петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1725 прочитания

    Как бизнесът помага в битката с изменението на климата?

    Как компаниите се подготвят за зеления преход и кои са най-големите предизвикателства по пътя към декарбонизация – Economy.bg попита мениджъри от водещи компании в България, които се включват във форума „Заедно за по-малко CO2 емисии“ на ГБИТК
    15 февруари 2023, 10:24 a+ a- a

    Темата за климата става все по-важна за бизнеса. Наред с основните финансови показатели измерителите за екологично управление заемат все по-централна роля за компаниите. Как се подготвят фирмите и какви са най-големите предизвикателства по пътя към нисковъглеродна икономика - попитахме мениджъри от водещи компании в България, които ще се включат в бизнес форума „Заедно за по-малко CO2 емисии“, организиран от Германо-Българската индустриално-търговска и под патронажа на кмета на София Йорданка Фандъкова. Той ще се проведе на 15 февруари 2023 от 9:00 до 14:30 часа в София Тех Парк.

    Фокусът на събитието е насочен върху успешни бизнес модели за нисковъглеродна икономика, иновативни решения за устойчиви бизнес и градска среда. Ще бъдат представени и успешни примери за намаляване на екологичния отпечатък на корпоративно и общинско ниво. Устойчивото управление на ресурсите като друг аспект на зелената трансформация, също ще бъде засегнат – новата система на управлението на отпадъците на територията на Столична община, постиженията и предизвикателствата пред фирмите от бранша за постигане на кръгова и по-ефективна по отношение на ресурсите икономика. Ще бъде представен и опитът на Германия в сферата на устойчивото управление на отпадъците.

    Какви мерки предприемате за опазване на климата?

    Иван Чернев, главен изпълнителен директор на Kaufland България
    Мерките, които компанията предприема, са всеобхватни. Отговорността ни е по цялата верига. Тя започва от самото изграждане на нашите магазини по последни екологични стандарти. Инвестицията в модернизация и енергийна ефективност през 2022 надвишава 120 млн. лв, като общият резултат от всички наши екологични иновации е приблизително 4 000 т въглеродни емисии на година. От 2022 използваме 100% „зелена“ енергия, разполагаме с фотоволтаици за собствени нужди, за отопление и охлаждане не ползваме фосилни горива, а остатъчната топлина от хладилните витрини, имаме изцяло LED осветление, подменяме хладилните агенти с нискоемисионни, оборудваме магазините с електрически зарядни станции за автомобили и велосипеди, превръщаме пространствата около тях в „зелени“ пояси и сертифицираме сградите по ISO 50001. Близо 95% от цялата ни логистична мрежа се реализира чрез камиони на природен газ. Специално за Kaufland разработихме иновативни метални сгъваеми палети, чрез които намаляваме употребата на фолио за укрепване на товарите и пестим 250 тона пластмаса годишно. Пренасяме плодовете и зеленчуците до всеки един от нашите магазини в сгъваеми EPS каси за многократна употреба‚ които заемат по-малък обем при обратен транспорт и чрез тях пестим над 1125 т емисии всяка година.
    Търсим устойчиви решения и в асортимента, като непрекъснато разширяваме дела на екологосъобразните продукти и опаковки.
    Изключително важни за нас са сертификатите за произход и качество, като непрекъснато разширяваме екологичните алтернативи, които предлагаме на нашите клиенти – включително био, веган, климатично неутрални продукти и натурални козметични продукти без микропластмаса.
    Приоритет в последните години е увеличаването на дела на българските продукти. За 2023 сме си поставили амбициозната цел да разширим дела на българските плодове и зеленчуци с 30%.

    Александрина Цонева, PR&Corporate Communications Manager, dm България
    Идеята за опазването на климата е неизменна част от корпоративната ни философия още от създаването на марката през 1973 г. Както при работните процеси във всички основни звена, така и при подбора на продуктовия асортимент, ние силно подкрепяме щаденето на природните ресурси и поощряваме осъзнатото потребление.
    Първо, в това отношение бих акцентирала съвсем конкретно върху богатия ни асортимент от биопродукти – около 1500, като сред тях има близо 300, които са климатично неутрални. Такива например са всички продукти от серията Pro Climate, която може да се намери в dm от пролетта на 2021. Освен неутрални спрямо климата, Plo Climate продуктите са неутрални и спрямо околната среда.
    Второ, ние сме една от първите компании в световен мащаб, която използва уникалната по рода си технология за превръщане на вредните въглеродни емисии в суровина за производството на опаковки. Мога да дам за пример и актуалната ни кампания за събиране на празни пластмасови опаковки от козметични продукти и домакински препарати. Чрез нея призоваваме клиентите да върнат своите празни пластмасови опаковки в dm магазините, за да ги рециклираме и да подсигурим по този начин качествен рециклат, нужен за производството на нови опаковки на продукти от dm марките. От старта на инициативата през есента на 2021 до 31.01.2023. имаме събрани почти 10 тона несортирани пластмасови опаковки.
    И нещо съвсем актуално - като продължение на ангажимента ни за опазване на околната среда през февруари 2023 ще инсталираме още три станции за повторно пълнене на препарати на марката Planet Pure в наши магазини в София и в Пловдив. Така станциите стават общо четири в страната. Това са само една малка част от мерките на практика, които предприемаме за опазване на климата.

    Бисера Иванова, ръководител отдел „Сграден фонд и ЗБУТ“, Фесто производство
    Опазването на околната среда и намаляването на въглеродните емисии е стратегическа цел за устойчиво развитие на Festo. Основен приоритет на компанията е ефективното използване на енергията и свеждането на CO2-емисиите до минимум. Част от нашите мерки за повишаване на енергийната ефективност са свързани със закупуване на CO2-неутрална зелена електроенергия и инсталиране на собствени съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници.

    Какви са най-големите предизвикателства по пътя към зеления преход?

    Александрина Цонева, PR & Corporate Communications Manager, dm България
    Най-голямото предизвикателство по пътя към опазването на климата всъщност е промяната в мисленето ни. Имаме само една планета и грижата за нея е грижа за бъдещето на идващите след нас поколения. Осъзнатото потребление и щаденето на природните ресурси са дългосрочни процеси на формиране на навици в обществото. За нас като работна общност и като компания е особено важно да бъдем постоянни в подкрепата си към клиенти, колеги и партньори с предлагането на устойчиви и „зелени“ услуги и продукти. Ключовото, а едновременно с това и предизвикателното, за успешното прилагане на решенията за опазване на климата е осъзнаването на хората в ролята им на отговорни потребители.

    Бисера Иванова, ръководител отдел „Сграден фонд и ЗБУТ“, Фесто производство
    Дългосрочните глобални тенденции, свързани с борбата с климатичните промени и зеления преход, изискват съобразяване с новите норми и регулации по отношение на вредните емисии, рециклирането, щадящото използване на определени продукти и услуги. Спецификата на индустриалното производство, каквото е нашето, и непрекъснатите бизнес процеси, са предизвикателство към постигане на минимален въглероден отпечатък.

    Иван Чернев, главен изпълнителен директор на Kaufland България
    Най-големите предизвикателства в прилагането на подобни политики най-често са свързани с отчитането на действията и измерването на приноса на отделните проекти – нещо, което е особено важно за нас на групово ниво. Още през август 2020 групата Schwarz, част от която е Kaufland, се присъедини към инициативата за научно обосновани цели Science Based Targets Initiative (SBTi) и се ангажира да формулира научно валидирани климатични цели, които вече са официално потвърдени от инициативата. След изготвянето на пълна климатична равносметка и анализ на CO2 отпечатъка бяха определени цели за опазване на климата, съгласно методологията на SBTi. Те бяха подкрепени с мерки за намаляване, избягване или компенсиране на емисиите CO2, както в компанията, така и по цялата веригата на доставките.
    Климатичните цели, които в Kaufland сме поели, са да намалим оперативните си емисии с над 80% до 2030 (спрямо 2019 г.), да постигнем климатична неутралност - най-късно до 2025 г. и да създадем стимули за нашите доставчици да намаляват сами своите емисии.
    Най-важното от всичко това е, че към началото на 2023 г. или сме постигнали напълно част от целите си, или сме в една много голяма степен на изпълнение. Това ни мотивира да продължим да работим по същия начин, търсейки все повече и по-устойчиви решения във всяко едно звено на нашия бизнес.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 13 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство