Как се ражда идеята за мобилно приложение за приказки с гласовете на родителите, разказва Христомир Христов, основател и CEO на fairytalesai.io
Снимка: Личен архив
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Христомир Христов, основател и CEO на Фейритейлс ООД (fairytalesai.io), разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана, кое е основното ѝ конкурентно предимство и т.н.
Име: Фейритейлс ООД
Сектор: EdTech/ParenthoodTech
Създадена: 2023
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Мобилно приложение за детски аудио приказки на английски, в което клонираме гласовете на родителите и приказките са разказани с техните гласове.
Брой служители: 7
Офис: София
Финансиране: Личен капитал/в процес на набиране
Член на BESCO от 2023 г.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Основният продукт на компанията ни е мобилно приложение за детски аудио приказки на английски език. Ексклузивното е, че с помощта на изкуствен интелект гласовете на родителите могат да се клонират. По този начин приказките могат да бъдат възпроизведени с техните гласове. Идеята се роди през миналата 2023 година вследствие на опит с подобен продукт, но на български език.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
След появата на идеята дойде моментът и на първата и най-трудна стъпка – валидирането на концепцията. Възможно ли е това, дали хората имат интерес към такъв продукт, кои проблеми на потребителите решаваме? За радост, след множество предприети действия, тестове, анализирана обратна връзка идеята беше валидирана. С екипа създадохме пробен продукт и в момента го тестваме с крайни потребители.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Предизвикателствата са неделима част от „играта“ и с тях се сблъскваме ежедневно. Определено една от по-големите трудности бе изборът на технология, с която да работим. Никога не знаеш къде се намират подводните камъни, въпреки непрекъснатите опити да бъдат предвидени. Но това е и тръпката да разработваш startup. :)
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Капиталът, с който стартирахме компанията, до голяма степен е личен – от основателите. Друга част е от частни ангелски инвеститори. В момента сме в преговори с още няколко частни инвеститори, както и с няколко фонда за рисков капитал. Със сигурност финансирането на компанията не е лесно, но е една от най-вълнуващите стъпки към осъществяването на идеята.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите хора, които реагираха и проявиха готовност да ползват такъв продукт, бяха приятели и познати. Те бяха и първите „тестови клиенти“ и обратната им връзка помогна за изчистването на концепцията за крайния продукт.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Фокусирани сме изцяло в чужбина и по-точно англоговорещите страни – Англия, Америка, Канада.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Основното ни предимство е възможността за клониране на гласа на родителя. Вярваме, че можем да направим преживяването на детето още по-добро от сегашните варианти на аудио приказки. Вниманието ни е фокусирано изцяло към аудио слушане без визуални картини. Това решава множество проблеми, изникващи от прекомерното използване на дигитални устройства при децата.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
С голямо щастие мога да споделя, че най-важната част за създаването на успешна компания е изпълнена – създаването на екип. Имаме сплотен и фокусиран екип, който е влюбен в идеята. Гарантирам, че е най-трудната част във всеки един бизнес.
Какво предстои оттук нататък?
В момента сме изцяло фокусирани да пуснем продукта за крайни потребители. Това е топ приоритет, с който да покажем така наречения Product Market Fit.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Идеята е на по-малко от година и към момента всичко върви по план. Това го дължа на опита, който имам аз и останалите съоснователи. Най-големите грешки тепърва предстоят :D.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Най-важният урок, който научих, е, че най-големият мотиватор за теб и екипа ти не е финансов. Намирането на идея, в която вярваш и която решава реални проблеми, води до удовлетворяващи резултати. Мотивацията трябва да е насочена към продукта и това, което прави той.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Отговорът е лесен. Ако търсиш спокойствие и сигурност, създаването на собствен бизнес не е подходящо за теб. Ако искаш всичко друго освен спокойствие и сигурност – давай смело и безотговорно. Важното е да започнеш да действаш и да свикнеш с мисълта, че ще грешиш.