сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2637 прочитания

    За какви рискове и предизвикателства трябва да се подготвят компаниите в България през 2022?

    Очакванията са цените да продължават да растат поне до средата на следващата година, казва Пламен Димитров, управител на Кофас България
    10 декември 2021, 12:00 a+ a- a

    Пламен има над 15 години опит в банковия сектор, като през последните четири е директор на отдел „Корпоративни клиенти“ в Райфайзенбанк (България). Започва кариерата си в ОББ като специалист микрокредити. През 2004 година постъпва в Райфайзенбанк, където е специалист по малки и средни предприятия, а след това става управител на клон на банката. Пламен Димитров има магистърска степен по Икономика на търговията от Университета за национално и световно стопанство в София, а понастоящем следва за MBA в Cotrugli Business School.

    Как омикрон и продължаващото покачване на цените на суровините и електроенергията ще се отразят на компаниите и за какви предизвикателства и рискове трябва да се подготвят през 2022? Ще продължи ли да се покачва инфлацията и кога се очаква нормализиране на ситуацията? Вижте какво коментира пред Economy.bg Пламен Димитров, управител на  кредитния застраховател Кофас България. 

    В последната година наблюдаваме наистина безпрецедентно покачване на цените на суровините и електроенергията. Това неминуемо ще окаже влияние върху бизнеса в дългосрочен план. 

    Производствените компании усещат натиск както в цените на суровините и електроенергията, така и за повишаване на заплатите. Но всичко това не може да се предаде автоматично на крайния потребител и много компании изпитват сериозни затруднения в планирането повече от седмица напред. Виждаме предприятия, които включват и изключват машините си в зависимост от това, кога могат да се възползват от малко по-евтин ток. Това е основно предизвикателство не само за определени компании, но и за всички, които използват електроенергията като ресурс.

    Ритейл секторът oт друга страна ще трябва да се справи с увеличените цени и прехвърлянето им към крайните потребители, въпреки че до момента не са предприемани подобни действия. В цялата икономика виждаме повишени обороти в сравнение с миналата година, но печалбата като абсолютна сума е по-малка.

    В контекста на коронавируса и новите му варианти бих могъл да кажа, че ситуацията е още по-несигурна, а функционирането на бизнеса - още по-проблемно. Планирането на икономически показатели става невъзможно предвид непрекъснато променящите се мерки от правителството и неравномерния темп на ваксинация. Дори и процесът на възстановяване на бизнеса в ЦИЕ (и в частност в България) да е по-устойчив в сравнение с този в Западна Европа, в Региона съществуват държави със сериозно забавяне във ваксинационния процес, лидер сред които сме самите ние - само около 20%  от населението е с поставена втора доза. Това неминуемо оказва въздействие върху по-нататъшните решения на правителството във връзка с начина на работа и организирането на процесите в екипите на големите, а и на по-малките компании. 

    Очакванията са цените да продължават да растат поне до средата на следващата година. До този момент не сме били свидетели на такъв рязък скок на цените на някои суровини и енергоносители, какъвто имаше през последната година. Според официалната статистика, това увеличение надминава 10%, а в България е поне 15% през 2021. Не очакваме да има голяма разлика през първото шестмесечие на 2022 г. 

    В краткосрочен план планираното увеличение ще бъде значително в самото начало на следващата година. Причината е, че повечето от големите вериги се договарят със своите доставчици обикновено през януари или февруари. До този момент наблюдаваме дори изкуствено задържане на част от цените, защото доставчиците нямат право да предоговорят цените. Това означава, че през първото тримесечие няма как да се избегне едно рязко повишаване на доставките, а оттам и продуктите за крайните потребители. Трите основни фактора, от които се влияе инфлацията, остават храните, електроенергията и транспорта. 

    В дългосрочен план обаче очакваме поне частично нормализиране на ситуацията. Прогнозите са ръстът на цените да се забави след първото шестмесечие на 2022 г. Но  предвид динамичната ситуация, породена от пандемията, е трудно да бъдем сигурни в дългосрочните прогнози, тъй като ситуацията зависи пряко от развитието на кризисната обстановка в световен план.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 28 минути
    преди 2 часа
    EY и denkstatt се обединяват в една от най-големите консултантски компании в областта на ESG у нас
    denkstatt става част от мрежата на EY в Австрия, България, Румъния, Унгария и Словакия и ще бъде позната под марката EY denkstatt
    преди 3 часа
    Google отмени някои от изискванията си, касаещи служители на нейни доставчици
    Това може да помогне на технологичния гигант да избегне договаряне със синдикатите
    преди 18 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 20 часа
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    преди 21 часа