вторник, 27 февруари 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5060 прочитания

    Планираме инвестиции в нови линии и обучение на кадри

    За плановете на компанията, начините, по които се справя с липсата на кадри, обученията и инвестициите, разказва Костадин Христов, оперативен директор на Хроновски БГ
    09 март 2023, 13:52 a+ a- a

    Костадин Христов има магистърска степен по икономика и управление на индустрията и транспорта в УНСС, гр. София. От 2020 година изпълнява длъжността на Оперативен Директор в Хроновски България. Преди това има над 16 години професионален опит на ръководни позиции в редица производствени компании. В свободното си време обича да предизвиква себе си с висока доза адреналин, като практикува спортно шофиране.

    „Хроновски“ е семейна компания, основана в Чехия преди повече от 30 години. Компанията открива производствено подразделение в България през 2009 година, като през последните 3 години генерира над 50% от приходите на Hronovsky Group. Крайни клиенти на компанията са най-големите автомобилни производители, а компоненти, произведени в Смолян, могат да се намерят в марки автомобили като Mercedes, Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Opel, Fiat, Alfa Romeo.

    За предизвикателствата пред един от най-големите работодатели в област Смолян, защо част от стратегията на компанията е да инвестира във високотехнологично производство на електронни платки, какъв е размерът на инвестицията и бъдещите планове за развитие – това са част от въпросите, които коментирахме с Оперативния директор на компанията – Костадин Христов. 

    От колко време оперира заводът на Хроновски БГ?
    Компания „Хроновски“ стартира бизнеса си в България в град Смолян през 2009 г. с малко производство на кабели за автомобилната индустрия. След това компанията се мести в Първомай, където разширява портфолиото си с нови производствени линии – кормилни лостове (левъри) и други продукти. В края на 2019 година „Хроновски“ придобива бившия завод на „Костал“ в Смолян и продължава производството на високотехнологични продукти, като измества цялото си производството от Първомай. В момента в двете производствени бази на Хроновски България в Смолян работят около 950 души, а производството може да се групира в три направления:
    • Cable harness switches;
    • Electrical switches for steering;
    • PCB.

    Как се справихте по време на пандемията, която засегна особено тежко сектора на автомобилопроизводството? 
    Последствията от пандемията доведоха до утежняване на логистичната верига и големи забавяния на материали от Азия и по-точно от Китай. Справихме се като оптимизирахме логистичната верига, чрез замяна на китайски доставчици с европейски. Бяха ни необходими около 9 месеца, за да елиминираме проблема със забавянето, породено от мерките, наложени от Китай и същевременно намалихме значително високата цена на транспорта. Като успех определям факта, че запазихме екипа, като беше изградено ядро от хора на ключови позиции.  Въвлякохме всички служители до ниво оператори в нелеката ситуация на бизнеса в целия свят и регулярно им разяснявахме  какви действия се предприемат и какво трябва да се направи от всеки един от нас. 

    Снимки: Хроновски БГ

    На какво Ви научи този извънреден за целия свят период? 
    Пандемията оказа влияние върху бизнеса и стратегията на компанията. Отрицателните последствия бяха:
    • несигурност в бизнес средата;
    • високи цени на ресурсите или тяхната липса;
    • нарушена верига на доставки.
    Моето мнение е, че пандемията се оказа и катализатор на редица положителни процеси:
    • по-голяма гъвкавост;
    • вземане на смели и бързи, но премерени решения;
    • преконструиране на веригата на доставки – избор на доставчици от по-близки дестинации и намаляване на несигурността в транспорта от Китай. Намиране на алтернативни доставчици като диверсификация на доставките.
    • Инвестиции в нови технологии;
    • Сплотяване на екипа и изграждане на емпатия.

    В края на 2022 предприехте разширяване на производството. Бихте ли ни разказали малко повече за това? 
    В началото на миналата година „Хроновски“ закупи нова сграда на около 3 км от производствената си база в Смолян, която беше ремонтирана и изцяло реконструирана за нуждите на производството на елетронни компоненти. В сградата се помещава и логистичният център, откъдето се управлява потокът на материалите за двете призводствени бази. Бяха закупени 2 нови линии, беше трансферирана линия от Македония с напълно нови процеси, които до момента компания „Хроновски“ не беше изпълнявала и не присъстваха в досегашното ѝ портфолио. 

    Какво наложи разширяването?
    Разширението е част от дългосрочната стратегия за развитие на компанията и нуждите на клиента. Целта е производството на качествен комплексен продукт на конкурентна цена.

    Каква беше инвестицията, необходима за разширеното производство?
    Инвестициите от миналата година насам възлизат на над 8 млн. лв. – 3 млн. в сграден фонд, 5 млн. за високотехнологични линии за производство на платки.  Машините са: EKRA, JUKI, Heeler, DIVISIO – последно поколение технологии от най-добрите производители на такова оборудване в света. 

    Вие сте един от най-големите работодатели в Смолянска област. Лесно ли намирате необходимите кадри?   
    Като повечето компании изпитваме затруднения в намирането на кадри, особено за техническите позиции. Имаме трудности и с някои административни длъжности. От години инвестираме във вътрешни и външни специализирани обучения за квалификация и преквалификация за служителите ни. Вярваме, че целенасочените вътрешни програми за задържане и развитие на таланти са от ключово значение за ограничаване на текучеството и дългосрочно задържане на персонал. Засега резултатите са добри.

    Как бихте определили пазара на труда в областта?
    Бих определил пазара на труда като ограничен и нестабилен и неотговарящ на нуждите на бизнеса. Продължава тенденцията на обезлюдяване на малките населени места и отливът на младите хора към големите градове Пловдив и София. Все пак отчитаме интерес към нашата компания от страна на бъдещите специалисти и се стремим да отговорим на техните очаквания за желана професия и кариерно развитие. По-горе посочих нашите действия. Сигурен съм, че ще дадат резултат.

    Компанията ангажира ли се с обучения, тренинги, академии или сътрудничество с учебни заведения за по-лесно намиране на кадри?
    Започнахме тясно сътрудничество с Физико-технологичния факултет на Пловдивския университет в Смолян, което включва разработване на съвместни обучителни програми, споделяне на съвременни производствени практики и посещения на студенти в двата ни завода. От септември очакваме първите ученици с дуална система на обучение от Професионална гимназия по техника и технологии в Смолян. 

    Какви са плановете на Хроновски БГ за в бъдеще?
    Инвестиции в още нови линии и обучение на кадри. Разширяване на портфолиото. Засега детайли няма да споменавам, но ще бъде интересно и отговарящо на нуждите на настоящите и бъдещите клиенти. 

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Хроновски БГ ЕООД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Йоловски: 47 млн. е-рецепти, 80 млн. е-прегледа и 45 млн. е-направления са регистрирани у нас
    Дигитализацията в българското здравеопазване е над средноевропейското ниво, отчете министърът на електронното управление
    преди 7 часа
    Schneider Electric инвестира 107 млн. лв. в нова производствена база в Пловдив
    По проекта, за който компанията получи сертификат за инвестиция клас А, се предвиждат 110 нови работни места
    преди 9 часа
    United Group финализира придобиването на Булсатком
    Компанията стъпи на българския пазар през 2020 с придобиването на Vivacom
    преди 11 часа
    Луксозно жилище с отстъпка? Такива са 22% от сделките
    Пазарът на жилища от средно висок и висок клас у нас се очаква да продължи да бъде стабилен, сочи проучване на Colliers
    преди 12 часа
    Проучване: С 1/3 ще се стопи трудоспособното население у нас до 2050
    Трудовият пазар в България е с най-лошата прогноза в ЕС, сочи доклад на Allianz Trade