Над 500 млади хора от цялата страна, създали своя учебна компания или стартъп в последните 10 месеца, представиха онлайн продуктите и услугите си по време на 5-дневния Младежки стартъп форум „Изгряващи звезди“ на Джуниър Ачийвмънт България, който се проведе от 8 до 12 юни. 63 екипа – участници в програма „Учебна компания“ и 8 стартъпа от преакселераторската програма Beyond се представиха пред 40-членно жури и се състезаваха за призовете „Най-добра учебна компания на България“ и „Най-добър студентски стартъп на България“, както и за редица специални награди.
Сред официалните гости на заключителната церемония на „Изгряващи звезди“ бяха еврокомисарят Мария Габриел и изпълнителният директор на европейската мрежа на Джуниър Ачийвмънт Салваторе Нигро.
Вижте видео с еврокомисар Мария Габриел, която обяви и носителят на специалната награда на Европейския институт за иновации и технологии „Към иновации и предприемачество чрез суровини и природни ресурси“
Еврокомисарят Мария Габриел обяви и носителят на специалната награда на Европейския институт за иновации и технологии „Към иновации и предприемачество чрез суровини и природни ресурси“ – екип “Reborn“ от АЕГ „Гео Милев“, Бургас, с ръководител Костадинка Недялкова-Цанева.
Учениците са сформирали устойчиво бизнес начинание, като произвеждат преместваем парник за градски градинари, чиято конструкция е изградена от дървени рейки и използвани пластмасови бутилки.
Специалната награда за стартъп екип на EIT Raw materials - едногодишно бизнес менторство и коучинг – отиде при стартъпа Eable от Beyond, който предлага решение на свръхпроизводството в модната индустрия чрез модулни облекла.
Вижте видео от обявяването на най-добрата учебна компания на JA България
„Най-добрата учебна компания на JA България“ за 2020 г. е екип „Калиопа“ от СУ „Васил Левски“, Карлово, с ръководител Спаска Бистрашка. Младите предприемачи от розовата долина на България ще представят България в “Company of the year competition”, международното състезание на Джуниър Ачийвмънт Европа през лятото. Продуктът, разработен от учениците, с който единодушно спечелиха журито, са шоколадовите бонбони „Kalimazing Chocolates“, с пълнеж от розово сладко, без захар. Освен локален продукт, бонбоните са резултат на затворен цикъл на производство, който започва с грижа за поле от маслодайни рози в района на Карлово, полагана вече 3 години от членовете на екипа.
„Калиопа“, заедно с екип „Tornado D’s“ от Школата по мениджмънт към ОДК – Пловдив са и специалните отличени с наградата на медиите „Стъпки към успеха“. Продуктът на “Tornado D’s”, с който впечатлиха 12-членното журналистическо жури, е бележникът от специална хартия за многократна употреба D-note, чието съдържание може да бъде запазвано с помощта на приложение. Двата екипа получават и специална награда – менторски сесии с екипа на Publicis Group.
Вижте видео от обявяването на Наградата „Най-добър студентски стартъп“
Наградата „Най-добър студентски стартъп“ заслужено получи екип, който дава решение на проблем, свързан със здравето – навигатор, който позволява на чужденци и местни да се интегрират в здравните системи на различни европейски държави – това е стартъпът WHISP, участници в Beyond, преакслераторската програма на JA & The Edge: R&BD. WHISP са екипът, който ще представи България на международното състезание на Джуниър Ачийвмънт Европа “Entreprise Challenge” 2020 и носителите на специалната награда в преакселератора в направление “Meдицина и здравеопазване“, осигурена от Novartis България.
Сред 8-те стартъп финалисти в пре-акселераторската програма “Beyond“ с основни награди, включващи финансова и менторска подкрепа от JA, The Edge: R&BD, Citibank и EIT Raw Materials, бяха отличени и следните екипи: STS Solutions (Химикотехнологичен и металургичен университет – София) с решение в сферата кръгова икономика, устойчивост и суровини, за изграждане на инфраструктура и технология за рециклирането на цигарени угарки до краен продукт; eкип KiNation (Бургаски свободен университет) и екип DayLight (Минно-геоложки университет и Химикотехнологичен и металургичен университет – София), с решения в областта на интелигентни градове и общества. Проектът на KiNation e за ново поколение настилка, „събираща” кинетична енергия от пешеходци, вибрации от превозни средства, вълни, звук и други, преобразуваща я в електричество. DayLight разработват проект за модулна автобусна спирка, изработенa от многофункционален фотоволтаичен панел, включващa затворена биосфера и покритa с антибактериален нано слой, който ще направи градската среда по-безопасна.
Ученическата компания OXXO от ОДК Пловдив, с ръководител инж. Огнян Димитров, беше класирана на второ място за тяхната възглавницата „Quick nap“, изработена от биоматериали, която адресира един от големите врагове на здравето – липсата на пълноценен сън. Третото място като „Най-добра учебна компания на България“ отиде при екипа десетокласници “Blueteeth” от МГ „П. Берон“, Варна, с ръководител Димитрина Докимова. За своята високотехнологична разработка - модул, който измерва как и колко време даден потребител мие зъбите си, учебната компания получи и наградата “Digital Creativity” на Oracle Academy.
По време на заключителната церемония на „Изгряващи звезди“, която се проведе онлайн, бяха отличени със специален знак училищата с най-иновативни практики в преподаването на предприемачество. Заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова, заедно с изпълнителния директор на JA Милена Стойчева, връчиха наградата за най-предприемчиво училище на СУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив. Те връчиха и знак и статуетка „Предприемчива професионална гимназия за 2019/2020 г.“ на НПГ „Димитър Талев“, Гоце Делчев.
Председателят на УС на JA Бони Бонев връчи наградата „Учител на годината на Джуниър Ачийвмънт България“ 2020 на Биляна Стамова, преподавател по програми на Джуниър Ачийвмънт в ПТГ Самоков. Като учител г-жа Стамова участва за 11-та поредна година в програма „Учебна компания“ с поне два екипа.
Още награди в специални категории:
С първо място в конкурса за търговска марка „Брандико“ на Министерството на икономиката беше отличен екип Re-Do от Национална гимназия за приложни изкуства с преподавател Ирма Водева. Учениците произвеждат продукти от рециклирани материали – многофункционална масичка за детска инвалидна количка или креватче и в допълнение комплекти игри за деца със зрителни нарушения, проблеми с фината моторика и двигателни затруднения. На второ и трето място в „Брандико“ се класираха “Better Art Goods” от СУ „П. Хилендарски“, Пловдив, с ръководител Мария Неновска и “CareFront” от врачанската ПТГ „Н. Й. Вапцаров“ с ръководител Мариана Павлова.
Показалецът за незрящи хора и хора с нарушено зрение, разработен от „CareFront”, снабден с електронно устройство за ръката, осигуряващо безопасност при придвижването в градска среда, беше и бизнес решението, което получи специалната награда на A1 България, “Go Digital”.
Наградата “LifeChanger” и чек за 2000 лева отиде при екип от 56 СУ в София, с ръководител Галя Русанова – учебната компания „Ирис 5619“, създадена като отговор на необходимостта от реалното полагане на основите на екологичното и здравно образование в страната.
“Hydrowell” от МГ „Д-р П. Берон“, Варна, получи наградата на Нестле България за най-добра маркетингова стратегия, за представянето на техния продукт – биоразградими капсули за вода за спортисти, които заместват пластмасовите бутилки. Младежите, които съвсем скоро ще тестват продукта си на спортно състезание във Варна, получават и кариерна консултация от HR екипа на Нестле.
Екип “Dream Works” от СУ „А. Иванов - Чапай“, град Белово, с ръководител Румен Хаджийски получи специалната награда „Предприемачески дух“ на Джуниър Ачийвмънт България.
„Софийска вода“ осигуриха специална награда – стаж за членовете на екипа на учебна компания “Step forward” от ЧЕГ „Иван Апостолов“, София, с ръководител Деян Дойков.
Австрийските инвестиции в България са около 5 млрд. евро, притежавате специализирано ноу-хау, което се оценява от австрийските компании – Герд Бомер, регионален мениджър за Югоизточна Европа и Централна Азия в Австрийската стопанска камара,пред Economy.bg