четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6335 прочитания

    БАУХ с предложения за нормативни промени за въвеждането на е-трудова книжка

    Имаме готов детайлен, изчерпателен, обективен, независим, експертен документ с предложения за промени в нормативната уредба, казва Данаил Кънчев - ръководител на работната група и член на УС на БАУХ
    12 август 2021, 10:19 a+ a- a

    Данаил Кънчев - ръководител „Бизнес операции“ на Dext и член на УС на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ), ръководител на работната група на асоциацията по дигитализация на трудовата книжка

    Въвеждането на електронна трудова книжка отново става актуален, а от Българската асоциация за управление на хора (БАУХ) заявява готовността си за сътрудничество и диалог по темата с всички заинтересовани институции.

    Потърсихме Данаил Кънчев, член на УС на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ) и ръководител на работната група на асоциацията по дигитализация на трудовата книжка, за да сподели какви предложения има ЧР общността за нормативни промени.

    Кънчев е ръководител „Бизнес операции“ на Dext (доскоро Receipt Bank) в България. Той има над 15 години опит в областта на управление на човешки ресурси, управление на проекти и администрация, завършил „Публична администрация“ в УНСС и Erasmus University в Ротердам. Сертифициран специалист в GPHR (Global Professional in HR) и PMP (Project Management Professional).

    Г-н Кънчев, от кога Българската асоциация за управление на хора работи по въвеждане на е-трудова книжка и защо това е важно за специалистите по Човешки ресурси?
    Българската асоциация за управление на хора (БАУХ) е създадена през 2000 г., за да развива най-добрите професионални практики в управлението и развитието на човешкия капитал и работи в посока подпомагане и развитие на професионалистите в областта на управлението на човешките ресурси, издигане статута на професията и установяване на високи стандарти в работата, съизмерими със световните практики и тенденции в професията. Мисията на БАУХ е да развива, да верифицира и награждава знанията, уменията и добрите практики на HR професионалистите в България и техните организации. Ние сме организация, която насърчава споделянето и си взаимодейства и партнира с други професионални неправителствени организации, както и с държавни институции. В този смисъл, ние като асоциация, обединяваща и работеща за професионалистите в областта на управлението на човешките ресурси, взехме решение през 2020 да сформираме работна група по дигитализация на трудовата книжка.

    България изостава ли с въвеждането на дигитална трудова книжка в сравнение с останалите страни?
    Въпреки напредъка по отношение на електронизацията на различни процеси и дейности и въвеждането, надграждането и подобряването на редица информационни системи и приложения в различни административни структури и области на държавно управление, България изостава спрямо повечето държави членки на ЕС в областта на дигитализацията на административните процеси и документи, които се поддържат и обслужват от работодателите. Един от документите, които все още се ползват масово на хартия, и които могат да бъдат дигитализирани, е именно трудовата книжка. България е единствената държава-член на ЕС, която поддържа подобна хартиена трудова книжка. Този архаичен метод за поддържане на информация всъщност отдавна няма смисъл в този си вид, понеже по-голямата част от тази информация се предоставя от работодателите към НАП. Безумно е в днешно време да се използва толкова много хартия и човешки ресурс, за да се дублира информация на хартия. По разчет на БАУХ, за поддържане на информацията са необходими поне един специалист по управление на човешки ресурси на 3000 служители, или около 6 млн. лева годишно за заплати на служителите, които обработват трудовите книжки.

    Какво е постигнато до момента?
    През 2019 правителството направи опит чрез промяна на Наредба за трудовите книжки и трудовия стаж да смени формата на хартиената трудова книжка. На практика, това предложение създаваше допълнителна административна тежест и разходи за работодателите. БАУХ реагира остро и заедно с други организации успяхме да спрем този опит да се вдъхне нов живот на този документ, създаден от една отдавна отминала епоха. През 2020, БАУХ сформира работна група по дигитализация на трудовата книжка, която включваше 22 участници. Целта й беше да прегледа от различни страни въпроса по въвеждане на е-трудовата книжка, и да предложи промени в законовата и подзаконова нормативна база, които да позволят въвеждането на е-трудова книжка.

    БАУХ какви предложения за нормативни промени има?
    Както споменах, в БАУХ сформирахме обща работна група, която се състоеше от три подгрупи. Едната включваше експерти в областта на човешките ресурси. Членовете й направиха преглед на самото съдържание и реквизитите на е-трудовата книжка, за да предложат кои от тях е редно да се запазят и кои – да отпаднат. От експертна гледна точка, беше обсъдена всяка информация по темата - дали е необходима, дали е полезна за работодателя и т.н.
    Втората подгрупа беше съставена от юристи, които прегледаха законовите и подзаконови нормативни актове, които следва да бъдат изменени, за да бъде въведено в българското законодателство понятието е-трудова книжка. В резултат от дейността на юридическата подгрупа, бяха изготвени предложения за промени в нормативната уредба във връзка с въвеждането на електронна трудова книжка. Те засягат изменение и допълнение на Кодекса на труда и нова Наредба за електронната трудовата книжка и трудовия стаж, както и промени в Кодекса за социалното осигуряване и Гражданския процесуален кодекс. Те бяха изготвени през октомври 2020.
    Третата подгрупа беше институционалната. Тя имаше за цел да обедини експерти, които да ни помогнат да набележим пътя, по който тези промени да бъдат прокарани, за да влязат в действие. Трите подгрупи подготвиха предложения за промени в нормативната уредба във връзка с въвеждането на електронна трудова книжка.
    В тези подгрупи имаше сериозни професионални дискусии, които повдигнаха много важни въпроси в съвременния контекст, например има ли право бъдещият работодател да знае заплатата на служителя, изплащана от друг работодател в смисъла на конфиденциалността на чувствителните лични данни на гражданите.

    Реално какво ще представлява електронната трудова книжка?
    Цялата гилдия знае, че данните, които се въвеждат в трудовата книжка, в голяма степен се въвеждат електронно в регистрите на НАП. Необходимо е в регистрите на НАП да се добавят няколко функционалности, с които да се събират тези липсващи към момента данни, а също така да се видоизмени текущият интерфейс на интернет портала на НАП, за да могат всички български граждани, използвайки текущите методи за идентификация, да достъпват нов тип електронна справка, която всъщност ще представлява тяхната електронна книжка. По този начин служители и работодатели, както и всички заинтересовани институции като НАП, НОИ, АЗ, ще могат електронно да достъпват информацията. Служителите няма да има как да загубят тази информация и няма да има нужда да използва хартия за данни, които и без това са на разположение и на работодатели, и на администрацията на държавата.

    Какво предстои?
    Виждаме, че темата предизвиква широк обществен интерес. БАУХ декларира, че вече има готов детайлен, изчерпателен, обективен, независим, експертен документ с предложения за промени в нормативната уредба във връзка с въвеждането на електронна трудова книжка. Асоциацията има готовност, желание и експертен потенциал и дава заявка за сътрудничество и съвместна работа с представителите на законодателната и изпълнителната власт в България по темата за дигитализация на трудовата книжка. Становището на БАУХ е, че е въпрос на време администрирането на отношенията между работодатели и служител да става в цифров вид, а не на хартия.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 минути
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 2 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 3 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 3 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки
    преди 4 часа
    3 български авиокомпании ще летят до Китай
    Правителството определи авиопревозвачите за директните полети до Поднебесната империя
    преди 4 часа