петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5444 прочитания

    София се превръща в един от световните центрове за производство на автомобилен софтуер

    Предстоят ли нови инвестиции в автомобилната индустрия у нас и кои градове се утвърждават като нови производствени центрове – Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“, пред Economy.bg
    06 декември 2022, 09:54 a+ a- a

    Около 12% вече достига делът на аутомотив индустрията в българската икономика, което я прави една от най-големите в страната. Над 350 са компаниите, които оперират в сектора, а заетите надхвърлят 70 хил. души, съобщи пред Economy.bg Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“. По думите му, ако планираните инвестиции се реализират, то догодина индустрията може да открие още 10 хил. работни места. Според Станиславов тези компании обикновено плащат 15 до 20% над средните възнаграждения за съответния регион. Той подчерта, че София се превръща в един от световните центрове за производство на автомобилен софтуер. „Около 10 – 12 са R&D центровете, които работят по такъв тип проекти в София, като в момента софтуерните инженери в автомобилната индустрия в България са между 3 – 4 хил. души“. Станиславов онбеляза, че като нови локации за сектора се утвърждават Стара Загора, Ловеч, Плевен, Враца, Бургас, Хасково, Кърджали и т.н.

    Каква 2022 изпраща аутомотив секторът у нас, предстоят ли нови инвестиции и откъде, колко нови работни места се очаква да бъдат открити, как се отразява политическата нестабилност у нас и световната криза на инвестиционните планове, какви са средните заплати в индустрията, какъв дял заемат софтуерните компании, в кои градове има потенциал за развитие на индустрията – тези и други въпроси коментирахме с Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“.

    Г-н Станилславов, в началото на годината заявихте, че очаквате инвестиции от над 1 млрд. евро тази година в аутомотив сектора у нас. Реализираха ли се тези инвестиции?
    Случиха се много инвестиции. Не сме калкулирали дали са станали 1 милиард. Може би все още не. Но автомобилната индустрия се развива изключително добре, особено в последната половин година. Разбира се, ние не можем да бъдем незасегнати от всички възможни кризи, независимо дали говорим за войната в Украйна, или за световната икономическа криза, която сега започна. Да, те се отразяват, но бих казал, че дългосрочно всъщност помагат на България, тъй като все повече производства се местят дали от места, където има конфликти, или от Далечния изток. И България е едно от най-добрите места за това.

    Имате ли конкретни примери за компании, които вече са се преместили или дават такива заявки?
    Днес е един страхотен ден за автомобилната индустрия в България, тъй като тази сутрин се откри R&D центърът на Nidec, който е основният развоен център и единствен в Европа на третия по големина производител на електромотори в света. Това е един много голям успех за България.
    В момента имаме съвместно събитие с търговска част на турското посолство и с Българо-турската търговска камара, тъй като турските инвеститори са едни от най-големите в България. Знаете, миналата седмица се откри един доста голям турски завод във Враца – заводът на Teklas.
    Предстоят още много други подобни инвестиции. Не е тайна, че големи германски компании идват в България.

    Къде и колко работни места у нас планират те?
    Стара Загора в момента е може би новата звезда на автомобилния хоризонт. Знаем, че поне 3-ма инвеститори обмислят да стъпят в Стара Загора. Сред тях има немски, австрийски и френски компании, така че тепърва ще видим, но автомобилната индустрия очевидно се настанява в Стара Загора. И сега там оперира една от най-успешните компании в тази сфера – „Стандард Профил“. Мисля, че това е един от най-големите работодатели в града.

    През лятото споделихте също, че аутомотив компания ще открие 2000 работни места в завод край Плевен. Реализира ли се тя?
    Тази инвестиция беше обявена. Тя е в процес на реализиране. Все още съответната фабрика не работи.

    Германска инвестиция ли е това?
    Към Плевен има проявен интерес и от френска, и от немска компания и те са в ход на изпълнение. Стартът на световната икономическа криза в момента по някакъв начин забавя или ревизира плановете на компаниите, тъй като те трябва да премислят няколко пъти, преди да направят инвестициите. Това, че нещо се е забавило, по никакъв начин не означава, че то няма да се случи.

    Миналата година заявихте, че очаквате аутомотив индустрията да стане водеща в икономиката на България. Какъв е делът ѝ в момента?
    Тази сутрин чухме българския президент да казва, че според данните, с които нашето правителство в момента разполага, автомобилната индустрия вече представлява около 12% от БВП на страната, което практически я прави една от най-големите. Да, вероятно все още енергетиката е по-голяма, но автомобилната вече е сравнима например с индустрии като туризма, които имат много по-големи и дълги традиции в България.

    А кога очаквате да стане водеща?
    Лесният отговор е тогава, когато се случат първите OEM заводи в България. Тоест, когато страната започне да произвежда автомобили, това ще е сигурен знак, че индустрията е станала водеща. Имайте предвид, че тези 12% са постигнати за 10 години. Тогава повечето хора във властта не вярваха, че е възможно да има автомобилна индустрия у нас. Сега няма никакво съмнение.
    Представете си какво ще стане, когато компании от топ 50 от автомобилната индустрия в Източна Европа започнат да влизат, тъй като все още на практика нито един подобен инвеститор не е в България. Разбира се, „Бош“ е тук, но това е техният R&D център. Да, той е най-бързо развиващият се в България, но те все още нямат производство.

    Но споделихте по-рано, че очаквате инвеститор от топ 50 да дойде в България.
    Мисля, че до 1 – 2 години ще видим още такива компании и те ще правят смели и големи проекти.

    От кои страни основно?
    Сред топ 50 инвеститори в Източна Европа най-много са компаниите от Германия и САЩ, но Япония също е много добър пример. Над 10% от работните места в автомобилната индустрия от общо 75 000 души заети у нас се дължат на компании от Япония. Така че това също е един огромен успех.

    Колко нови работни места са разкрити през 2022 и колко се очаква да бъдат създадени през 2023?
    Работните места, с които автомобилната индустрия се е увеличила тази година, са около 7000 по наши данни. Възможно е да бъдат дори повече, но минимум 7000, като имате предвид, че все пак тази година е по-особена. Все още ефектите от Covid кризата не са отшумели. Тази година изцяло премина под знамето на войната в Украйна, която създаде големи проблеми в доставките в автомобилната индустрия. Най-високотехнологичните компании в света изпитват трудности, тъй като знаете, че в момента кризата е основно за тях.

    За догодина колко нови работни места очаквате да бъдат открити?
    Не мога да кажа със сигурност. Ако тези планове за нови индустриални зони и центрове се реализират и се появят първите инвеститори, бихме могли да говорим лесно за над 10 000 души, но това към момента все още е по-скоро спекулация. Има много време, докато се види как ще се развие в момента световната икономика и в частност българската.
    Тази седмица американското правителство обяви един от най-амбициозните планове за привличане на високотехнологични компании с програма с бюджет от 400 милиарда долара. И в момента Европейската комисия обсъжда как да отговори. Може би ще се появи аналогичен план в Европа, който ще е на стойност 250 – 300 млрд. Това би се отразило пряко на България, привличайки такива компании.

    Как политическата нестабилност у нас влияе на решенията на кандидат инвеститорите?
    Политическата нестабилност е един от неприятните фактори. На практика бизнесът работи, но това, че има сътресения в държавата по никакъв начин не помага на инвеститорите. Има инвеститори, които изчакват да видят как ще се подреди ситуацията в България през следващите месеци. От друга страна, индустрията продължава да расте. Т.е. това, че има политическа нестабилност не е спряло развитието ѝ. Но разбира се, всички компании са по-внимателни за това как инвестират и какво очакват от близкото бъдеще.

    Какви са средните заплати в сектора?
    Много са различни. Зависи дали говорим за софтуерната част на индустрията, където заплатите са най-големите въобще в България, или за стандартно производство. Това, което можем да обобщим, е, че първо, тези около 350 компании, които оперират в индустрията, са почти 100% в светлата икономика, тоест там всички разплащания са на светло. И на второ място, тези компании обикновено дават 15 до 20% над средните нива за заплащане за съответния регион.

    Имате ли данни какъв дял от компаниите са в софтуерната част на индустрията и какъв – в стандартното производство?
    Софтуерната част е една от най-бързоразвиващите се и тя би се развивала още по-бързо, ако имаше повече налични хора. Но за съжаление, сме относително лимитирани. И тук е мястото на университетите да започнат да произвеждат повече такива кадри. Интересът и гладът към нови софтуерни инженери в автомобилната индустрия е огромен.
    За щастие, може би малко по-бавно, отколкото на нас ни се иска, но София се превръща в един от световните центрове за производство на автомобилен софтуер. Повече от 10 – 12 са различните R&D центрове, които работят по такъв тип проекти в София.

    В момента върви трансформация в автомобилната индустрия към т.нар. „софтуерно-дефинирани превозни средства“. Как българските софтуерни компании биха могли да се възползват от тази трансформация?
    Те се възползват и в момента. В момента софтуерните инженери в автомобилната индустрия в България са между 3 – 4 хил. души. Общо в индустрията работят 75 000 души.

    В кои градове аутомотив индустрията е най-силно представена? Има ли интерес към нови локации освен Стара Загора?
    Ловеч, Плевен, Враца се развиват изключително добре. Бургас, Хасково, също така Кърджали. Вече в повече от половината от 28-те областни града в България едни от най-добрите работодатели са именно от автомобилната индустрия, а понякога са и най-големите. Мисля, че не е далече времето, когато в почти всички тези 28 града ситуацията ще бъде такава.

    Вие сте управител и на Next.e.Go в България. Кога очкавате да започнете производство?
    Очаквам производството да започне, когато се построи заводът. Надявам се това да стане през 2024 година, както е оригиналният план.

    Имате планове за аутомотив и aerospace R&D център. Кога очаквате той да бъде открит?
    Там сме в по-начален стадий, тъй като има да се извърви известен път. Имаме добър диалог с правителството в момента. И се надявам, че в обозрим срок това ще се случи.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 9 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 10 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 11 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 13 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк