Как се ражда идеята за компанията, разработваща авангардни технологии за дистанционно следене на кошери и иновативни бизнес модели за търговия с пчелни продукти, разказва Сергей Петров, основател и управител
Сергей Петров, основател и управител на Bee Smart Technologies
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Сергей Петров, основател и управител на Bee Smart Technologies, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.
Име: Бии Смарт Текнолоджис
Сектор: Хранителна индустрия; Технология и иновации Създадена: 2015
Брой служители: 10
Офис: гр. София
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Компанията е създадена през 2015 и развива технологичния бранд Pollenity. Основният ни продукт е Beebot – вътрекошерно устройство, следящо ключови показатели за пчелната колония и информиращо пчеларя за настъпили промени в съответния кошер.
Верни на идеята си да помогнем на българските пчелари и като естествено продължение на нашата мисия, в края на 2019 създадохме платформата „Истински мед“ и програмата „Осинови кошер“. Всичко започна, когато прочетохме един много стряскащ доклад на ЕК, който казва, че до 2022 30% от пчеларите в България ще изчезнат, а с тях и 30% от пчелите. Това е наистина плашещо, защото пчелите са отговорни за около 70% от всички земеделски култури и 1/3 от храната, която достига нашата трапеза.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Реализацията на нашата идея отне значително време, тъй като сме компания, организирана около социална мисия – да създадем устойчивост в глобалния пчеларски сектор и да подсигурим бъдещето на храната и на следващите поколения. Започнахме с разработването на IoT устройства за дистанционно наблюдение на пчелите, но осъзнахме, че този продукт изпреварва времето си. Технологичната инфраструктура и общественото разбиране за проблема все още не бяха достатъчно развити. Въпреки това нашият екип, воден от силна мотивация, намери нова посока за постигане на мисията ни чрез „Осинови кошер“. След като определихме тази нова стратегия, постигането на работещ бизнес отне много по-малко време. Въпреки това първоначалното търсене на пазара продължи около 3 – 4 години.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Предизвикателства винаги има, но най-голямото беше да повярваме, че можем да променим света към по-добро чрез постоянство и вяра в нашата мисия. Пътят ни беше изпълнен с трудности, но ги преодоляхме с решителност и съвместни усилия. Вярата в нашите способности и мисия ни помогна да преминем през трудните моменти и да постигнем успех.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания?
Срещнахте ли трудности при намирането на средства? Финансирането на стартирането на компанията се осъществи чрез рисков капитал. Истинското предизвикателство не беше намирането на средства, а структурирането на правилните операции и етапи в развитието на бизнеса и продукта. Когато се фокусираме върху правилните аспекти на бизнеса и изградим стабилна основа, намирането на финансиране става по-лесно. Един от най-важните уроци, които научих, е: „Движи се бързо, чупи неща и знай какви са смислените ти малки успехи по пътя.”
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите клиенти на технологията ни бяха пчелари в Израел, които понастоящем развиват най-голямата компания за дистанционно пчеларство в света. Ние не се сърдим, че те успяха в правилното време с правилните стъпки.
Първите клиенти на „Осинови кошер” бяха индивидуални клиенти, които проявиха интерес към продукта още преди да е готов. Така се създаде лавинообразен ефект, който доведе до създаването на „дърпащия” ефект на пазара.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Основният ни пазар продължава да бъде в България, а целта ни е всяко българско семейство да си има осиновен кошер и достъп до 100% чисти и висококачествени пчелни продукти. В България програмата за корпоративни клиенти е също толкова развита, колкото семейните абонаменти. Партньорската ни мрежа наброява над 250 компании и се разраства с всеки изминал месец.
С усилена работа през декември 2023 програмата е достъпна вече и за Румъния, където бързо привлякохме първите си корпоративни клиенти – HiPP Румъния и Nestle Румъния. За първото тримесечие успяхме да изградим мрежа от пчелари, дистрибутори и логистични партньори. Това ни дава увереност да продължим да се разрастваме и плановете за нашето разрастване в други европейски държави продължава.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Горди сме, че сме първата подобна инициатива в България, най-вече за мед, защото българският е истинско богатство. Успяхме да създадем изцяло дигитална услуга, която е в помощ на пчелите, пчеларите и крайните клиенти и работи много добре и за трите страни, защото всеки един от тях вижда какво получава и какви са ползите от това не само за него, но и за обществото. От самото начало до момента нашата визия и методи на работа продължават да бъдат едни и същи, а именно фокус в три направления – защита за пчелите, подкрепа за пчеларите и чиста и здравословна храна за всеки.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
Винаги сме вярвали в идеята на „Осинови кошер“ и през последните 5 години постигнахме много успехи. Ако можем да обобщим част от тях, то това са общо над 4000 подкрепени кошера, над 30 пчелари са част от платформата, над 250 корпоративни клиенти и хиляди български семейства, които получават чист български мед всеки месец. През 2023 успяхме да измерим ефекта от дейността на „Истински мед“ и някои от най-впечатляващите резултати са средно 22% по-висока изкупна цена на меда, близо 800 кв/м опрашена площ от пчелите, а трудът им се оценява на 1,7 млн. лева.
Какво предстои оттук нататък?
Предстои ни развитие на нашето технологично ДНК и реализиране на концепцията „Пчелите като сензори“. Вече стартирахме пилотни проекти с този подход и сме свидетели на огромен интерес от страна на партньори и клиенти.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Една от най-големите ни грешки беше да бъдем перфекционисти в началото. Стараехме се да изпипваме нещата прекалено много, преди да ги представим на ползвателите. Важно е да се осъзнае, че грешките са част от процеса и те трябва да се превърнат в уроци.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Най-важното, което научихме, е да бъдем смели, честни и да вярваме в себе си и своите партньори. Гъвкавостта е ключова – трябва да сме готови да променяме всичко освен мисията си. Така нещата намират органичния си начин за растеж.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Моят съвет е да направите добра сметка дали това, което искате да стартирате, е нещо, което ще преследвате със страст всеки ден. Решавайте големи проблеми и не се страхувайте да се провалите. Създаването на добро е бавен процес, но той е изключително устойчив.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Бии Смарт Текнолоджис АД в JOBS.bg тук
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД