петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6126 прочитания

    Какви нови професии се появиха през последните 5 години?

    Пред Economy.bg коментират международни експерти и мениджъри от водещи компании в България, които ще се включат във форума Business Talks Better&Beyond
    01 април 2021, 15:05 a+ a- a

    Динамичните промени на пазара на труда и развитието на технологиите доведоха до появата на много нови професии. Какви нови позиции и възможности за професионална реализация се появиха през последните 5 години, попитахме международни експерти и мениджъри от водещи компании в България, които ще се включат във форума Business Talks Better&Beyond (може да се регистрирате тук). 

    Събитието, което е продължение на успешната серия Employer Branding REstart, познато на българската аудитория с 3 интерактивни виртуални събития със споделяне на опит „от бизнеса за бизнеса” на големи компании, ще се проведе отново онлайн на 8 април. Организатор е българската компания за корпоративни събития PARTY MANAGEMENT. Вижте какви тенденции при подбора на хора и професиите очертаха лекторите пред Economy.bg. 

    Адриан Селигман, член на Борда на директорите, Top Employers Institute

    Отдел „Човешки ресурси” се трансформира в „Хора и култура” (People & Culture), появиха се Chief Experience Officer, Experience Manager и др.

    Top Employers Institute е сертифицирал хиляди организации в световен мащаб през последните 30 години и това ни позволява да идентифицираме драстичните промени в рамките на човешките ресурси. Издигането и консолидирането на технологии, които поддържат и автоматизират работата, традиционно извършвана от отделите по човешки ресурси, ги прави много по-различни от преди. В момента разполагаме с технологии за подпомагане и опростяване на набирането на персонал, рационализиране на въвеждащите обучения и управление на таланти и изпълнение. Това дава възможност на компаниите да приспособят по-добре новото дигитално изживяване за своите служители.

    Вместо да се съсредоточават върху административни задачи, отделите по човешки ресурси инвестират своите усилия, управлявайки ангажираността на служителите и укрепвайки тяхната култура.

    През последните пет години, особено в отделите по човешки ресурси, се създадоха нови роли, фокусирани върху дигиталната трансформация: управлявани от данни позиции за подкрепа на решенията, анализатори на данни за по-добро оформяне на нови модели на организации или позиции със силно дигитално присъствие за подпомагане на технологичния опит на служителите. Все повече и повече специалистите „Човешки ресурси” се превърнаха във фасилитатори. Това позволява на останалите служители да оформят по-добре бъдещето в компанията. 

    В допълнение, тъй като служителското преживяване е фокус за работодателите, се появяват специфични роли за подобряването му... Помислете за Chief Experience Officer, Experience Manager и др. В повечето организации дори името „Човешки ресурси” се е променило. Вместо това сега има отдели за „Хора и култура” (People & Culture).

    Борислава Георгиева, мениджър „Човешки ресурси”, DHL Enterprise Software Solutions

    Навлизането на Agile методологията трансформира традиционните проект мениджъри в Agile Coach, Scrum Master, появиха се Product Owner, Work Stream Leaders, Business Analyst и др.

    Светът около нас става все по-изискващ и все повече живеем в една дигитална виртуална среда. Това се отразява и на нуждите на компаниите, търсените компетенции и нарастващата нужда от адаптивност. Тази среда подпомогна налагането на Agile методологията, която даде възможност на специалистите, екипите и организациите да генерират стойност чрез прилагането на адаптивни решения за сложни проблеми в самоорганизиращи се екипи. Прилагането на agile методологията и мисленето промени ИТ индустрията и вече се прилага и в други индустрии. Работата по тези принципи трансформира традиционните проект мениджъри в Agile Coach, Scrum Master, появиха се Product Owner, Work Stream Leaders, Business Analyst и много нови роли.

    Лучан Заборовски, директор „Маркетинг”, Creatio

    Нараства нуждата от специалисти в сферата на изкуствения интелект и Machine Learning 

    Creatio е глобална компания с култура, фокусирана върху гъвкавостта и иновациите. Развивайки дейността ни, се отваря нуждата и от нови работни позиции. Например имплементираме изкуствения интелект в технологиите, които предлагаме, за да използваме силата от синергията на BPM и AI с цел ускоряване на бизнес процесите, опростяване на аналитичната работа и вземането на решения, подкрепени с данни. Това автоматично отваря нуждата от специалисти в сферата на изкуствения интелект (AI) и Machine Learning (ML). Компанията ни инвестира сериозно в професионалното развитие на служителите и за да привличаме и задържаме таланти, предлагаме полезни образователни възможности за развитие и обучение, съобразени с новите тенденции и нужди. 

    Надежда Пенева, директор „Мултиченъл продажби”, RaiffeisenBank

    Scrum Master, Digital Advisor, Digital Analyst, Transformation Manager, Digital marketing specialists са само част от новите ни предложения 

    Ерата на дигитализацията определено предопредели появата на нови професионални роли и позиции и в Райфайзенбанк – Scrum Master, Digital Advisor, Digital Analyst, Transformation Manager, Digital marketing specialists са само част от новите ни предложения към кандидатите за работа.

    В банката има сформирани вече над 10 екипа, които работят по т.нар. agile методология, което само по себе си обуславя трансформация в наименованието или поява на нови роли.

     

    Елена Спирина, водеща на BTalks, управител на PARTY MANAGEMENT

    Сега често не говорим за йерархии, а за социокрация, за фрилансърство, за аутсорсинг, за предприемачество, за „дигитални посланици” и „технологични евангелисти”...

    Ивент браншът е хибридно поле за изява, в което дигиталното и класиката, маркетингът и продажбите, туризмът и комуникациите се смесват, за да се получи едно събитие. При нас няма нещо толкова „модно”, както е примерно в IT браншa. Ние директно ползваме техните продукти и все пак всички събития станаха рязко „виртуални” и „хибридни”. 

    Светът допреди 15 години познаваше само йерархичното мислене, което вървеше като позиции в съответния ред: стажант - експерт - мениджър - директор - изпълнителен директор или член на Борда на директорите. Отличителните за по-специални научни познания бяха техник/технолог, доктор и доцент. Сега често не говорим за йерархии. Говорим за социокрация, за фрилансърство, за аутсорсинг, за предприемачество, за „дигитални посланици” и „технологични евангелисти”, мениджъри „Дигитална трансформация”, експерти „Автоматизация”, облачни инженери и тренери по гъвкавост (agile coach), мениджъри „Виртуална реалност”. В HR индустрията вече говорим за позиции като Chief People Officer и Employer Branding Managers, Retention and Engagement officer и Community Managers. 

    Днес е по-важно да има смисъл от работата ти, да се чувстваш удовлетворен и полезен. 

    Новото поколение не драпа да изкачва йерархична стълбичка, да притежава табелка „директор”. За него е важно да е част от общност, да има доверие, да се чувства ценено и удовлетворено, независимо от позицията.

    Емануил Тотев, търговски директор, TESY

    Аз по-скоро вярвам в изменението на функцията и приоритетите в работата, отколкото в промяната на името

    Наименованията на професиите в някои области наистина много се промениха, но в крайна сметка важно е те да останат достатъчно ясни и разбираеми за хората, които се опитваме да привличаме. Аз по-скоро вярвам в изменението на функцията и приоритетите в работата, отколкото в промяната на името. Живеем в много динамични времена и съответно това обуславя голямата динамика и в основните дейности на всяка една позиция. Все по-голямата дигитализация в обществото води и до по-голяма дигитализация на работното място.

    В производствените ни процеси ключово влияние оказват автоматизацията и роботизацията, но основният актив, в който ние продължаваме да инвестираме и развиваме, са хората на ТЕСИ. Те са душата на компанията и те правят разликата!

    Всички новости около Business Talks Better&Beyond може да следите на Facebook страницата на събитието тук.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 8 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 9 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 10 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 13 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк