сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3531 прочитания

    Очакваме засилен фокус върху офисното изживяване

    Каква е новата реалност на пазара на имоти и как изглежда работното място на бъдещето, разказва Любо Младенов, асоцииран директор на Knight Frank България
    31 май 2021, 15:47 a+ a- a

    Любо Младенов започва своята търговска кариера в сферата на недвижимите имоти през 2008 г. като офис консултант, осигуряващ представителни услуги за наематели на офис площи, лизинг на офиси и продажби, прегледи на наеми и лизинг подновявания, преструктуриране на лизинг, пазарни проучвания Той също така има опит в работата с офис сгради, като участва в ежедневните операции и управлението на активи и съоръжения на офис портфолио от над 75 000 кв.м и над 150 наематели. Има експертен опит в търговски лизингови услуги, изследвания и инвестиционна стратегия, собственост и управление на съоръжения. Той е консултирал трансакции с добре известни мултинационални компании като Hewlett Packard, KBC, Adidas, Renault Nissan, Amgen, Fox Channels, GE, NSN, Nielsen, Puma, Nokia, Unicef Huawei и др. Младенов е възпитаник на УНСС със специалност „Международни икономически отношения“, и има допълнителни квалификации от: Cass Business School, Лондон, Великобритания (MSc Real Estate Investment); CAIA® (Chartered Alternative Investment Analyst) и LEED Green Associate®.

    С Любо Младенов, асоцииран директор на Knight Frank, разговаряхме за новия офис на Knight Frank в България, за очакванията на компанията за българския пазар на недвижими имоти, как пандемията се отрази на този сектор и какви са очакванията за бъдещето на офиса.

    Кога официално новият офис на Knight Frank отваря врати в „Интерпред“?
    Всъщност той току що отвори врати и вече работи. Освен това сме горди да съобщим, че тази година глобалните ни операции навършват 125 години.

    От колко души се състои екипът в момента и какви специалисти са те?
    Имаме старши екип от 5 души, който се занимава с недвижими имоти, оценка, маркетинг и администрация. Те си сътрудничат с цялата глобална група от над 20 000 души на 58 територии.

    Планирате ли допълнителни назначения – кога и на какви специалисти?
    Търсенето на таланти е непрекъснат процес за нас. В момента търсим колеги с търговски опит както опитни, така и младши специалисти. 

    Планирате ли бъдещо разрастване в други градове на България?
    Нямаме такъв план, но можем да се справим с всяка търговска трансакция в цяла България. Офисът ни е Knight Frank България, а не Knight Frank София.

    Кои са основните услуги, които ще предлагате у нас?
    Първоначално бизнесът ще бъде съсредоточен върху консултантски услуги за отдаване под наем на офис площи за корпоративни клиенти и наематели (услуги за наематели и представляване на наемодателите) и пълен спектър от услуги за комерсиални площи, планирани за в бъдеще.

    Как се отрази пандемията на глобалния пазар на офиси?
    Това е широк въпрос и всеки офис пазар има своите особености. Очевидно карантините засегнаха всички, но по-големият въпрос според нас е как ще осигурим повторното заселване на офисите и да подготвим новите решения за работното място. Всъщност имаме световен екип, който се фокусира върху това.

    Очаквате ли възстановяване на този пазар – в какъв период и обем очаквате да стане това?
    Необходимостта от нови мерки за сигурност и социално дистанциране в контекста на Covid-19 по принцип би генерирало по-голямо търсене на офиси за намаляване на плътността на работната среда. В същото време, ако работата от дома стане по-широко разпространена и постоянна практика, търсенето на офис площи в София може да намалее. Това, което предвиждаме обаче, е, че тези две тенденции могат да се балансират и цифрите се връщат към времето преди Ковид. Някои от наемателите имат въведени политики, които позволяват на служителите да работят отдалечено до края на 2021 г. Освен това големи ИТ и BPO компании, основният двигател на търсенето на офиси в София, очакват част от техния персонал да работи дистанционно на пълно работно време следващите няколко години. Въздействието на отдалечената работа може да бъде намалено чрез корекция на пазарните наемни нива. По-ниските наеми отново ще доведат до увеличаване на търсенето и ще прогнозират съществена промяна в модела на местоположение на обитателите в целия град.

    Има ли нова реалност на пазара на имоти, в частност при офисите, след пандемията и как изглежда тя?
    За повечето прогресивни компании здравето и благосъстоянието бяха здраво вградени в корпоративните програми, но Covid-19 катализира усилията. След като първото блокиране беше премахнато, гъвкавите доставчици на офис площи положиха големи усилия да създадат защитени от Covid работни места, за да се съобразят с правителствените насоки и да намалят рисковете за здравето. Те подобриха своите режими на почистване, увеличиха въздушния поток, добавиха станции за дезинфекция на ръце във всички пространства, поставиха сигнали за безопасност, организираха еднопосочни потоци и преработиха оформлението на мебелите, за да позволят социално дистанциране. За всички работни места този подход, на първо място за безопасност, ще надделее през 2021 г., а и след това, тъй като продължаваме да смекчаваме опасностите от Covid-19.
    Качеството и сътрудничеството ще бъдат в центъра на вниманието. Въпреки че скучните, тъпи и „кабинкови“ офиси са в миналото от известно време, вероятно ще видим засилен фокус върху офисното изживяване през 2021 г. Офисът няма да бъде това, което винаги е бил. Стратегиите на работното място ще включват стремеж към качество, фокус върху дизайна и акцент върху сътрудничеството, особено когато се опитваме да възстановим нашите изчерпани нива на социален капитал. Офисът ще бъде дестинация, която осигурява изживяване, връзка и избор - с достойни кафенета,специално организирани пространства за срещи, които внушават усещане за общност и принадлежност, биофилен дизайн* на офиса, който повишава благосъстоянието, гъвкави работни стратегии, които насърчават мобилността и технологиите и рационализират работните процеси.

    Как изглежда бъдещото работно място според Вас?
    Безопасно е да се каже, че Covid-19 ускори приемането на гъвкавата работа. Няколко локдауна принудиха много компании да работят от вкъщи - дори тези, които не искаха да работят където и да е, освен в офиса. Ние вярваме, че работата от вкъщи, както и други видове гъвкава работа, като например плаващо работно време и работа по-близо до дома, ще продължат да формират част от нашия трудов живот през 2021 г. Докато това отчасти се свежда до текущите ни усилия да ограничим пандемията, то също е следствие от новооткрития ни фокус върху гъвкавостта като цяло. Започваме да виждаме до каква степен различните хора, роли и задачи изискват различни параметри за оптимално представяне. За да повиши производителността, ангажираността и щастието на служителите, нашият свят на работа ще включва стратегическа комбинация от различни среди, места, работно време и дори гъвкава работна среда - като бюра за изправено работене, активни столове за сядане и дори топки за упражнения.
    Несъмнено, въпреки новооткритото ни приемане на работа от разстояние, има нарастваща нужда предприятията да предоставят офис пространство на своите служители, за да развият уменията си, да си сътрудничат и да се учат един от друг. Приказката за „смъртта на офиса“, която бе актуална през 2020 г., не беше заглушена от академичната реторика, тя бе заглушена от хора, на които искрено им липсваше офисната среда и всичко, което идва с нея. Бизнесът все още иска централен офис. Така че, докато търсенето на гъвкавост продължава, социалният капитал остава критичен. Бъдещето на работата ще бъде гъвкаво - няма универсален модел за бизнеса или служителите. Бизнес ефективността ще бъде водена от автономността и разнообразието.

    *Биофилният дизайн е концепция, използвана в строителната индустрия за увеличаване на свързаността на обитателите с природата чрез използване на пряка природа, непряка природа и условия на пространството и мястото. Тя се използва както за сгради, така и в мащаб за цели градове. Твърди се, че носи ползи за обитателите на сградите и за градската среда по отношение на здравето, околната среда и икономиката и носи малко или никакви недостатъци.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 минути
    преди 3 часа
    преди 4 часа
    EY и denkstatt се обединяват в една от най-големите консултантски компании в областта на ESG у нас
    denkstatt става част от мрежата на EY в Австрия, България, Румъния, Унгария и Словакия и ще бъде позната под марката EY denkstatt
    преди 6 часа
    Google отмени някои от изискванията си, касаещи служители на нейни доставчици
    Това може да помогне на технологичния гигант да избегне договаряне със синдикатите
    преди 21 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 23 часа