събота, 15 февруари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    926 прочитания

    Startups in BG: BEVUP

    За идеята, трудностите и реализацията на почерпка от разстояние разказват Атанас Атанасов, CEO, и Лия-Мария Станева, CMO
    04 февруари 2025, 14:04 a+ a- a

    Снимка: Economy.bg

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Атанас Атанасов, CEO, и Лия-Мария Станева, CMO, разказват как се ражда идеята, какви са били затрудненията и трудна ли е реализацията на компания за почерпка от разстояние.

    Име: BEVUP
    Сектор: Digital Gifting, Food & Beverage
    Създадена: Юни 2024
    Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Глобална платформа за черпене от разстояние
    Брой служители: 4 Офис: София
    Финансиране: Bootstrapping
    Член на BESCO от: Юни 2024

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    А: В BEVUP развиваме платформа за черпене на приятели от разстояние. Целим да направим малките жестове възможни дигитално по забавен и личен начин. Независимо дали изпращаш кафе на приятелка в Лисабон в любимата ѝ квартална сладкарница за рождения ѝ ден, или рунд бири в някой готин бар на колеги от офиса в Мюнхен, след като сте приключили проект заедно. Идеята се появи точно така, исках някак да изненадам близък човек, който живееше в Германия, и осъзнах, че освен произволен ваучер или цветя (и за двете е спорно дали са добра идея наистина) – много добри алтернативи на практика няма.

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
    А:
    Честно казано, минаха няколко години след появата на идеята, докато се започна истинска работа по нея. Но след това вдигнахме първа версия на продукта и получихме първи поръчки през платформата за няколко месеца. Всичко това стана през втората половина на 2024. А „работещ бизнес“ все още е твърде силно определение за нас, трябва още да докажем концепцията си.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    A:
    „Кокошката или яйцето“. В нашия случай ни трябва голяма мрежа от заведения партньори в различни градове, за да сме интересни на хората, а ни трябват много хора, за да сме интересни на заведенията. Постепенно излизаме от омагьосания кръг с много наивна упоритост… и много ходене по барове! 

    Л: На първо място е голямо лично предизвикателство да попаднеш в среда, в която можеш да вземаш финални решения и да правиш реален избор, т.е. от теб да зависят неща. Трудно се борави с такъв тип свобода, защото е свързана с голяма отговорност. Оттам нататък всеки ден ни посреща с нови предизвикателства, които ни учат на най-различни новости от спектър, който непрекъснато расте. Ключовото от всичко научено дотук е необходимостта от постоянно движение, бързо адаптиране и неспирно изпробване на нови начини и механизми за решаване на проблеми.

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности?
    А:
    До момента финансираме изцяло със собствени средства. Искахме да наберем достатъчно скорост, преди да потърсим външни, но усещаме, че вече е време, за да можем да скалираме. Говорили сме си опознавателно с инвеститори и едва ли ще изненадаме някого, че се усеща силна предпазливост, особено към прохождащи стартъпи, които нямат AI в името.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
    Л:
    Първото заведение, което прегърна идеята, беше във Валенсия, Испания. Решихме да изпробваме как ще се възприеме идеята на чуждестранен пазар в държава, чийто език не говорим, за да може тя да бъде оценена в чистата ѝ форма. Като профил виждаме най-голяма ползва от нашето решение при дигитални номади, международни студенти, експати и хора, работещи в дистрибутирани екипи.

    Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
    Л:
    След Испания се насочихме към Португалия. Към момента в платформата са регистрирани заведения в Порто и Лисабон. След завръщането ни от това приключение започнахме и с активно включване на заведения на родна земя, които прогресивно се увеличават. 

    Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
    Л:
    Основната ни сила е, че предлагаме нещо иновативно, което има за цел да изкара доброто в хората. Да изпратиш дори само едно кафе на някого може да бъде разтълкувано по десетки начини и всичките благи: от това, че помниш, че го пие силно, късо и с много захар, или си обърнал внимание, когато е споменал любимото си място за пиене на кафе и си му го изпратил точно там, до най-простичкото „Сетих се за теб, липсваш ми“.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
    А:
    Началото беше трудно по различни причини. Опитахме се да започнем с двама приятели, но не се получи, разделихме се и не беше приятно. Постепенно и с малко късмет се събрахме стабилен екип от 4 души, като заедно покриваме полето от маркетинг и разрастване до техническото изпълнение. Трябваше ни време и да изградим основата на бранда си и да започнем по-лесно да печелим доверието на управителите и собствениците на хорека бизнеси. 

    Мисията ни е наистина лична и се оказа, че понякога и други хора се асоциират много силно с нея. Решихме да експериментираме, като изградим общност от Brand Ambassadors (звучи малко сухо, но не сме измислили по-добро име засега…) – хора, които не само вярват в концепцията ни, но искат и да са част от реализацията ѝ – да разказват на други хора или да създават партньорства със заведения. Широкият ни екип заедно с всички замесени вече наброява 13 души в Португалия, Испания, Германия, Италия и няколко града в България. Грубо половината заведения, с които си партнираме, са поканени по този начин и продължаваме експеримента с пълни сили.

    Какво предстои оттук нататък?
    Л:
    Предстои ни да докажем в мащаб, че хората и бизнесите имат нужда от нашата услуга. Тепърва ще откриваме как да комуникираме по-добре това, което правим, как да го надграждаме и да го бутаме напред и ще се молим на боговете на стартъпите точно пък нашият да е успешен.

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
    А:
    На моменти не бяхме достатъчно смели или не действахме достатъчно бързо, но се учим.

    Л: Не мога да посоча с пръст, защото всяко движение е полезен опит, от който учим кое как. В началото бяхме значително по-свенливи в комуникацията си с бизнеси и потенциални потребители, но се учим в движение и набираме осезаема инерция.

    А кои са най-важните уроци, които научихте?
    Л:
    Няма значение какво човек завършва или е работил. Дори няма значение каква точно е текущата му роля, защото неговото нещо ще го намери рано или късно. Аз например завърших архитектура, стажувах по специалността си, след това станах дизайнер в рекламна агенция. Сега с Наско сме jacks of all trades в глобална платформа за черпене от разстояние, която се опитваме да построим от нулата. И е рисковано, но си е нашето и ми харесва. И на всичкото отгоре работя с най-добрия си приятел. Какво му трябва на човек?

    А: Когато следваш интуицията си, ти олеква дори когато не е съвсем удобно.

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    Л:
    Рискувайте винаги, когато имате възможност.

    А: Започнете веднага и каквото и да стане – чувството е несравнимо.

    Вижте още от рубриката StartUps in BG:

    Startups in BG: Shemha Health
    Startups in BG: LAM'ON

    Startups in BG: Ice Pro
    Startups in BG: Artavolo
    Startups in BG: Cloud Office
    Startups in BG: Varnapreneurs
    Startups in BG: Идейници ООД
    Startups in BG: The Blacks
    Startups in BG: Swipe
    Startups in BG: ПОС Фарма
    Startups in BG: Foody
    Startups in BG: Box from Bulgaria
    Startups in BG: Daye
    Startups in BG: Мелифера
    Startups in BG: Founder Institute
    Startups in BG: VODORASLO
    Startups in BG: СмарТест
    Startups in BG: Bee Smart Technologies
    Startups in BG: tranzinno
    Веско Колев, Icanpreneur
    Петър Петров, БГК/Minimart
    Крис Иванов, LegalTech
    Христомир Христов, Фейритейлс ООД

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 часа
    Тръмп планира нови мита
    Възможно е най-големият ефект от тях да понесат Япония, Индия и ЕС
    преди 19 часа
    Тази страна е най-големият производител на бижута в ЕС
    ЕС е произвел бижута за над 4,3 милиона евро през 2023
    преди 19 часа
    „България Еър“ добавя линията Варна – Париж към полетната си програма за лято 2025
    От април стартират и полети Варна – Франкфурт, а от юни Варна – Прага
    преди 20 часа
    ЕС: Реципрочните мита на Тръмп са стъпка в грешна посока
    Брюксел се закани да реагира незабавно на неоправданите мита на САЩ
    преди 21 часа
    Инфлацията през януари е 2%
    По данни на НСИ натрупаната инфлация за последните 3 години е 25,6%
    преди 22 часа
    Софиянци плащат данъци на коли и имоти с 5% отстъпка до 30 април
    Ставките на местните данъци за 2025 не са променени, отбелязват от Столична община
    преди 23 часа
    Електрохолд Трейд стартира високотехнологична платформа за управление на енергийни активи
    Тя предлага обща мощност за регулиране в диапазон от 190 мегавата