събота, 09 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    15161 прочитания

    Всички онлайн бизнеси трябва да са достъпни за незрящи от 2025

    Повече за Европейския акт за достъпност, кои компании засяга, какви мерки трябва да се предприемат и колко време би им отнело да синхронизират бизнесите си с новата директива, разказва Слави Славов – управляващ директор на AIOPSGROUP, a valantic company
    30 май 2024, 17:56 a+ a- a

    Снимка: Слави Славов – управляващ директор на AIOPSGROUP, a valantic company

    През юни 2025 г. на национално ниво трябва да влезе в сила Европейският акт за достъпността. Той предвижда глоби за компании, чиито сайтове са трудни за използване от незрящи потребители и хора с намалено зрение.

    Подобно на GDPR, този закон ще засегне широк кръг от бизнеси: онлайн търговци, банки, телекомуникационни компании, транспортни фирми и др.

    Повече за Европейския акт за достъпност, кои компании засяга, какви мерки трябва да се предприемат и колко време би им отнело да синхронизират бизнесите си с новата директива, разказва Слави Славов – управляващ директор на AIOPSGROUP, a valantic company.

    Разкажете ни за Европейския акт за достъпност (European Accessibility Act, EAA), който ще влезе в сила от следващата година и каква е целта му?
    Европейският акт за достъпност (European Accessibility Act, EAA), който ще влезе в сила от следващата година (28 юни 2025 г.), има за цел да подобри достъпността на ключови продукти и услуги за хората с увреждания в Европейския съюз. Той изисква от компаниите да осигурят достъпност на продукти като банкомати, компютри, смартфони, както и на услуги като електронна търговия и банково обслужване. Основната му цел е да улесни живота на хората с увреждания.

    Кои са бизнесите, които ще бъдат засегнати?
    Европейският акт за достъпност (EAA) изисква компаниите с повече от 10 служители или 2 милиона евро приходи да имплементират достъпността с правни последици за неспазване. Това реално засяга различни бизнеси, включително: Производители на електронни устройства – като компютри, смартфони, таблети и банкомати.
    Доставчици на цифрови услуги – като електронна търговия, онлайн банкиране и услуги за електронни книги.
    Транспортни компании – включително оператори на градски и междуградски транспорт, които трябва да осигурят достъпни информационни и билетни системи. Банки и финансови институции – които трябва да осигурят достъпни банкомати и онлайн услуги.
    Търговци на дребно – предлагащи продукти и услуги онлайн, трябва да гарантират, че техните уебсайтове и мобилни приложения са достъпни.

    В какво на практика се изразява тази промяна?
    Представете си, че сте човек с нарушено зрение – не можете да виждате или виждате размазано, или не различавате цветове. В такива ситуации човек използва така наречените екранни четци, за да ползва интернет. За да могат да работят коректно дадените екранни четци, сайтовете трябва да отговарят на WCAG 2.1 стандарта за уеб достъпност. Ако сайтът не е разработен спрямо стандартите, то човек няма да може да го използва. За пример сме виждали сайтове, където не можеш да избереш размер на продукта, не можеш да платиш, не ти чете банерите, не можеш да навигираш. Промяната идва с факта, че всички услуги, попадащи под регулацията, трябва да се приведат в съответствие с тези web accessibility стандарти и сайтовете да могат да се използват от екранни четци без проблем.
    Например наскоро колега опита да си поръча таблет от голям онлайн магазин и просто не успя, въпреки неколкократните опити. След въвеждане на регулацията той би имал право да пусне жалби, както и да заведе дела за дискриминация спрямо въпросните онлайн магазини. 

    Подготвени ли са българските компании за това? А европейските?
    Изследванията показват, че повечето онлайн магазини в ЕС към днешна дата не отговарят на изискванията. Ето защо много мениджъри на сайтове за електронна търговия ще трябва да работят върху това през 2024 г.
    Изследване на AIOPSGROUP, a valantic company сред 50 големи европейски онлайн магазина показа, че средният рейтинг на сайтовете е 60 от скала до 100, при препоръчвани над 90. Доста от сайтовете имат по няколкостотин грешки на страница и средният брой грешки на страница е над 100. Друга част от това изследване показва, че около 60% от всички грешки имат висок или критично висок приоритет. Само около 15% от сайтовете са близко до изискваните стандарти.

    Какви са стъпките, които компаниите трябва да предприемат, за да спазят нормативните разпоредби?
    В AIOPSGROUP, a valantic company изграждаме стратегически план с клиентите си към трайно съответствие с Европейския акт за достъпност (EAA), като гарантираме придържане към тези изключително важни стандарти и същевременно се фокусираме върху непрекъснатото съответствие, а не еднократно оправяне на проблемите. Този подход е създаден, за да направи сайтовете на клиентите ни напълно достъпни за всички потребители в съответствие с най-новите изисквания на Европейския акт за достъпност (EAA).

    Какви конкретни технологии и методи могат да се използват за подобряване на достъпността на онлайн платформите за незрящи потребители?
    Европейският акт за достъпност (EAA) определя специфични изисквания, на които продуктите и услугите трябва да отговарят, за да се считат за достъпни. Тези изисквания обикновено са насочени към гарантиране, че продуктите и услугите могат лесно да се използват от всички, включително тези с увреждания. Понастоящем законът е в съответствие с Насоките за достъпност на уеб съдържанието (WCAG) 2.1. С пускането на WCAG 2.2 през октомври 2023 г. това скоро ще премине към актуализирания стандарт, отразяващ най-новите практики за уеб достъпност.
    Привеждането в съответствие с Европейския акт за достъпност (EAA) помага на фирмите да избегнат значителни глоби и съдебни дела чрез спазване на задължителните стандарти за достъпност и предотвратяване на искове за дискриминация .От друга страна, отваря врати към по-широка, по-разнообразна аудитория, увеличавайки приходите с един състрадателен подход към достъпността. Повече от 100 милиона души в Европа живеят с различни увреждания. Не на последно място повишава SEO класирането в търсачките и гарантира, че даден сайт е удобен за всички, като подобрява навигацията и разширява обхвата на аудиторията за по-добра онлайн ангажираност.

    Вие от AIOPSGROUP как помагате в този процес?
    В няколко основни насоки като:
    Консултиране – с помощта на екипа от незрящи консултанти за достъпност в AIOPSGROUP, a valantic company предоставяме цялостна услуга за постигане и поддържане на съответствие с Европейския акт за достъпност (EAA). Това включва задълбочен одит на съществуващи процеси, дизайн на уебсайт, външни партньорства и практики за разработка на софтуер.
    Мониторинг в реално време – в AIOPSGROUP, a valantic company разполагаме с инструменти за проследяване на достъпността осъществявана в реално време, която позволява непрекъсната обратна във всички среди и софтуерни процеси, обвързани със създаването и писането на код
    Одит – обхватът и предложението на AIOPSGROUP, a valantic company включва също така и подробен одит на съответствието с Европейския акт за достъпност (EAA) и WCAG 2.2, използвайки както авангардни автоматизирани технологии, така и практически оценки от хора с увредено зрение, използващи софтуер за четене на екрана. Този метод гарантира пълна оценка на функциите за достъпност на вашия уебсайт. Одитът обхваща всички критични аспекти, обобщавайки ги в задълбочен доклад, изпълнен с практически предложения за подобряване на достъпността.
    Обучение – с нашата услуга за персонализирано обучение в AIOPSGROUP, a valantic company ще подготвим екипа на всяка организация с необходимата експертиза за спазване на Европейския акт за достъпност (EAA).Обучението ни е насочено към запознаване с ключовите елементи на цифровата достъпност, като се концентрира върху законовите мандати и практическото прилагане на стандартите на EAA. Също така предлагаме обучения за програмистите и дизайнерите. Например, когато незрящ човек опише проблем, че не може да навигира на конкретно място, програмистът трябва да има уменията да разбере какъв е технологичният проблем и да дойде с конкретно решение. Това е част от обучението, което предлагаме.

    Как потребителите могат да проверят дали даден уебсайт или приложение е достъпно за незрящи хора?
    Компаниите могат да се обърнат към нас за консултация, одит, мониториране и обучение. По този начин ще имат основата, за да могат да надграждат сами и в бъдеще сами да си разрешават технологичните проблеми във връзка с достъпността. Важно е да се отбележи, че нито едно от гореизброените не стига в изолация – мониторирането може да открие до 60 – 65% от проблемите, останалите се откриват от практическото използване на екранни четци от слепи хора и накрая е нужно програмистите да бъдат обучени как да доставят достъпни уебсайтове.

    Колко време по Ваши наблюдения би отнело на една компания да приведе онлайн бизнеса си в синхрон с новия Европейски акт за достъпност?
    Много зависи колко комплексен е уебсайтът. Дали е базиран на преизползваеми елементи, или е индивидуално разработен. Зависи също какви външни библиотеки използва и те самите дали са достъпни. Значителен фактор е колко обемни са различните потребителски стъпки. Например малък онлайн магазин, който няма много функционалности, може и за 2 – 3 месеца да успее да се справи с всичко. Едно онлайн банкиране или всичките онлайн застраховки могат да отнемат и над година. Важно е да се започне с начален одит и мониторинг, за да може клиентът да знае отправната точка и да се прецени дали е 3 или 12 месеца работа.

    Какви са най-големите предизвикателства, пред които са изправени компаниите при прилагането на тази директива?
    Едно от основните текущи предизвикателства е ниска или обща липса на осведоменост в света на бизнеса и тъй като времето отредено за привеждане в съответствие изтича, а с него и рискът от санкции нараства. Друго предизвикателство е липсата на подготвени кадри, които да знаят как се адресират проблеми, свързани с достъпността.

    Има ли примери за компании, които вече успешно са приложили тези изисквания, и какви са техните резултати?
    В България по-скоро все още не. Има частичен успех с някои банки, голяма част от държавните институции са опитали да приведат сайтовете си спрямо стандарта, тъй като за тях регулацията важи от по-рано. Ако говорим за Европа, част от големите брандове като H&M, Amazon и други са доста напред. Компании, които продават в САЩ, често също са инвестирали в достъпност, тъй като там действат подобни регулации от над 15 г. и делата за дискриминация са често за милиони долари.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на AIOPSGROUP AD в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    Технологичната компания с български корени DIGITALL инвестира над 1 млн. евро в AI
    Фирмата засилва стратегическо партньорство с водещата AI платформа за бизнес трансформация ServiceNow
    преди 24 часа
    Българската предприемаческа организация организира "Hall of Fame"
    Пилотното издание на Залата на славата на BESCO ще се състои на 11 ноември
    преди 1 ден
    Nissan съкращава 9000 души
    Компанията намалява и производството заради слаби продажби в САЩ и Китай
    преди 1 ден
    Износът на Китай с най-бърз темп на увеличение от 2 години насам
    През октомври показателят отбеляза близо 13% ръст
    преди 2 дни
    Банката на Англия отново намали лихвените проценти
    Намаления за в бъдеще ще са постепенни
    преди 2 дни
    Канада с мерки за ограничаване на емисиите от добив на нефт и газ
    Новите правила трябва да влязат в сила през 2030 г.