петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1817 прочитания

    Нова асоциация ще помага на българския бизнес по пътя към дигитализацията

    Каква помощ ще оказва IAD и какъв тип фирми ще бъдат подпомогнати– д-р Андреас Майер и Бенджамин Талин, инициатори на Индустриална асоциация „Дигитализация“, пред Economy.bg
    10 август 2022, 11:24 a+ a- a

    На 7 юни официално стартира работа Индустриална асоциация „Дигитализация“ (Industry Association Digital – IAD, под мотото #FORBULGARIA. Нейни инициатори са д-р Андреас Майер и Бенджамин Талин. Целта ѝ е да подпомгне българския бизнес по пътя към дигитализацията и иновациите. Асоциацията беше подпомогната от Министерството на иновациите и растежа, Българската агенция за инвестиции (БАИ), Агенция за насърчаване на малки и средни предприятия и много други.

    За да разберем повече за целите на IAD, какъв тип компании как ще бъдат подпомогнати, кои сектори у нас имат най-голяма нужда да бъдат дигитализирани, какви инвестиции ще са нужни и какви са основните предизвикателства, разговаряхме с инициатори на Индустриална асоциация „Дигитализация“ – д-р Андреас Майер и Бенджамин Талин.

    Каква е целта на Вашата асоциация – IAD?
    IAD е различен начин на мислене за дигитализацията и иновациите. Това е подход „от долу нагоре“, който дава възможност на всяка компания, организация и отделен човек, който иска да окаже въздействие. Целта на IAD е да предостави на компаниите достъп до ресурси, да свали бариерата за навлизане на дигитализацията и иновациите и да използва подхода „от долу нагоре“, за да обедини силата на всеки, който иска да промени нещо. IAD е съвместна дейност, която обединява най-добрите и най-ярките умове в страната, за да работят по проекти, които имат реално въздействие върху България и българската икономика.

    Д-р Андреас Майер

    Защо Вие като чужденци се интересувате от дигитализацията в България?
    Андреас Майер:Преместих се в България преди 10 години и това беше невероятно преживяване. Видях как страната се развива и променя много, а също и как бизнесът тук се опитва да настигне останалия свят. Има голям потенциал българските предприятия да станат по-конкурентоспособни в международен план, но трябва по-добре да използват ресурсите си. Един от най-големите проблеми е, че фирмите тук нямат достъп до същата информация и мрежи, както компаниите в други страни. Това затруднява намирането на нови възможности и установяването на контакти с потенциални клиенти. Друг проблем е, че много предприятия тук все още използват традиционни методи, които често са неефективни и скъпи. Вярвам, че ако българскят бизнес успее да преодолее тези пречки, той ще може да успее на световната сцена.

    Бенджамин Талин


    Бенджамин Талин: Имах удоволствието да работя с Андреас няколко пъти. Той е изключителен експерт в областта на ИТ. Свързахме се с него първоначално, за да ни помогне да разработим нашата платформа за икономическо развитие – Insights. По време на престоя ми в България успях да видя от първа ръка необходимостта от повече подкрепа за бизнеса и организациите. Ето защо с Андреас работихме по създаването на IAD, за да подпомагаме по-добре компаниите в България, без да създаваме повече препятствия и спънки. Също така имам удоволствието да кажа, че MoreThanDigital сега разширява дейността си в България и ние се ангажираме да предоставим необходимите ресурси и подкрепа, за да помогнем на бизнеса да процъфтява. Заедно можем да помогнем на хиляди фирми с инструменти, софтуер, поддръжка и др.

    Какъв е Вашият опит с дигитализацията?
    АМ: Информационните технологии са част от живота ми вече повече от 30 години и все още ме вълнуват. Работя в областта на ИТ от много години, а от почти 5 години ръководя и собствена ИТ компания – CodeCoda, в България. Помагам на международни, както и на местни компании, организации и институции да използват технологиите. Много се интересувам и от нови стартиращи фирми, които използват интересни технологични решения. Но наред с IAD и SIX ERP е един от любимите ми проекти, защото непрекъснато се развива и подобрява начинът, по който работят предприятията. Винаги е вълнуващо да видиш как кодът може да се използва за решаване на проблеми и подобряване на нещата. Харесва ми да помагам на хората да използват технологиите, за да направят живота си по-лесен и по-ефективен.
    БТ: Още от първата ми компания на 13-годишна възраст съм обсебен от идеята да използвам технологии за подобряване на „всичко“. Това ме доведе до кариерата ми в консултантската дейност, стотици публикации, както и до многобройните ми стартъпи и репутация. Силно вярвам, че дигитализацията може да помогне за решаването на много проблеми и да направи нещата много мащабируеми. Затова преди 5 години основах MoreThanDigital. Тя прерасна във водеща световна дигитална инициатива, търсеща решения за икономическо развитие и образование, които са мащабируеми и могат да помогнат на компаниите да се справят с бъдещи предизвикателства като цифровизацията. В тази роля аз също съветвам правителствата и работя с ЕС и други международни организации за по-добра подкрепа на компаниите.

    Как помагате на компаниите с дигитализацията?
    Тъй като всичко в света все повече се случва онлайн, бизнесът е изправен пред нови предизвикателства. Мнозина се опитват да бъдат в крак с променящата се среда и се нуждаят от подкрепа. В отговор на това Industry Association Digital (IAD) създаде виртуален резерв от ресурси. Този резерв е отворен за всеки, който може да предложи помощ, независимо дали под формата на софтуер, поддръжка, знания, или нещо друго. Компаниите в нужда могат да получат достъп до тези ресурси безплатно. Понастоящем резервът включва например безплатни ERP системи, софтуер за управление на търговска дейност, семинари за стратегия за електронна търговия, онлайн курсове и статии за знания. IAD се ангажира да помага на бизнеса да се ориентира в непрекъснато променящия се пейзаж в интернет ерата и този пул е само един от начините, по които го правим. Каним всички, които могат да предложат помощ, да допринесат, и насърчаваме онези, които се нуждаят от помощ, да се възползват от този ценен ресурс.

    Какъв тип компании ще подкрепите?
    Като IAD вярваме, че всеки бизнес трябва да има достъп до ресурсите, от които се нуждае, за да бъде успешен. Ето защо си сътрудничим с над 50 различни партньори, организации и публични институции, за да постигнем възможно най-голямо въздействие. Гарантираме, че ресурсите са справедливо разпределени, така че всички компании независимо от размера или местоположението им да имат равни възможности да се развиват и просперират. По този начин можем да помогнем на фирми с всякакви размери да достигнат пълния си потенциал. Независимо дали сте стартиращ, или глобален играч, ако имате нужда от помощ, искаме да сме сигурни, че ще получите справедливия си дял.

    Кои сектори според Вас имат най-голяма нужда са бъдат дигитализирани?
    Цялата икономика има нужда от помощ по отношение на цифровизацията. В някои сектори обаче отражението е по-силно, отколкото в други. Например в производството и търговията възможността за свързване с нови доставчици или клиенти по целия свят може да увеличи ефективността и печалбите. В сферата на услугите, като например здравеопазването или хотелиерството, дигитализацията на връзките с клиентите може да подобри нивата на удовлетвореност и да улесни клиентите в намирането на необходимите им продукти или услуги.

    Кои са основните предизвикателства пред компаниите по отношение на дигитализацията?
    Няколко са основните предизвикателства, пред които са изправени компаниите, когато става въпрос за дигитализация. Едно от най-големите е страхът от промяната – много компании се колебаят да направят необходимия преход към дигиталното, защото се страхуват да не загубят това, което ги прави успешни. Освен това около цифровите технологии има доста несигурност, което може да направи мениджърите нерешителни по отношение на инвестирането на големи суми в първоначални разходи. Ето защо с IAD се опитахме да направим ниска бариерата за навлизане в цифровизацията и да улесним компаниите да започнат първите си проекти.

    Къде е българският бизнес по отношение на дигитализацията в сравнение с компаниите в други страни от ЕС?
    Нашият опит сочи, че българските компании все още изостават доста по отношение на дигитализацията в сравнение с останалия свят. Основен принос има липсата на осведоменост и разбиране за ползите, които цифровизацията носи. Освен това заради ниските разходи за труд и по-слабия фокус върху световните пазари много български бизнеси все още се колебаят да преминат към дигитални платформи и процеси. Друг проблем може би е, че много български компании все още се управляват от по-стари поколения, по-трудно решаващи се да променят начина, по който винаги са правили нещата. Въпреки това, както видяхме през последните години, поради недостига на работна ръка и ценовия натиск и фирмите тук се чувстват притиснати да използват цифровизацията, за да бъдат по-ефективни и да пестят разходи.

    Какви инвестиции трябва да направят компаниите по пътя към дигитализация?
    Има няколко важни неща, които компаниите трябва да направят, за да извървят пътя към цифровизацията. Първо, образованието и осведомеността са ключови. Важно е служителите на всички нива в компанията да са наясно какво означава дигитализацията за бизнеса и как тя може да помогне или да попречи на напредъка. Освен това важно е заделянето на процент от бюджета за иновации и цифрови инициативи. Твърде често компаниите се фокусират единствено върху краткосрочните печалби и пренебрегват значението на инвестирането в дългосрочни цели. И накрая, от решаващо значение е да останеш отворен към новостите. Дигиталната среда непрекъснато се променя и развива, така че е важно да имате желание да експериментирате и да опитвате нови неща.

    Каква е дългосрочната Ви цел?
    Дългосрочната ни цел е да привлечем повече компании в IAD, да споделим знания и да дадем шанс на всяка компания в България да започне своето дигитално пътешествие. Заедно с нашите партньори планираме роудшоута, за да достигнем до повече фирми, дори и в отдалечените региони. По този начин се надяваме да спечелим нови обещания за ресурси от съществуващи и потенциални нови компании. Това ще ни помогне да разширим услугите си и да достигнем до още повече хора, които се нуждаят от нашата помощ. Крайната ни цел е да помогнем на възможно най-много хора да преминат в цифровата ера и вярваме, че като работим заедно, можем да го направим #ЗаБългария.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 48 минути
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 56 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 1 час
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 2 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research