групата в България?
    Тициано:
    Групата открива нови подразделения. Ние ще отворим Grafton, което е подразделението, специализирано в управленски роли на средно ниво, така че това е търсене и подбор, набиране на персонал и новият с помощта на Антония – изграждането на екип и събитията.
    Антония: Това ще добави към цялостната концепция, защото, когато имате набиране на хора, обучение на хора, тогава идва момент, в който трябва да възнаградите тези хора. Служителите в компаниите имат минимални очаквания за изграждане на екип, за събития, за ползи, нещо, което трябва да покриете не за да се отличавате, а просто да сте там. След това се нуждаете от помощ, за да преминете една стъпка напред. Това може да стане със събития, които ще мотивират хората, ще ги забавляват, ще им помогнат да общуват по-добре. Хубава организация на коледните партита и концепции за цялата година. Цялостно управление на събития, което може да се добави към съществуващите услуги, за да имаме всичко, от което се нуждаем, за да поддържаме клиентите, да подкрепяме компаниите, да бъдем по-добри за техните служители.

    Вашият отдел ще работи с компании?
    Антония:
    Да. В TackTMI много често работим с компании, за да развиваме техните хора, също и с отделни лица. Но когато става дума за тиймбилдинг събитие, то ще бъде по-скоро B2B, помагайки на компаниите да организират най-доброто събитие, за да върнат това, което са спечелили на хората и да им осигурят приятно време заедно, забавление. И защото е различно. Да, научихте се как да бъдете по-добър човек, но все пак онзи човек в офиса не работи добре с вас или е просто имейл без лице зад него. Можете да имате всички знания на света как да общувате с този човек, но просто не го харесвате. Така че, когато отидете на събитие и вие пиете нещо с него, забавлявате се, стреляте с лък, яздите с него, накрая този човек става повече приятел, отколкото враг. И когато хората работят в приятелска среда, много изследвания показват, че вътрешната конкуренция убива резултатите. Семейството в компанията създава резултати. И когато работиш с приятели, тогава наистина се отваряш. Така че подобни събития помагат точно затова. Ние им дадохме знанията. Добре, но нека ги направим приятели.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 7 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 23 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 23 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 24 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство