събота, 02 декември 2023   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    505 прочитания

    70% от авиоговривото на европейските летища трябва да е зелено до 2050 г.

    От 2025 г. ще има европейски еко етикет за полети
    13 септември 2023, 16:26 a+ a- a

    Снимка: ЕП © Adobe Stock

    Евродепутатите одобриха нов закон за увеличаване на използването на устойчиви горива, като усъвършенствани биогорива или водород, в авиационния сектор. Авиационните правила на RefuelEU са част от „пакета Fit for 55“, плана на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. и за гарантиране, че ЕС ще стане климатично неутрален до 2050 г. Те се стремят да насърчат авиационният сектор да използва устойчиви авиационни горива (SAF) с цел намаляване на емисиите.

    Евродепутатите осигуриха амбициозен график за предоставянето на микса от реактивни горива, задължавайки летищата и доставчиците на гориво в ЕС да гарантират, че от 2025 г. поне 2% от авиационните горива ще бъдат екологични, като този дял ще се увеличава на всеки пет години:
        • 6% през 2030 г.;
        • 20% през 2035 г.;
        • 34% през 2040 г.;
        • 42% през 2045 г.;
        • 70% през 2050 г.

    В допълнение, определен дял от горивния микс (1,2% през 2030 г., 2% през 2032 г., 5% през 2035 г. и постепенно достигане 35% през 2050 г.) трябва да съдържат синтетични горива като е-керосин.

    Съгласно новите правила терминът „устойчиви авиационни горива“ (SAF) ще включва синтетични горива, определени биогорива, произведени от селскостопански или горски остатъци, водорасли, биологични отпадъци, използвано олио за готвене или някои животински мазнини. Рециклираните реактивни горива, произведени от отпадъчни газове и отпадъчна пластмаса, също се считат за „зелени“.

    Евродепутатите гарантират, че горивата на базата на фуражи и хранителни култури и горивата, получени от палмови и соеви материали, няма да бъдат класифицирани като зелени, тъй като не отговарят на критериите за устойчивост. Те също успяха да включат възобновяемия водород като част от устойчив горивен микс, обещаваща технология, която може постепенно да допринесе за декарбонизацията на въздушния транспорт.

    За да се насърчи декарбонизацията в авиационния сектор и да се информира по-добре обществеността, евродепутатите гарантират, че от 2025 г. ще има етикет на ЕС за екологичните показатели на полетите. Авиокомпаниите ще могат да продават своите полети с етикет, указващ очаквания въглероден отпечатък на пътник и очакваната ефективност на CO2 на километър. Това ще позволи на пътниците да сравняват екологичните показатели на полети, извършвани от различни компании по един и същи маршрут.

    Новите правила относно устойчивите авиационни горива бяха приети с 518 гласа „за“, 97 гласа „против“ и осем гласа „въздържал се“. След като Съветът ги одобри, новите правила ще се прилагат от 1 януари 2024 г., а някои разпоредби - от 1 януари 2025 г.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    От 1 януари: Максималният осигурителен доход се повишава на 3750 лв.
    Парламентът прие на първо четене бюджетите на НЗОК и ДОО за 2024
    преди 18 часа
    Висшистите в България се реализират все по-добре
    Под 1% безработица при медици и математици, показва тазгодишното издание на Рейтинговата система на висшите училища в България
    преди 19 часа
    AbbVie купува ImmunoGen
    Сделката е на стойност $10,1 милиарда
    преди 20 часа
    Ето колко години трябва да спестявате, за да си купите жилище в България
    Жилищата са достъпни за около една трета от домакинствата в страната, сочи анализ на УниКредит Булбанк
    преди 20 часа
    Безработицата в ЕС и еврозоната остава стабилна
    През октомври показателят остава непроменен спрямо предходния месец
    преди 21 часа
    Инфлацията в еврозоната намалява повече от очакваното
    Според експресните оценки на Евростат показателят през ноември е 2,4%