петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2259 прочитания

    ФБТИК: Отчитаме засилен интерес към България като инвестиционна дестинация

    Работим по няколко проекта на значими компании на европейско и световно ниво - Весела Тодорова-Мозеттиг, директор на Френско-българската търговска и индустриална камара, пред Economy.bg
    15 ноември 2022, 17:00 a+ a- a

     

    „Отчитаме засилен интерес към България като инвестиционна дестинация както от новонавлизащи компании, така и от инвеститори, които вече присъстват в България“, подчерта пред Economy.bg Весела Тодорова-Мозеттиг, директор на Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК). По думите ѝ запитванията са основно от компании производители на текстилни, метални и пластмасови изделия и заготовки, както и работещи операции по сглобяване. Весела Тодорова-Мозеттиг отчита, че 2022 е била отлична, тъй като са се запазили търговският стокообмен между Франция и България от 2 млрд. евро и инвестициите от 1 млрд. евро. Засилил се и интересът към България и българските доставчици на стоки и услуги.

    Как се празнува Божоле нуво в света и в България, какъв е потенциалът на България като винена дестинация, има ли реален интерес от френски компании да преместят производство към България, каква беше 2022 за българо-френските икономически отношения, предстоят ли нови френски инвестиции и в кои сектори – тези и други въпроси коментирахме с Весела Тодорова-Мозеттиг, директор на ФБТИК.

    В началото на 50-те години на миналия век богатата реколта от грозде в района Божоле се превръща в повод за разчупване на многогодишната практика по отношение на вината. По желание на местните производители френското правителство за първи път в историята позволява по-ранното отваряне на новите бутилки, като така се дава началото на традицията за предлагането на младо вино. Така напитката от сорта грозде „Гаме“, отглеждан в региона Божоле, се сдобива със собствен празник. Събитието се отбелязва в най-големите градове по света всеки трети четвъртък на месец ноември. В София честването е под патронажа на Френско-българската търговска и индустриална камара.

    От август 2015 Весела Тодорова-Мозеттиг е директор на Френско-българската търговска и индустриална камара. Завършила е международни икономически отношения и международни отношения в Университета за национално и световно стопанство в София. Притежава магистърска степен по бизнес администрация от Университета на град Нант, Франция, и по европейски отношения от Софийския университет „Св. Климент Охридски“. През 2009 и 2010 следва в Националната школа по администрация на Франция.

    Весела, след прекъсване заради пандемията отново организирате празника Божоле нуво. Как ще се чества той у нас и по света?
    Много сме щастливи, че тази година имаме удоволствието отново да посрещнем младото вино Божоле нуво 2022 така, както френският обичай повелява. Първата бутилка от току-що пристигналото вино Божоле нуво 2022 в София ще бъде отворена по време на церемонията, която организираме на 17 ноември в НДК.
    Нашите гости, сред които дипломати, предприемачи – ръководители на френски, български и международни компании и гости на столицата, ще имат възможност да се запознаят с вкусовите качества на тазгодишната реколта и да отпият първите глътки от Божоле нуво. Церемонията, която ще се проведе под патронажа на Посолството на Франция, ще се води от председателя на нашата Камара, господин Стефан Делайе. Гостите ще поздрави лично и госпожа Илияна Йотова, вицепрезидент на Република България.
    Н. Пр. Жоел Мейер, посланик агрее на Франция в България, ще бъде сред официалните гости. Ръководителят на генерлния спонсор на събитието, Банка ОББ, също ще поздрави присъстващите по повод празника.
    С тази церемония София ще се включи сред градовете по цял свят, които отбелязват празника – освен в Париж традицията е силно застъпена в Ню Йорк, Токио, Мадрид, Пекин и много други градове. В един и същи ден, почти в един и същи час, всички празнуват Франция, френското вино и френската гастрономия с хубав хляб и хубаво сирене, по възможност произведени в региона на лозята Божоле нуво, които се простират на територия между градовете Лион и Макон. Ще се постараем и ние да пренесем гостите в една приятна френска атмосфера с хубав френски вкус.

    На какво се дължи популярността на събитието?
    Събитието е толкова популярно, защото е свързано с очакването на един хубав празник, с приятно пивко вино, чиито качества се разкриват при отварянето на първата бутилка, в съчетание с отбрани деликатеси, френска музика и една традиция, която се спазва от повече от 70 години. Извеждането на пазара на Божоле нуво само шест седмици след края на гроздобера, винаги в третия четвъртък на месец ноември, първоначално е разрешено през 1951 г., година на изключително богата реколта и произведен излишък от грозде от сорта Гаме. Големите количества бързо се изконсумират на организираните от винопроизводителите празненства по повод отварянето на първите бъчви Божоле нуво и така до днес.
    В България тази традиция е въведена от Френско-българската търговска и индустриална камара, която отбелязва празника вече близо 20 години. Заедно с милионите почитатели на Божоле нуво в различни точки от земното кълбо и тази година ще поздравим гостите с думите: „Новото Божоле пристигна!“.

    Франция е един от лидерите на пазара на вино. Има ли потенциал България също да се превърне във водещ световен производител?
    Разбира се! България има своето име сред винопроизводителте по света, но заслужава една по-мащабна, постоянна и модерна маркетингова кампания и разработването на съпътстващи дейности и продукти. Важно е да се изведат на преден план и да се опазват качествата на българския тероар по региони, като се подчертаят традициите от Тракийско време и местните сортове. За представянето по света, най-голямо значение има съдържанието на местно ниво: култура и традиции, леснодостъпни за хората от цял свят.

    Какво трябва да подобрим, за да бъдем по-привлекателни като винена туристическа дестинация?
    Голямо значение има обучението на работещите в сектора, както и разработването на много повече разнообразни допълващи продукти – сирена, месни продукти и хляб, както и организиране на придружаващи културни дейности. Винените маршрути би следвало да се очертаят и обозначат ясно, да се привлекат местните жители с места за настаняване и производство на местни кулинарни продукти, всички винени региони би следвало да наситят културната част от маршрутите с опазване и улесняване достъпа, включително поставяне на ясни обяснителни табели на английски език, до забележителности и фестивални програми, да уредят местностите с инфраструктура, която сама да води посетителите. Тази информация трябва лесно да се намира при търсене в мрежата и при запитване. Това е работа, която всички страни в процеса могат и е необходимо да извършат заедно: производители, общини, учебни заведения от средното и висшето образование, културни ведомства, области, централно и местно управление.

    Много германски компании обмислят да върнат части от производството обратно от Азия към Европа. Има ли такава тенденция и във Франция? И България в полезрението на френските инвеститори ли е?
    Да, ние също наблюдаваме такава тенденция. Успоредно отчитаме засилен интерес към България като инвестиционна дестинация както от новонавлизащи компании, така и от инвеститори, които вече присъстват в България. За разгръщането на пълния потенциал на тази тенденция и извличане на максимална полза за България от този процес от особено значение са усилията в областта на обръщане на неблагоприятната демографска тенденция чрез семейна политика за стимулиране на младите семейства, стимулиране на образователния сектор, подобряване на болничната помощ и услуга, задържането и улесняване завръщането и привличане на българи и желаещи да се включат в българския трудов пазар чужденци.

    От кои сектори са основно компаниите с интерес към релокация към България?
    Основно запитванията, които постъпват при нас, касаят производството на текстилни, метални и пластмасови изделия и заготовки, както и операции по сглобяване.

    Можем ли да очакваме скоро нови френски инвестиции?
    Да, работим по няколко проекта на значими компании на европейско и световно ниво.

    Направихте преди дни обиколка сред френските инвеститори у нас. Какво споделят те? С какви предизвикателства се сблъскват френските компании в България?
    Организираме делегация от 50 фирми, членуващи в нашата Камара, които посетиха десетина френски инвеститори в град Пловдив. В делегацията се включи и ръководителят на Икономическата служба към Посолството на Франция, госпожа Емманюел Булестро. Също така имахме възможността да се срещнем и със заместник-кмета на Община Пловдив по напр. Образование, бизнес развитие и европейски политики, господин Стефан Стоянов.
    Всички френски инвеститори са много удовлетворени от решението си да стъпят на българския производствен пазар. Компаниите, които посетихме, се интересуват от сътрудничество с образователните заведения и търсят трайно вписване в индустрията на България. Техните проекти касаят разширяване на производството, намиране на местни доставчици или привличане на световни такива в България и осигуряване на нови клиенти на компаниите благодарение на българските им производствени единици.
    Предизвикателствата са основно в областта на човешките ресурси.

    Каква беше 2022 за българо-френските икономически отношения?
    Годината бе отлична, тъй като в икономическите отношения между двете страни се запазиха търговският стокообмен от 2 млрд. евро и инвестициите от 1 млрд. евро и се засили интересът към България и българските доставчици на стоки и услуги. Щастливи сме да придружаваме френските компании в България и да помагаме на българските да намерят френски контрагенти. Това е нашето призвание.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 11 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 12 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 13 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 15 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк