неделя, 27 ноември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3434 прочитания

    На крилете на пазар за милиарди: Тази българска компания има амбиция да стане водещата карго авиолиния с дронове в света

    Искаме да модернизираме логистиката и превоза на товари – Свилен Рангелов, съосновател на „Дронамикс“ – първата в Европа карго авиолиния с лиценз за дрон, пред Economy.bg
    12 септември 2022, 09:35 a+ a- a

    До края на 2022 ще стартират карго полети с български безпилотни товарни самолети на „Дронамикс“ в Средиземноморието, а през 2024 и в България. Карго полетите на българските дронове ще започнат първоначално в Малта и Италия. Това стана ясно през август по време на среща между министъра на иновациите и растежа Александър Пулев със съоснователя на компанията Свилен Рангелов. Тогава Рангелов изтъкна, че се планира масово производство на карго дронове в дългосрочен план в България, като тук със сигурност ще бъде запазен центърът за развойна дейност.

    Компанията е разработила собствен дрон, наречен „Черният лебед“, като крайната ѝ цел е да улесни логистиката и начина на пренасяне на товари с доставка още на същия ден. Близо 140 души работят в компанията, от които над 100 в България. „Дронамикс“ е първата в Европа карго авиолиния с лиценз за дрон.

    „Дронамикс“ е основана през 2014 от братята Свилен и Константин Рангелови. Тя е единствен и стратегически партньор на IATA за безпилотни летателни апарати в целия свят. През 2021 дружеството обяви първи стратегически партньорства с DHL – най-голямата логистична компания в света, и Hellmann Logistics, водещ логистичен гигант в Европа.

    Компанията работи и по изграждането на мрежата си от дрон портове и вече има сключени партньорства с над 60 летища глобално за оперирането на услугата за превоз на товари. Стартъпът финансира разрастването си през борсата, като вече има над 1000 акционери.

    За да разберем повече за плановете на компанията, потенциала и предизвикателствата на пазара, разговаряхме със Свилен Рангелов, съосновател и главен изпълнителен директор на „Дронамикс“.

    Свилен Рангелов е бакалавър по икономика от колежа „Дейвидсън“, САЩ. Бивш консултант в Ernst & Young и сериен предприемач.

    „Дронамикс“е разработила собствен дрон, наречен „Черният лебед“

    Свилен, 8 години след създаването на „Дронамикс“ къде е компанията в момента? Каква е равносметката за периода?
    Срещнахме се с много предизвикателства и много възможности. През последната година постигнахме няколко цели от изключителна важност – представихме първия пълномащабен прототип, получихме първия лиценз за карго дронове в Европа, привлякохме стратегически партньори по производството. Усилената работа продължава – усъвършенстваме и тестваме прототипите, и през последната година развихме авиониката – софтуера, който движи самолета, една основна част от технологията ни. Не на последно място, продължаваме да привличаме все повече таланти към инженерния екип, прибавяйки опита на професионалисти, работили за компании като Airbus, Tesla, Apple и др.

    Товари на какво разстояние и с каква тежест ще доставят дроновете Ви?
    Пълномащабният ни дрон – „Черният лебед“, може да пренесе товар от 350 кг на разстояние до 2500 км.

    Защо започвате конкретно от Малта и Италия?
    Над 20 милиона граждани на Европейския съюз живеят в т.нар. островни общности и са най-засегнати от липсата на навременни доставки на достъпни цени. Ние създадохме компанията с мисията не само да развиваме водещи нови технологии, но и да ги прилагаме, когато можем, в полза на пренебрегвани маршрути и общности.

    С колко летища и държави имате договори?
    Установили сме, че дрон летищата привличат значителен интерес, особено от регионални летища и летателни бази, които са основни за нашия бизнес модел и често пъти са в непосредствена близост до основни източници на стоки за износ. Подписали сме с някои от ключовите точки в Средиземноморието и над 60 летища в глобален мащаб.

    От кои сектори има най-голям интерес към използване на Вашите дронове?
    Интересът към бизнес модела, който предлагаме, е изключителен. „Дронамикс“ ще бъде оператор на полетите с амбицията да се развием като първата и водеща карго авиолиния с дронове в света. Привличаме интерес както от спедитори, така и от бизнеси в различни сектори, като резервни части, фармация, мода, хранителни продукти, както и държавни пощи. Това е доказателство колко приложимо е решението, което предлагаме.

    Колко голям е екипът Ви в България в момента и планирате ли разрастване?
    Екипът в България наброява над 100 души и тази бройка постоянно расте пропорционално с усилията, които полагаме в R&D.

    От какъв тип специалисти ще имате нужда? Как успявате да ги привлечете и задържите?
    Екипът ни е разнороден и следователно опитът, който търсим, също – от информационни технологии до ръководене на проекти, от авиационни, машинни и други инженери до развитие на търговска дейност. Често набираме кадри като инженери и специалисти в авиацията не само от България, но и от чужбина, имаме колеги от 10 държави.

    Карго дроновете ли са бъдещето на логистиката?
    Въпреки че търговията се развива стремглаво благодарение на дигиталните технологии, превозът на товар се основава на същите принципи като отпреди 50 години. Това, което имаме за цел да постигнем, е модернизирането на тази изключително важна част от световната верига за доставки.

    Какъв е потенциалът на глобалната карго дрон икономика?
    Глобалната карго дрон икономика е в началната си фаза. Според изследване на „Левитейт Капитъл“ логистиката с дронове се очаква да достигне 35 млрд. долара до 2030. Виждаме все повече успешни начинания в тази сфера, но смятаме, че истинският потенциал е в така наречената средна миля (от град до град), в която оперира „Дронамикс“.

    Готови ли са хората за доставки от „робоптици“, които кръжат над главите им?
    Ако въпросът е дали са готови за нашите самолети, отговорът е: „Да!“. Според проучвания по темата, когато погледнем потенциала на дроновете да решат проблеми, като например навременни доставки на лекарства, медицински материали, храна на труднодостъпни места, толерантността нараства. Технологията, която сме разработили, ще лети на средна височина 5000 метра, тоест ефектът върху спокойствието на хората не би бил осезаем.

    Как ще се контролира въздушният трафик при очаквано масово навлизане на карго дронове?
    Всеки полет е координиран с местните служби по въздухоплаване точно както е и при пътническите полети. Нашата технология предлага няколко предимства: едното е, че избягвайки натоварените главни летища, ще имаме по-малко конкуренция за места за кацане и излитане. Автоматизацията също ще изиграе ключова роля в бъдещето на дрон авиацията.

    Какъв съвет бихте дали на хора, които се чудят дали да поемат по пътя на стартиране на собствен бизнес? Каква е формулата на успешния бизнес?
    Може би едно от най-големите предизвикателства не е да работиш усилено или да вярваш в идеята си, това е нужно при почти всички професионални ситуации. А това да подготвиш бизнеса да понесе изпитанията, които не могат да бъдат предвидени. През последните години се сблъскахме с немалко такива и част от подготовката ни включва да се заобиколим с експерти, които имат качества и опит, различен от нашия, и могат да ни помогнат да видим нещата по тотално различен начин. С почти всеки проблем, с който ще се сблъскате, някой друг някъде по света вече се е сблъсквал и най-вероятно го е решил.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на ДРОНАМИКС ООД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    Мария Габриел: В Европа има нужда от повече инвестиции в компании, ръководени от жени
    Едва 15% от стартъпите са основани от жени и те получават едва 2% от общите инвестиции в сферата, подчерта българският еврокомисал
    преди 2 дни
    НАП ще връщадо 1800 лева за 3 деца
    До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца чрез работодателя
    преди 2 дни
    София вече има планетариум
    „Андромеда“ ще работи без почивен ден и ще предлага разнообразна програма
    преди 2 дни
    УниКредит: Цените на имотите в София може да паднат с между 5 и 10% през 2023
    В София и Варна жилищата са най-недостъпни за хората, едва 10% от домакинствата, които са с най-високи доходи, могат да си ги позволят, сочи анализ на банката
    25 ноември 2022, 11:18
    ЕС договори мерки за общо закупуване на газ
    Руският газ ще бъде изключен от съвместното закупуване, договориха се министрите на енергетиката от страните от ЕС
    25 ноември 2022, 09:21
    Първа копка на "Ритейл парк Добрич"
    Очаква се той да отвори врати през есента на 2023