четвъртък, 28 октомври 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2260 прочитания

    Ще имаме ли скоро електронни трудови книжки, трудови досиета и болнични?

    Бъдещето на трудово-отчетните процедури и документи коментираха експерти на дискусия в София
    14 октомври 2021, 14:51 a+ a- a

    Какво е бъдещето на трудово-отчетните процедури и документи и върви ли се реално към тяхната дигигализация? Темата коментираха експертът по трудово право доц. Андрей Александров, заместник-председателят на БСК Мария Минчева и икономистът от ИПИ Петър Ганев на дискусия в София, организирана от Сдружението за модерна търговия (СМТ). Дискусията модерира Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението.

    Задължителни първи стъпки от дигитализацията са въвеждането на електронни трудови книжки, трудови досиета и болнични. В случая с болничните листове например, компаниите своевременно ще получават документите в електронен вид и ще отпадне необходимостта заболелите служители лично да ги предават, което не само е излишен разход на време, но и представлява риск за здравето на хората. В същото време цялата информация за работещите ще е много по-сигурно поддържана и много по-лесно достъпна както за служителите и фирмите, така и за администрацията. 

    „Трудовото право като цяло е един консервативен отрасъл, който трудно приема нови предизвикателства. Ппоследната година обаче доста ясно ни показа, че реформи са необходими и, че е назрял моментът. Вече има нагласа както от страна на работодателите и  служителите, така и от нормотворците да започне модернизация на документацията, свързана с трудово-правните отношения“, коментира експертът по трудово право доц. Андрей Александров.

    Дигитализацията на тези документи, както и на процедурите, свързани с достъпа до тях и актуализациите им, би минимизирала напълно излишния трафик на хора с хартиени документи между работодатели и институции и би редуцирала времето за обработката им, единодушни бяха експертите.

    „Хартиеният живот отминава и бъдещето е на дигиталния свят. Вече не е необходимо информацията да се пази на хартия, тъй като 90% от нея е достъпна в дигитален формат.“, коментира заместник-председателя на БСК Мария Минчева.

    Икономистът от ИПИ Петър Ганев коментира доколко адевкатно е трудово законодателство на  българската икономика, която в по-голямата си степен вече е икономика на услугите. „Грубо казано ние сме написали трудово законодателство за фабрика и го прилагаме към всички.“, отбеляза Ганев.

    Важен ефект от цифровизацията на трудовите документи и процеси ще е и освобождаването на финансов ресурс на компаниите и повишаването на приходите в бюджета. Според проучване на БАУХ за обработване и поддържане на трудови книжки и досиета са необходими поне един специалист по човешки ресурси на 3 000 служители, или около 6 милиона лева годишно за заплати, които ще бъдат спестени. Друг пряк резултат от дигитализацията ще е и ограничаването на сивия сектор, което ще доведе до ръст на приходите от осигуровки и данъци в държавния бюджет.

    Всички тези положителни ефекти ще бъдат постигнати, ако се модернизира сравнително архаичното българско трудово законодателство и възможностите за цифровизация бъдат заложени при бъдеща оптимизация на Кодекса на труда и съпътстващите го нормативни документи, показва и анкета на СМТ на тема „Защо веригите са добър работодател“, проведена в периода юни-юли 2021 с Billa, Фантастико, Deichmann, dm, Mr. Bricolage, Kaufland, Lidl, T MARKET, ProMarket. 

    Според членовете на СМТ съществени предизвикателства пред бизнеса в областта на трудовото законодателство са приемането на множество трудови закони и подзаконови актове. В тази връзка експертът по трудово право доц. Андрей Александров отбеляза, че в България има море от регулации и служителите, които ги прилагат, се изгубват в нормативните актове.

    При нас концептуално е сбъркан и моделът, по който траспонираме директиви в националното законодателство, отбеляза доц. Андрей Александров. И именно поради това, че непрекъснато се „преписват“ директиви, качеството на законодателния процес е изключително ниско.

    Като едни от най-големите работодатели в България с повече от 23 000 служители, членовете на СМТ предлагат да се анализира действащата уредба и да се вземат предвид обсъждания и становища на бизнес сдружения и организации. Според тях държавата трябва да приема бизнеса като партньор в подобряването на бизнес средата у нас, важна част от което е и развитието на трудовото законодателство. Освен това е необходимо правната тематика по теми като работното време, разрешителни за работа на чужденци и на непълнолетни лица, различните режими на командироване и така нататък да се кодифицира на едно място. 

    Кога обаче реално може да се стигне до дигитализация на трудово-правните отношения - вижте какво прогнозираха експертите в дискусията.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 минути
    5643 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 587 765
    преди 15 часа
    САЩ предвиждат въвеждане на „данък милиардери“
    Той ще засегне приблизително 700 данъкоплатци с над $1 млрд. активи или $100 млн. годишен доход за 3 последователни години
    преди 16 часа
    Повече от половината места за настаняване у нас отчитат намаление на приходите през септември
    Около четвърт от мениджърите са съкратили персонал, показват данните на НСИ
    преди 17 часа
    Конференция „Новата транзитна епоха на недвижимите имоти“ ще се проведе в хибриден формат
    Тоова ще е седмото поредно издание на Националната конференция “INSPIRE TO HIGHER” по случай деня на професионалните брокери и агенти на недвижими имоти 30 октомври
    преди 17 часа
    Първото издание на eBay Academy стартира у нас
    В безплатното обучение ще вземат участие над 50 български фирми